Måste man koka linfrö?

Sv: Måste man koka linfrö?

Om du har hela linfrön så häller man kokhett vatten över (skållar) låt svalna och blanda i maten. Linfröpellets/ kaka är det bara att ge som det är. BiMI Som just skall gå ut till R och ge honom hans godis med linfrö.:)

Det beror på av vilken orsak du vill ge linfrö till din häst.

De som kokar linfrö är ute efter den slemmiga massa som “smörjer” tarmen och sägs ska vara bra för en trög mage.

Linfrö är proteinrikt och en del använder linfrö (eller linfrökaka) som proteintillskott.

Linfrö är också rikt på den essentiella fettsyran omega-3. Kokar man linfrö så förstörs omega-3 fettsyran så är man ute efter omega-3 så kan man inte koka linfröna.

Ett problem är att linfrö innehåller glykosider som kan producera vätecyanid. Det råder dock delade meningar om hur farliga glykosiderna i linfrö är.

I USA är det mycket vanligt att ge ca. 4 – 6 oz (112 – 168 g) mald linfrö per dag. Det finns hästägare som har gjort detta i över 30 år (till alla sina hästar) och än har ingen dött av cyanidförgiftning.

Europarådets expertgrupp rekommenderar ett maximalt dagligt intag av 0,023 mg vätecyanid/kg kroppsvikt. Detta värde gäller för människor. Tillämpar man samma rekommendation för hästar innebär detta ett maximalt dagligt intag av ca. 0,12 g linfrö/kg kroppsvikt. En häst som väger 500 kg skulle alltså kunna ges ca. 60 g linfrö/dag utan risk.

Tack för svar!
Är ute efter att smörja tarmarna; nu i kylan dricks det för lite, fast de har tempererat vatten i hagen.
Tror jag måste prova det där själv också...

I USA är det mycket vanligt att ge ca. 4 – 6 oz (112 – 168 g) mald linfrö per dag. Det finns hästägare som har gjort detta i över 30 år (till alla sina hästar) och än har ingen dött av cyanidförgiftning.

Fast då funkar det väl tack vare att fröna är malda? Som jag har förstått det så är det de hela frö, med skalet oknäckt som är farliga?

TS:
De skall MINST skållas med kokande vatten och sedan svalna.
Alltså, ha e vattekokare i stallet och häll kokade vatten på fröna några timmar innan de skall ges, så att de hinner svalna. (I de här kylan går det kaske fortare...;))

Fast då funkar det väl tack vare att fröna är malda? Som jag har förstått det så är det de hela frö, med skalet oknäckt som är farliga?
Exakt så är det.
Man kan ge antingen malda linfrön eller också måste de kokas/skållas.

Jag ger krossade linfrön. Häller hett vatten på så dom blir slemmiga, tar bara 5 min.

Nej, det är precis tvärtom. Hela linfrön är relativt ofarligt att ge. Problemet är att hästen inte verkar kunna tillgodogöra sig hela linfrön så bra (alltför många tycks hamna i träcken).

Krossade eller malda linfrön ger en betydligt högre exponering för cyanid. För att den kemiska reaktionen som bildar vätecyanid ska komma igång krävs att linfröna förstörs så att de cyanogena glykosiderna friläggs och kan komma i kontakt med enzymet betaglykosidas.

Jag har alltid hört tvärtom. Är du helt säker på att det är som du säger?

I så fall borde man ge hela linfrön istället? Men frigörs inte cyanidet likväl när hästen tuggar fröna?
:confused:

Jag har fått lära mig samma, krossade eller malda är farligare.

Klipper ur Masses länk:
---
Intag av krossade eller malda linfrön medför nämligen högre exponering för cyanid i jämförelse med intag av hela linfrön.
---

Tack. :)

Inga mer krossade linfrön då med andra ord...

Hur är det med pelleterat linfrö och cyanidhalt?

Senast ändrad:

Hur är det med pelleterat linfrö och cyanidhalt?

Jag förmodar att du med “pelleterat linfrö” menar linfrökaka, dvs. det som blir över när oljan har pressats ut.

Eftersom de farliga glykosiderna stannar i linfrökakan (linfröolja innehåller inga skadliga glykosider) så är koncentrationen av glykosider större i linfrökaka, dvs. 100 g linfrökaka innehåller en större mängd glykosider än 100 g linfrö.

Ja precis, den sorten som tex Hippo säljer.

Så det är alltså värst av allt... Nu är det länge sen jag hade en sån säck hemma men vad jag minns så stod det då ingen form av varning på säcken om cyanidinnehåll. Borde man inte upplysa om det?? :confused:

Jag förmodar att du med “pelleterat linfrö” menar linfrökaka, dvs. det som blir över när oljan har pressats ut.

Eftersom de farliga glykosiderna stannar i linfrökakan (linfröolja innehåller inga skadliga glykosider) så är koncentrationen av glykosider större i linfrökaka, dvs. 100 g linfrökaka innehåller en större mängd glykosider än 100 g linfrö.

Varför ger man ens linfrökaka om det är farligt då?? :confused: Det måste ju finnas allt annat möjligt att ge istället....
Hur märker man på hästen om den blir cyanidföriftad? Försvinner cyanid ur kroppen så en liten dos inte är skadligt eller stannar det kvar och lagras och sen ''exploderar'' när man fyllt kvoten?:crazy:

Så det är alltså värst av allt... Nu är det länge sen jag hade en sån säck hemma men vad jag minns så stod det då ingen form av varning på säcken om cyanidinnehåll. Borde man inte upplysa om det?? :confused:

Det är mycket som fodertillverkare borde upplysa om men som dom struntar i. Du hittar heller ingen varningstext på linfrö som du köper i butik. Frågan är ju också hur pass farligt glykosiderna i linfrö egentligen är. Det är vanligt att man ger hästar “flaxseed” (linfrö) i USA.

Det kan ju också tänkas att linfröpelletsen har genomgått någon process t.ex. värmebehandling och att cyanidrisken i så fall är reducerad:

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=14848941

Men i så fall är omega-3 fettsyrorna förmodligen också förstörda och då är det ju knappast någon mening med att ge hästen linfröpellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
3
· Visningar
210
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Vi har Himalayasaltsten och den lossnar ju från snöret till slut. Då har vi en sån liggande saltstenshållsre där jag lägger bitarna. Nu...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V