Måste kanske ta bort ögat på min häst :(

Hanna_b

Trådstartare
Fick idag veta att veterinären tycker att vi behöver ta bort ögat på min häst..
Vi har hållt på och kämpat med medicinering osv sen 2011 men inflammationen kommer tillbaka hela tiden :( Det har ju gjort att vi aldrig riktigt fått komma ut och tävla som vi ville. Att ta bort ögat kanske är det bästa, Men set känns så himla läskigt att han skulle enögd :( tänk om han inte alls klarar av att vara enögd.. Vad gör man då.. Ta bort honom? Han är ju bara 11 år :( Tanken var att vi skulle tävla dressyr. Han har verkligen talang för det och tränare & domare har lovordat honom.. Tänk om vi aldrig kommer få chansen nu..
Och tänk om han får problem med sitt andra öga.. :(

Har någon erfarenhet kring det här? Har era hästar anpassat sig?

Ska prata med en professor som ska vara väldigt duktig på ögon först.. Hoppas hoppas det finns något att göra :(

Sv: Måste kanske ta bort ögat på min häst :(

Det finns massa enögda både hopp- och dressyrhästar på hög nivå. Finns många som antingen är blinda på ena ögat från födseln eller förlorat ögat/synen senare.

Min ena ser inget eller väldigt begränsat på vänster öga, det kan vagt märkas om man känner henne väl, men hon är trygg och trafiksäker, inte sprättig. Så det bör gå fint :)

Dressyr kan nog funka utmärkt med bara ett öga, så oroa dig inte för det.

Jag hoppas det löser sig på bästa vis!

Min ponny var femton när vi fick operera bort ögat på honom, det var det eller ta bort hela hästen som var alternativet. Han levde två år till efter det, han dog sen i cancer så hans död hade inget med ögat att göra, och under de åren hade vi en incident med att han gick in i en skottkärra som han inte såg, annars märkte vi aldrig att han bara såg på ena sidan. Han var samma lugna ponny som förut, och han reds också av barn fram tills cancern kom.

Det finns hopphästar på hög nivå som saknar syn på ena ögat. Dressyr borde inte vara några problem alls.

Jag har haft en kwpn-valack som gick msv dressyr - han var blind på ena ögat och klarade sig galant utan det! Dessutom var han säker som få på foten i skogen. :)

Här är en bild på en av hästarna i tornerspelstruppen Celeres Nordica - de har sedan flera år en enögd häst med sig i truppen. Funkar toppen trots höga farter och ibland trånga arenor! :)

tredje till höger på bilden:
1284321026_resized.jpg

Tänker att det kan vara en liten tröst i allafall!

Tack snälla för era svar. Känns lite bättre nu när jag läser om era erfarenheter. Jag hoppas det går lika bra för oss : )

Det kommer gå bra! Jag tror att du har mer ont av att hästen förlorar ett öga än hästen själv :)

Min dotters ponny skadade sitt öga i hagen som opererades bort.
Ponnyn var då ca 3,5år (är 6år nu) och min dotter var 3,5 år. Hon har sedan olyckan kunnat rida sin ponny utan problem. Ponnyn är precis som vanligt.

Idag rider hon sin ponny utan att jag håller i grimskaft och dottern är idag 5,5 år. Vet inte om jag har en underbart snäll ponny eller att hästar oftast anpassar sig väldigt bra med bara ett öga. Skyggar aldrig eller är nervös.

Ponnyn går dessutom året runt på lösdrift (även detta sen olyckan) och har aldrig skadat sig efter enögdheten :)

Bild på ekipaget :D (haha konstigt nog efter enögdheten tas alltid kort från ett håll :D )

1176116_10201311052517096_345883310_n.jpg

Senast ändrad:

Jag har haft 2 hästar som varit enögda och som aldrig haft problem med sina enögdheter. ..
Den ena förlorat de ögat som 4 veckors föl den andra som 25 åring. ..

Finns flera hästar på högsta nivå i både dressyr och hoppning med ett öga, tex Santana och Tornech.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 248
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna