Måste ju berätta att...

lady_vip

Trådstartare
Loka har A på höfterna!!! Gissa om det var kalas här när brevet kom eftersom ena brorsan visade sig ha en C-höft :banana:

Dessutom ua på armbågarna, rasen har haft några som har vajsing på armbågarna, så det kändes bäst att ta dem också när hon låg där så fint :D

Förresten nån som vet om man får göra MH med löptik..?

//E

Sv: Måste ju berätta att...

Grattis :)
Själv röntgas det på onsdag och det lär väl bli en lååång och hemsk väntan på resultatet...

Tyvärr inget MH med löptik, jag satt i samma situation så nu måste jag jaga rätt på något annat och det är inte det lättaste...

Grattis! Så skönt!

Men vänta på brev? Betalar man direkt så dyker det upp på Hunddata torsdagen efter eller torsdagen där på. Beror på vilken dag man röntgar :angel:

Jaså??? Det kunde du ju kläckt ur dig tidigare!! ;)

Nä men jag har kollat på Hunddata också, men det har ju varit semestertider. Dessutom så betalade jag ju in de där pengarna direkt, men fick ett brev efter en och en halv månad att jag måste betala innan de läser av... Då hade pengarna kommit fel, så det var inte SKK som hade fått dem utan Nordskånskan, så vi fick rätt på det också. Sen när väl pengarna kommit rätt fick jag ju brevet snabbt.

//E

Ohh.. Nej... Din stackare... Vänta så länge! :)

Jag vet att om man röntgar och betalar mån, tid eller onsd så har man det torsdag veckan efter på Hunddata. Ibland är det uppe direkt man vaknar, ibland så får man vänta ääända tills på fredag. Beror väl på vart i högen man hamnat. Allt knappas ju in live så...

Jag har ju haft ledfel på för många hundar, det är därför jag är så hysterisk och vill ha det DIREKT! Labradoren är ju rätt så drabbad också med drygt 20% på höfter och över 10% på armbågar så...

Jag är supernoga på att välja föräldradjur, forskar på tidigare valpar, syskon, morfar, morfarsmorfar osv, så jag vet hur du känner. Jag köper aldrig en valp av föräldrar som aldrig haft någon kull innan, just av HD-risken.
Köpa en jakthund med HD-fel är som att köpa en cykel med punktering...

Vår labbe har faktiskt än idag, 14 år, inga bekymmer med sina höfter och hon har också A, så vi har haft tur där... Tror att jaktlabbarna har något bättre statistik faktiskt, men vet en del som har små HD-fel, typ C osv. Får ni avla på C-höfter...?

//E

Man får. Men då betalar inte försäkringsbolaget ut nått om det blir fel på valpen. Man får heller inte vara med på valphänsvinsingen. Men att regga och avla går bra... Bara statusen är känd.

Okej, men det där är ju inte det bästa för rasen precis... Vi får inte regga valpar efter C-höfter och värre, och de blir självklart inte avelsgodkända.

Synd för labbarna, det finns ju tillräckligt många för att inte behöva avla på de dåliga höfterna...

//E

Mmm det tycker jag med... Men det är inte så ofta det sker. Jag brukar snoka runt så mycket jag kan när rasdata uppdateras :D Än värre är när man avlar på hundar med armbågsfel... Jag tycker ju att det är så mycket värre för hunden att ha det...

Jag brukar skriva upp sådana "mysko" kullar och försöka att följa dem. Men det är förvånansvärt få av de valparna som röntgas!!! Mycket konstigt tycker jag. Kanske 1 men ofta 0 ur kullen...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har precis insett vad jag lider av, skönt att äntligen få det konstaterat: Minst fyra av nedanstående kriterier skall vara...
2
Svar
20
· Visningar
3 740
Senast: Lager
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar