Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Ullgard

Trådstartare
Hej!

Vill skaffa ponnyer!

Behöver man skaffa något typ av tillstånd från länsstyrelsen eller annat för att bygga om en redan befintlig byggnad för att passa hästar?
Behöver man söka tillstånd för att över huvud taget hålla häst på sin egen tomt/mark?

Hästarna kommer att vara rena sällskaps/hobbydjur och kommer inte att inbringa några pengar från tex avel.

Jag läste på länsstyrelsens hemsida men jag förstod inte om krav på att ansöka om rättighet bara gällde företag och andra verksamheter eller även privatpersoner?

Är det lätt att få tillstånd eller är det en långdragen process med bygglov och folk som ska komma och inspektera tomt och byggnad?

:confused::angel::idea:
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Hur många hästar tänkte du ha på gården?
Vad är det för byggnad du tänkte bygga om?
Mått för stall och byggnader är väl inte så svårt att förstå på jordbruksverket.se hemsida? Ex att taket inte får vara under 220cm över spånets höjd..

Lite enklare att svara på frågor om man vet svaren på dessa.:)
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Två hästar, shetlandsponnyer.
Det är en lada som ska byggas om lite invändigt, sätta upp väggar, box osv.
Det är inte måtten över stallet jag undrar över utan hurvida man måste ansöka om att få ha hästar på sin mark/byggnad över huvud taget. :)
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Är du säker?
Det är det som gör mig så förvirrad. Men efter att ha läst om det här hela kvällen så uppfattar jag det som om vi inte behöver söka några typer av tillstånd.
I länken till texten du skicka står bland annat

"Byggnationen ska vara avsedd för hästar, djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar, eller för undervisningsdjur som inte hålls som försöksdjur. "

och

"Ibland behöver du inte förpröva

Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler."
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

När jag ringde länsstyrelsen för att jag var intresserad av en gård så sa personen jag talade med att jag var tvungen att göra en förprövning trots att jag bara skulle ha 2 hästar.
Det med anledningen att det var ändrat användningsområde från ko och fårstall till häststall.
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Är du säker?
Det är det som gör mig så förvirrad. Men efter att ha läst om det här hela kvällen så uppfattar jag det som om vi inte behöver söka några typer av tillstånd.
I länken till texten du skicka står bland annat

"Byggnationen ska vara avsedd för hästar, djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar, eller för undervisningsdjur som inte hålls som försöksdjur. "

och

"Ibland behöver du inte förpröva

Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler."
Precis! Om du ska göra om en byggnad så att du får två boxar till dina shettisar behöver du inte förpröva byggnaden. Men du måste ändå uppfylla kraven i lagstiftningen förstås.

Om du ska ha hästar i tätbebyggt område (inom detaljplan brukar det kunna kallas) måste du eventuellt få tillåtelse från kommunens miljökontor. Det är bara att ringa dit och fråga.

Tyvärr har Pulkaskurk blivit felinformerad/missuppfattat alternativt trodde länsstyrelsen att Pulkaskurk skulle sätta upp ett par boxar i ett kostall där det skulle fortsätta att stå kor också.
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Nä det stämmer ju inte.

Du ska också ansöka om förprövning om du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat än sådan djurhållning eller djuruppfödning som du planerar att använda den till.

En lada som nu ska byggas om till stall måste förprövas, däremot bara om stallet när det är klart rymmer fem hästar eller fler. Kan vara bra att tänka på om man har lösdrift som enligt lagen rymmer tre hästar, och sedan bygger stall med plats för två. Även om man bara har två hästar och det är samma hästar som använder lösdrift och boxar måste man alltså förpröva.

Ibland behöver du inte förpröva
Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.
Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva

om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planslösning
tillfälliga sjukboxar
tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad
ligghallar som rymmer högst 10 hästar (med ligghall menas ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren hålls inte instängda i stallet utan kan själv välja när de vill använda det).
byggnad som endast avser att ge väderskydd (t.ex. vindskydd) för högst 10 hästar när de hålls utomhus.
Du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för 1 häst.
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Nä det stämmer ju inte.

Du ska också ansöka om förprövning om du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat än sådan djurhållning eller djuruppfödning som du planerar att använda den till.

En lada som nu ska byggas om till stall måste förprövas, däremot bara om stallet när det är klart rymmer fem hästar eller fler. Kan vara bra att tänka på om man har lösdrift som enligt lagen rymmer tre hästar, och sedan bygger stall med plats för två. Även om man bara har två hästar och det är samma hästar som använder lösdrift och boxar måste man alltså förpröva.

Ibland behöver du inte förpröva
Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.
Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva

om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planslösning
tillfälliga sjukboxar
tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad
ligghallar som rymmer högst 10 hästar (med ligghall menas ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren hålls inte instängda i stallet utan kan själv välja när de vill använda det).
byggnad som endast avser att ge väderskydd (t.ex. vindskydd) för högst 10 hästar när de hålls utomhus.
Du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för 1 häst.
Eeeeh, och Pulkaskurk skulle bygga om ett fd. kostall till häststall med två hästplatser = Ej förprövningspliktigt. Jag tror att jag känner till det regelverk som jag jobbar efter dagligen...
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Precis! Om du ska göra om en byggnad så att du får två boxar till dina shettisar behöver du inte förpröva byggnaden. Men du måste ändå uppfylla kraven i lagstiftningen förstås.

Om du ska ha hästar i tätbebyggt område (inom detaljplan brukar det kunna kallas) måste du eventuellt få tillåtelse från kommunens miljökontor. Det är bara att ringa dit och fråga.

Tyvärr har Pulkaskurk blivit felinformerad/missuppfattat alternativt trodde länsstyrelsen att Pulkaskurk skulle sätta upp ett par boxar i ett kostall där det skulle fortsätta att stå kor också.



Jo, precis. Skönt! Jag har mailat ansvarig i min kommun också men hon jobbar antagligen inte helger och jag är så ivrig och vill börja inreda hästdelen av ladan NU :D

Vi kommer såklart att hålla oss till alla regler och rekommendationer, inte för länsstyrelsen eller djurinspektionens skull utan för dom hästar som ska bo här :)
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Nä det stämmer ju inte.

Du ska också ansöka om förprövning om du vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts för något annat än sådan djurhållning eller djuruppfödning som du planerar att använda den till.

.[/I]


Vad jag har läst mig till gäller detta endast om man driver något typ av företag eller verksamhet. Tex uppfödning eller köttindustri.

:confused::confused:
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Vad jag har läst mig till gäller detta endast om man driver något typ av företag eller verksamhet. Tex uppfödning eller köttindustri.

:confused::confused:
Nej då, på den punkten har Lewelyn rätt. Det gäller alla djur i livsmedelsproduktion vilket även hästar tillhör (även om de numera inte går till livsmedel så ofta) oavsett om man har någon typ av verksamhet eller ej, men som sagt. Det gäller från 5 hästplatser och uppåt när det är stall det handlar om.
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Nej då, på den punkten har Lewelyn rätt. Det gäller alla djur i livsmedelsproduktion vilket även hästar tillhör (även om de numera inte går till livsmedel så ofta) oavsett om man har någon typ av verksamhet eller ej, men som sagt. Det gäller från 5 hästplatser och uppåt när det är stall det handlar om.


Okej. Du verkar ha koll!

Vi kommer ju som sagt att bygga om en lada invändigt till hästarna. Vi tänkte undvika betonggolv, just nu är det som jordstampat golv där inne.
Har du någon idé som kan funka?
Jag tänker att man lägger något finare grus i "stall"delen och grus och en sån här matta http://www.vegtech.se/sv/park---landskap/pelleplatta---markbelaggning/pelleplatta-standard.aspx i boxplats. Självklart något strö ovanpå.
Kan det funka?

Stalldelen i ladan blir inte direkt ett stall då vi kommer att ha hästarna på lösdrift, men man måste ju ha sjukbox och någonstans att förvara alla hästpinaler samt en plats att rykta hästarna och plats för hovis osv.
Ja, det kommer nog att se ut som en stallmiljö när det är klart.
Nu svamlar jag.. :angel:
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Har du kollat med din hovslagare om vad hen tycker om det?

Min hosvlagare vägrar att jobba om han inte har en slät och rak betongplatta att stå på och det ska vara väl belyst så han kan göra ett så bra arbete som möjligt.

Min hovslagare kommer heller inte ut och arbetar om det är -20 eller kallare och han tvingas stå i kallstall pga risken att han gör illa sig då är så stor.
Då får man antingen se till att ha en "uppvärmd" del där han kan arbeta eller så får man köra hästen hem till honom.
Ja alternativet att använda en annan hovslagare finns ju också, men det är inget alternativ för mig eftersom han är så himla bra :)

Sånt kan vara bra att tänka på nu när du ska bygga om.
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Har du kollat med din hovslagare om vad hen tycker om det?

Min hosvlagare vägrar att jobba om han inte har en slät och rak betongplatta att stå på och det ska vara väl belyst så han kan göra ett så bra arbete som möjligt.

Min hovslagare kommer heller inte ut och arbetar om det är -20 eller kallare och han tvingas stå i kallstall pga risken att han gör illa sig då är så stor.
Då får man antingen se till att ha en "uppvärmd" del där han kan arbeta eller så får man köra hästen hem till honom.
Ja alternativet att använda en annan hovslagare finns ju också, men det är inget alternativ för mig eftersom han är så himla bra :)

Sånt kan vara bra att tänka på nu när du ska bygga om.


Eftersom jag inte har några hästar nu har jag heller ingen hovslagare.
Att jobba som hovslagare måste vara ett extremt tungt och obekvämt jobb men jag tror att många inom yrken är medvetna och anpassade efter det. Det får man ju iallafall hoppas. Annars kanske ett vanligt kontorsjobb passar bättre?
Att hovslagaren dessutom kommer att vara tvungen att arbeta på två shetlandsponnyer är väl heller ingen hit kan jag tänka mig ;) Snacka om obekväm arbetsställning. Kanske får muta länets hovslagare riktigt hårt för att ens vilja sätta sin fot innanför vår tomtgräns.. :grin:

Det borde lösa sig. Hoppas jag. Annars får vi släpa in hästarna i vår groventré :D
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Jag hade tidigare två shettisar hemma "på tomten", i lösdrift.

Vi löste hovslagarsituationen så att vi använde vårt dubbelgarage som hade bra belysning i taket och så värmde vi upp det lagom mycket ett par timmar innan hovslagaren kom. Det fungerade fint för oss och hovis var nöjd.
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Vilken dålig inställning du har!

Jag tror alla hovslagare vet om att det är ett slitigt arbete men varför ska de nöja sig med en dålig arbetsplats om de kan ha en bra?
Varför ska de slita hos dig och riskera att göra illa sig och få ett dåligt rykte pga skoningen inte blev perfekt?
Du lär ju inte betala mer än de som har skyssta förutsättningar där hovis kan göra ett bra arbete och slippa göra illa sig när denne jobbar kall och stel.

Dessutom borde det ju ligga i ditt intresse att ge hovslagaren så bra förutsättningar som möjligt, en plan solid platta och bra belysning är liksom A och O för att få en så bra skoning som möjligt.
Finns ju anledningar till att det är så många trådar om illa skodda hästar och jag vill påstå att allt inte bara beror på en klåpare till hovslagare utan även att hovis inte får skyssta förutsättningar för att kunna göra ett kanonbra arbete.

Men visst tycker du att det är bra att hovslagaren gör ett halvdant jobb och hästen i värsta fall börjar fara illa av det ja då är ju det upp till dig sålänge det inte blir ett djurskyddsärende.
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Du behöver inte tillstånd eller förpröva om du har max 4 hästar, däremot behöver du bygglov så fort du ändrar användningsområde för en byggnad i detta fall från lada till djurhållning sen beroende på närhet till grannar kan även ett tillstånd från miljö och hälsovård i din kommun behövas
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Vilken dålig inställning du har!

Jag tror alla hovslagare vet om att det är ett slitigt arbete men varför ska de nöja sig med en dålig arbetsplats om de kan ha en bra?
Varför ska de slita hos dig och riskera att göra illa sig och få ett dåligt rykte pga skoningen inte blev perfekt?
Du lär ju inte betala mer än de som har skyssta förutsättningar där hovis kan göra ett bra arbete och slippa göra illa sig när denne jobbar kall och stel.

Dessutom borde det ju ligga i ditt intresse att ge hovslagaren så bra förutsättningar som möjligt, en plan solid platta och bra belysning är liksom A och O för att få en så bra skoning som möjligt.
Finns ju anledningar till att det är så många trådar om illa skodda hästar och jag vill påstå att allt inte bara beror på en klåpare till hovslagare utan även att hovis inte får skyssta förutsättningar för att kunna göra ett kanonbra arbete.

Men visst tycker du att det är bra att hovslagaren gör ett halvdant jobb och hästen i värsta fall börjar fara illa av det ja då är ju det upp till dig sålänge det inte blir ett djurskyddsärende.


Men snälla, jag skrev såklart det där med glimten i ögat.

"Men visst tycker du att det är bra att hovslagaren gör ett halvda..."

Sluta lägg ord i munnen på mig! Jag tror du själv begriper att folk inte vill att hovslagaren ska göra ett halvdant jobb.

Och ingenstans har det stått att vi kommer att ha "dålig belysning" jag har ingenstans tagit upp något gällande kommande belysning och du kan därför inte dra några som helst slutsatser om att ljuset kommer att vara bristfälligt!
 
Sv: Måste man söka tillstånd för att hålla häst?

Hur fan ska jag veta att du skriver det med glimten i ögat?
Du vet att man inte kan läsa kroppsspråk och tonfall i en text?

Klart jag reagerar eftersom det är skrämmande många som skiter i att ge hovslagare, veterinärer mfl förutsättningar att göra sitt jobb på bästa sätt sålänge de själva tycker att stallet är okej.

Finns dessutom hur många som helst som tycker det är okej att hovslagaren gör ett halvtaskigt jobb, för denne är ofta billig och sålänge hästen inte är halt eller bara lite halt så gör det inte så himla mkt.

Nej det står inte att du kommer ha kass belysning men eftersom du inte verkar vilja göra ens en så basal sak som golvet ordentligt, varför skulle du då lägga krut på belysning?
Många som anser att de har bra belysning har satt för få ljuskällor och dessutom fel så att det skuggar.
När det inte ens alltid är rätt på stora anläggningar så kommer jag inte förutsätta att du gör det enligt konstens alla regler heller.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 930
Senast: Freazer
·
Anläggning Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det...
Svar
12
· Visningar
1 325
Senast: Bee
·
Anläggning Nu närmar det sig, våren är på gång och snart är det fritt fram att börja snickra! Det finns en hel del liknande trådar men jag hittade...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: tolksele
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp