Måste ha hestekraft Hjälp!

M

Mandie

Jag har fodrat mina hästar med Hestekraft under en längre tid och har upptäkt att mina magra hästar blir tjocka och de heta lugnare trots att de tidigare haft välbalanserade foderstater.

Nu har jag flyttat och får inte tag på fodret. HJÄLP! Vart får jag tag på det nu när jag bor i Götene? I närheten ligger Lidköping, Skövde, Skara och Mariestad, men ingenstans har jag kunnat få tag på fodret. Kan man ta hem en pall själv? Hur gör man då?

Hjälp mig snälla ni som kanske har koll på vart man får tag på det i de här trakterna, eller som vet hur man gör om man beställer hem själv.

Finns det något liknande att byta ut det mot? Har jämfört hippos och kraffts sortiment men där finns ingen motsvarighet. Har försökt kolla näringsinnehållet i de muslisorter jag kommit på men inte hittat något.

HJÄLP HJÄLP HJÄLP

Sv: Måste ha hestekraft Hjälp!

Men om du provat under längre tid + nu även flyttat geografiskt - stämmer det hela tiden med ditt hö/ silage?

Ta kontakt med dom som importerar det till Sverige dom ska ju veta vilka återförsäljare dom har.
Gillar hestakraft, bra foder och fina blanka hästar blir det och det ser såå gott ut att man nästan vill äta det själv =)

Du får väl ta dig en titt här om det finns återförsäljare i din närhet.

MoonFlight skrev:
Ta kontakt med dom som importerar det till Sverige dom ska ju veta vilka återförsäljare dom har.
Gillar hestakraft, bra foder och fina blanka hästar blir det och det ser såå gott ut att man nästan vill äta det själv =)
Min stallkamrat var alltid o petade ut allt det goda, mest majsen o åt upp! :D

Tips om Gain...

Tack snälla för alla tips. Töreboda är tydligen närmast, men det är ju många mil ändå...
Har fått tips om Gain. Någon som fodrat med det. Luktade fräscht iaf. har inte jämfört näringsinnehållet än...

Senast ändrad av en moderator:

ang skrev:
Men om du provat under längre tid + nu även flyttat geografiskt - stämmer det hela tiden med ditt hö/ silage?

Självklart fortsätter jag inte med samma foderstat när jag byter hö/ hösilage. Man får ju räkna efter varje individ och se vad som händer när man byter grovfoder. Dock så är hestekraften en ganska given del i min foderstat. Om de inte behöver den så får de den inte, men jag fodrar upp med den i första hand (förutom grovfodret som de har fri tillgång på) eftersom jag fått så bra resultat. Sedan fyller jag ut med övrigt kraftfoder. Oftast korn men i vissa fall också majs och havre. Tycker du det låter dumt? Hur tycker du jag bör göra? Vad ger du dina hästar?

Nej, jag tycker det låter helt rätt och självklart så har man sitt "favoritfoder" som hästarna både gillar och funkar bra på. Min fråga var bara för att det är ju en fördel om man från början vet vad man kompletterar -alltså vad grovfodret innehåller.

Hestekraft finns i hela Göteborg, vi använder det till hästarna i stallet. det är ju inte så långt att åka så om man har ett ärende inne i Göteborg så kan man ju stanna till på någon affär som man vet har det.

ang skrev:
Nej, jag tycker det låter helt rätt och självklart så har man sitt "favoritfoder" som hästarna både gillar och funkar bra på. Min fråga var bara för att det är ju en fördel om man från början vet vad man kompletterar -alltså vad grovfodret innehåller.

Så sant så... Jag har alltid köpt analyserat foder tidigare, men nu tar vi eget (hösilage blev det i år) så då har man ju inte så mycket att välja på. Hamnade på en kvot på knappt 4, så det är ju lite lågt. Köper speciellt hö och kompletterar till unghästarna och avelsstot, men det är ändå inga mängder jag kan komplettera upp med. Jag måste ju göra slut på det vi har själva av ekonomiska skäl tyvärr.
Fungerar ändå ganska bra, för samtliga går på fri tillgång och det hade ju kanske varit svårt om det varit bättre. Så får de som behöver det det andra höt inne på kvällen. Men avelstot är tyvärr tom i år, så då löste sig kvotproblemet bra där isaf *ler*.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka