Måste man ha westernsadel?

M

Mikkah94

måste man ha western sadelom man bvrar ska träna det är väl onödigt det kan man väl köpa sen när manska tävla några säger till mig att man inte kan träna utan westerna sadel måste man det en?
en glad tjej som undrar:confused:

Sv: Måste man ha westernsadel?

Faktum är att det beror på hur seriös man är. Man behöver ju inte ens ha häst för att träna??? Det underlättar väldigt om man har en sadel för ändamålet, dvs du får inte samma känsla i en engelsk sadel som du får i en westernsadel om du nu verkligen vill rida western. Försök att hoppa en bana i en dressyrsadel så förstår du kanske bättre.

Det är lite både och det där... Själv tränade OCH tävlade jag i engelsk sadel riktigt framgångsrikt med min förra häst. Men man får en helt annan känska, som kenneth säger, när man tränar western i en westernsadel, du får en helt annan sits osv.
Visst kan du börja lite smått med träningen, men börja även att leta reda på en sadel så fort som möjligt! :)

Det är lite både och det där... Själv tränade OCH tävlade jag i engelsk sadel riktigt framgångsrikt med min förra häst. Men man får en helt annan känska, som kenneth säger, när man tränar western i en westernsadel, du får en helt annan sits osv.
Visst kan du börja lite smått med träningen, men börja även att leta reda på en sadel så fort som möjligt! :)

Är det inte bättre att sitta på en pad och träna western än att sitta i en engelsk sadel?

Varför skulle det vara det? Så länge du inte tänker satsa stenhårt mot eliten på en gång så kan du ju självklart träna ett bra tag med engelsk sadel tills att du hittar en westernsadel. Och ska vi göra skillnad på engelsk sadel också, så är det bättre att ha en dressyrsadel i stället för hoppsadel...
Jag själv klarade av att träna och tävla western i engelsk sadel i 4 år, så varför skulle då inte någon annan klara av det i ett litet tag?

Varför skulle det vara det? Så länge du inte tänker satsa stenhårt mot eliten på en gång så kan du ju självklart träna ett bra tag med engelsk sadel tills att du hittar en westernsadel. Och ska vi göra skillnad på engelsk sadel också, så är det bättre att ha en dressyrsadel i stället för hoppsadel...
Jag själv klarade av att träna och tävla western i engelsk sadel i 4 år, så varför skulle då inte någon annan klara av det i ett litet tag?

tänkte att en dressyrsadel lägger vikten längre fram än en westernsadel/pad) kanske blir fel vikthjälper? jag vet inte, ar bara en fundering jag hade då en rejäl pad borde vara bättre viktfördelande, eller? jag kan inget om det här egentligen, bara funderingar jag har.

Nej det måste man inte men visst underlättar det.
Det beror ju på vilken nivå man tränar på, göra stop och spinn i annat än westernsadel kanske inte är så lyckat, men annars är det väl inga problem.

Däremot verkar många tro att har man bara en westernsadel och långa tyglar så rider man western, vilket är helt knasigt

Med det resonemanget så borde man ju kunna träna hoppning i en westernsadel, eller??

visst skulle du kunna träna hoppning i en westernsadel så länge du inte hoppar höga hinder.. ;) du kan ju fortfarande träna grunderna till hoppning i en westernsadel, tills att du hittar en hoppsadel och kan fortsätta med själva hoppningen!

Att det kan få fel vikthjälper tror jag inte alls på, det är i alla fall ingeting jag har stött på, Om man tänker på quartershowerna så finns det ju hunterklasser, där rids ju hästarna i engelska sadlar, fast fortfarande så använder du samma hjälper på hästen som du har i westernsadeln.

Det boror ju på vad du har för häst också, har du en häst som du kan träna med bara en tjock pad så är det ju helt okej, men de flesta får mycket bättre balans om de får sitta i en sadel, så då är det ju bättre att använda en engelsk sadel.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka