Måste verkligen alla reportrar och nyhetsankare prata stockholmska?

hier

Trådstartare
Vet inte om det är ett fenomen bara här i Stockholm. Men när jag ser på nyheter och nyhetsinslag kan man tydligt höra när någon är inflyttad, men försöker prata som om de bor på Östermalm. Kraftiga, "amerikanska" r-ljud, försöka omvandla ä-ljud till e-ljud osv.
Man hör tydligt att de kommer någonstans ifrån där man t ex skorrar på r-en, varför pratar de inte bara sin egna dialekt? Det låter så ansträngt och i vissa fall låter det till och med som om de har något talfel.. O_o

Nu är Östermalms-dialekt hemsk nog som den är redan, ska denna verkligen vara standard, vad är det för fel på olika dialekter? Det är inte alls många av oss i Stockholm som pratar så där! Eller är det så folk utanför Sthlm tror att vi pratar? :confused: Ja, jag vet att Södermalms-slangen är liknande, men den är ju nästan utdöd nu :p

Jag har aldrig reflekterat över att de skulle försöka prata som att de bor på Östermalm, och jag tycker väl heller inte att de pratar som man "gör" på Östermalm.

Däremot är det ju många reportrar som försöker artikulera så mycket det bara går, ofta rätt överdrivet. Speciellt om de har en dialekt (gissar att det kommer många bitska kommentarer om att folk inte förstår var de säger annars..).

Men att det skulle vara ett försök att likna Östermalm har aldrig slagit mig. Och de intryck (läs fördomar) jag har om journalistkåren är att de knappast är folk som vill tas som någon "uröstermalmare".

De flesta som jobbar som nyhetsankare och hallåor pratar väl rikssvenska och inte stockholmska? Tycker för övrigt att även stockholmskan fått vika sig för rikssvenskan, det är sällan jag hör stockholmska längre. Men jag vet inte, jag kanske inte umgås tillräckligt med infödda stockholmare för att höra det. De flesta jag känner pratar nog sina dialekter. Sedan påverkas en ju av sitt umgänge och då filas ofta de grövsta kanterna på dialekten av. Jag har en i min närhet som ibland faller in i "reven springer över vegen"-talet, men även där är det övervägande rikssvenska.

Fast bland reportrar vet jag inte om jag håller med, där tycker jag nog att dialekter är mer frekvent förekommande.

Hihi :D

Allmänt: Jo, rikssvenska är det jag hör oftast. Det är ofta yngre reportrar på t ex Aftonbladet som jag tänker på, nu med alla livesändningar, men det har förekommit även på SVT. De kanske inte försöker prata stockholmska utan rikssvenska, men då förstår jag inte de kraftiga r-ljuden som ju är väldigt karaktäristiskt för bred stockholmska?

Jag jobbade ett tag på en restaurang vid Stureplan och kom efter något år på mig själv med att mer och mer prata "Stureplanska", alltså där man läspar mycket, men inte lika kraftiga r. Så visst blir man som man umgås. Jag var på ridläger i Göteborg när jag var 12 och kom hem och pratade göteborska :D

Så de här reportrarna kanske helt enkelt umgås i kretsar där man pratar så pass kraftigt?
Tycker inte alls att det är svårt att förstå olika dialekter, det är ju mest melodin som är olika. Väldigt bred skånska har jag dock svårt att förstå :p

Och jag tycker tvärsom, istället för att försöka prata rikssvenska så är det väldigt mycket dialekter eller brytningar.

De kraftiga R-ljudet är väl för att artikulera ordentligt, så att de som läser på läpparna eller hör dåligt har en chans att kunna hänga med i nyheterna?

Och jag tycker tvärsom, istället för att försöka prata rikssvenska så är det väldigt mycket dialekter eller brytningar.

De kraftiga R-ljudet är väl för att artikulera ordentligt, så att de som läser på läpparna eller hör dåligt har en chans att kunna hänga med i nyheterna?

Fast jag menar inte ett tydligt rullande r, utan den typen av man har i engelskan.

Fast jag menar inte ett tydligt rullande r, utan den typen av man har i engelskan.
Fast dom formas ju helt olika i munnen, med totalt olika tungställning. Skulle jag höra det så förmodar jag att de haft engelska/amerikanska som modersmål, eller att någon försöker posera som en sådan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka