Måste ha hjälp!!

C

Connemara_Lover

Skulle verkligen vara jätte snällt om ni kunde hjälpa mig med min foderstat! Helst då till vintern men jag har även lite problem nu...

Jag flyttade till ett nytt stall i vintras och där får dem hösilage, men på de förra stället fick han vanligt hö så då vill jag anpassa mer för hösilaget nu i det nya stallet. Han är en connemara på 11 år som tävlas o tränas. Väger väl kanske 400 kg... Han äter på vintern

7 kg hösilage
1,5 kg havre
0,8 betfor
Krafft mineral blå
ca 1,5 msk grovt salt utan jod
2 vitlöksklyftar

Det jag undrar är om jag ska ändra på krafft fodret. Vet inte om det är nån idé att skriva in höanalysen eftersom att den ändras hela tiden efter varje leverans och det står rätt många hästar i stalle så det kommer många leveranser, men det är hösilage iaf med högt energi och protein värde. Några tips?

Sen behöver jag lite hjälp nu oxå över sommarmaten... Han står ute på dagarna i en mindre gräshage, han står just nu där själv men han har alla omkring sig. På morgonen, insläpp o kväll å äter han mat. Det är samma som vinterfoderstaten, men han får inte hösilage utan hö (efter som att dem inte kan öppna en hel bal för att det är bara några hästar som delar på den under sommaren), han får ca 4 kg då. Är det rätt att ge så mycket krafft när dem står ute och äter gräs? Nu har jag oxå tyvärr märkt att han har blivigt ganska tunn och det är svårt att bygga upp rumpmusklerna på honom...
Åh snälla, känner att jag inte riktigt har kontroll på läget :(
 
Det är svårt att hjälpa till när du inte har någon grovfoderanalys. Det är bara att prova sig fram helt enkelt. :crazy: Dina gissningar är lika bra som någon annans.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 821
Senast: Takire
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp