Måste lämna grimman på i hagen...

J

janta

...annars får jag aldrig fast hästen när jag ska rida.
Jag fattar inte vad det är för fel. När jag kommer med grimman beter hon sig som om hon är rädd för den, jag kommer inte ens i närheten av henne. Men i boxen är det ok, då reagerar hon inte det minsta.
Jag har prövat ta in alla andra och lämna henne kvar -nej, mutat m godis -nej, vallat henne bort från resten av flocken (funkade skitbra på finnhästen) -nej, gått efter henne i timtal i lugn och ro för att hon skulle ledsna (funkade på newforesten) -nej det tyckte hon bara var kul.
Har hon grimman på är det inget problem alls men jag gillar inte att lämna den på då det går sex hästar i hagen, det är mycket bus och dessutom är det bara skog och kvistar och jättekuperat.
Dessutom har vi ju alla betesmånader då hon måste ha den på konstant eftersom jag inte har någon box att ta till då. Det är sex månader om året...
Tur är att jag har en grimma som hon inte får skav av men det är ju inte så här jag vill ha det.
Vet inte om något hänt innan jag köpte henne för tre år sen. Hon är väldigt känslig och kan lätt missförstå vad jag menar. Skulle jag höja rösten skulle hon ramla i spillror och dö av krossat hjärta.
Vad göra? Ska jag bara acceptera att det är så här? Är det värt att "bråka" med hennes känsliga hjärna/hjärta för att få på grimman eller kommer jag att förlora ännu mer än nu pga fler missförstånd?

Sv: Måste lämna grimman på i hagen...

Har du läst detta? Kanske kan ge en del tips annars!

http://www.parelli.com/info_page.php?page=article&lit_num=29&title=You%20Can't%20Catch%20Me!&t=lit

Ta hjälp av någon som är duktig på nh om du inte kan själv :idea: Min arab var likadan, men jag lyckades träna bort det. Och jag tycker inte att du ska acceptera att hon får som hon vill bara för att hon är känslig, min pålla är också det, men det men det har förbättrat vår relation. :)

Hur reagerar hon om du kommer in i hagen utan att ha med en grimma?

Hon associerar grimman med att komma in från hagen och troligast är dte något hon inte vill av någon anledning.

Om det är för att du enbart tar in henne och rider så kan det vara därför.
Om hon får stå inne mycket själv efter att du hämtat in henne från hagen så kan det vara därför.

Om du kan komma fram till henne utan grimma med i hagen:

Gå in till henne med grimma och grimskaft knutet runt midjan med en knut som är enkel att ta loss.
Använd ett långt grimskaft.

Klia lite på henne en 5 min eller så... klia på halsen upp över manen upp mot nacken. Läs av henne. Visar hon ovilja och börjar gå iväg, klia mer mot manken.
Tag loss grimmskaftet Helt från grimma och dig själv... (får EJ sitta fast runt dig).

Klia nu henne med grimskaftet i handen och låt änden stryka över henne. Gör så i 5 min.

Låt grimskaftet glida över på andra sidan hennes hals, tag tag i den under hennes hals. Se till att det är långt på båda sidorna.

Lägg det bakom nån centimeter bakom öronen, där grimman brukar ligg.

Lägg ett tryck i grimskaftet så att hon måste böja sitt huvud mot dig. När hon gjort detta så klia igen.

Tag loss grimman från din midja Helt och hållet.
Lägg tryck igen på grimskaftet så hon böjer halsen mot dig.

Sätt på grimman lungt och sansat.

Knäpp på grimskaftet och stå och mys en stund till.

Allt skall gå långsamt och lungt tillväga. Spendera hellre tid på detta än att stressa. Om du stressar kommer hon inte vilja gå med på detta i framtiden.

Det här är inte en lösning på det egentliga problemet. Det är en lösning på att du inte får tag på henne.
Du måste finna lösningen på Varför du inte får tag på henne med.

Hon säger dig något med sitt beteende och du måste finna vad det är hon försöker säga.

Senast ändrad:

Kan också ta bara ett långt grimskaft, hänga det över axeln, så det inte sitter fast någonstans. Gör som beskrivet ovan, "fjäska" en stund med kli och kel. När grimskaftet ligger om halsen kan man antingen bara leda henne i den öglan bort till grinden där grimman väntar, eller göra en grimma av det långa grimskaftet. Från delen som går över nacken, ta repet i bortre sidan och gör en ögla runt mulen/nosryggen, trä igenom förbi den andra delen på vänstersidan, vips har du en grimma!
Förutsätter förståss att hästen är snäll att leda.

Min häst betedde sig exakt så, nu har jag fått reda på att han har haft infektion i ögonen så han ser inte som han ska. Massa ärrvävnader och omgivande strukturer är inväxta med puppillen så han kan inte vidga den nästan alls. Risken är nu att han blir blind :cry:

Han har aldrig varit rinnig eller geggig i ögonen utan jättefin!

En tanke bara...

Min kille är också så ibland, det verkar som att han har ngt emot att jag bara sätter på grimman direkt. Men om jag går fram till typ baken/ryggen och lägger grimskaftet över honom och sedan går framåt och drar det upp påhalsen en bit så är det bara att sätta på grimman! :idea: Fast ibland får jag gå efter honom en bit :p

Sammet skrev:
Hur reagerar hon om du kommer in i hagen utan att ha med en grimma?

Hon associerar grimman med att komma in från hagen och troligast är dte något hon inte vill av någon anledning.

Om det är för att du enbart tar in henne och rider så kan det vara därför.
Om hon får stå inne mycket själv efter att du hämtat in henne från hagen så kan det vara därför.

Kunde inte skrivit det bättre själv..:bow:

janta skrev:
...annars får jag aldrig fast hästen när jag ska rida.
Jag fattar inte vad det är för fel. När jag kommer med grimman beter hon sig som om hon är rädd för den, jag kommer inte ens i närheten av henne. Men i boxen är det ok, då reagerar hon inte det minsta.
Jag har prövat ta in alla andra och lämna henne kvar -nej, mutat m godis -nej, vallat henne bort från resten av flocken (funkade skitbra på finnhästen) -nej, gått efter henne i timtal i lugn och ro för att hon skulle ledsna (funkade på newforesten) -nej det tyckte hon bara var kul.
Har hon grimman på är det inget problem alls men jag gillar inte att lämna den på då det går sex hästar i hagen, det är mycket bus och dessutom är det bara skog och kvistar och jättekuperat.
Dessutom har vi ju alla betesmånader då hon måste ha den på konstant eftersom jag inte har någon box att ta till då. Det är sex månader om året...
Tur är att jag har en grimma som hon inte får skav av men det är ju inte så här jag vill ha det.
Vet inte om något hänt innan jag köpte henne för tre år sen. Hon är väldigt känslig och kan lätt missförstå vad jag menar. Skulle jag höja rösten skulle hon ramla i spillror och dö av krossat hjärta.
Vad göra? Ska jag bara acceptera att det är så här? Är det värt att "bråka" med hennes känsliga hjärna/hjärta för att få på grimman eller kommer jag att förlora ännu mer än nu pga fler missförstånd?

Min welsh kille är likadan, bara att acceptera i mitt fall, vet inte hut det är för dej men för mig är det min ponnys tidigare liv som sitter fast inne i hjärnan som gör att han är omöjlig i många situationer, under mina 5 år som ägare har jag nog testat på allt som går, läst om hur mkt som helst, fått massor av tips, både från vanligt folk och mer experter, inget funkar, så nu accepterar jag läget och har grimma på i hagen. :)

Jag har hört sägas att detta fenomen är relativt vanligt bland islandshästar. Utan grimma är de vildhästar - men grimma tamhästar.
Själv vet jag några islänningar som är så - men fler islänningar som INTE är så.

Det låter bestämt som hon inte tycker det är kul arr jobba.

min förra häst kunde vara helt omöjlig att hämta utan grimma, men så fort han hade den på sig kom han fram direk o det var inga problem, jobbade mkt med ledarskaps övningar o han var jätte lätt jobbad o mkt uppmärksam men det var ngt med grimman, kan tilläggas att det var en mkt spänd o lite osäker häst, men han älskade att jobba.
Han fick lätt skav o kliade ofta av sig grimman, han kom ändå fram men när han fick se grimman så kastade han sig o drog, tro att han har väldigt dåliga minnen av grimmor eftersom han ville komma till mig men var rädd för grimman :crazy:
Jag satte helt enkelt på honom en halsrem, den störde honom ingenting och jag hade aldrig några problem att hämta honom :)

man ska INTE muta eller lura hästen då blir det nog bara värre utan bästa sättet e att jaga iväg hästen tills den söker upp dig självamant sånt som man tydligen tränar i olika hms metoder .Man ska inte ha en stor hage med 1 meter snö förstås man ska väl helst vad jag förstår träna upp det i en rundkorall eller lite mindre hage just fösa den från sig tills hästen söker din kontakt ,men jag vet inte hur det funkar om det e fler hästar i hagen då springer väl dom till varann istället för o välja människan ifråga eller?Mina hästar står o väntar eller kommer själva närsomhelst har inte haft det problemet än....
Det finns olika metoder det e svårt och veta hur man ska göra för att det ska funka bäst på just den hästen jag bävar för den dan dom inte vill bli fångade.

Senast ändrad:

Jag har oxå problem med det ibland! Men jag har tränat bort det på stoet genom att lugnt och envist gå och gå och efter henne. (JAG får ju oxå motion på köpet ;) ). Numera räcker det med max 5 minuter.... Tyvärr verkar det inte funka på ettåringen som tar efter mammas beteende :o Idag (första gången på flera månader) fick jag ta in alla utom ettåringen :mad: Då först fick jag tag i honom .... måste ta ut bara honom lite oftare så han vänjer sig vid det....

Men det har funkat jättebra för mig. Första gången stoet inte ville komma till mig fick jag gå efter kanske en timme sen blev det kortare och kortare tid och mer och mer sällan!!

Join up som du förklarar skall inte användas av oerfarna.
Den som använder sig av join up skall vara väl medveten om hur detta sätt fungerar och även kunna läsa av hästens beteende så att man kan uppfatta de små signaler den sänder till oss.

Om man inte är kunnig och inte kan läsa av hästens signaler så kommer Join up att resultera i en häst som inte orkar bry sig, förvirrad oförstående häst eller i värsta fall en rädd häst.

Därför bör inte Join Up användas utav de som aldrig gått kurs i det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 503
Senast: Sockerbit
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30