massage och dräktighet

megin

Trådstartare
har hört att man inte ska massera dräktiga ston, men hur sent i dräktigheten gäller det? både lite lätt mysmassage och djupare?

Sv: massage och dräktighet

Fick iaf lära mig på "Massageskolan" att man inte bör massera dräktiga ston pga att man inte vet hur hårt eller riktigt var man trycker om man inte är mkt erfaren....

Läser man runt på div massörers sidor står det: att man inte får massera ett dräktigt sto de tre första månaderna i dräktigheten eftersom det kan starta förlossningsarbetet som då gör att stoet kan kasta fostret.

är du säker på att det är de 3 första och inte de 3 sista månaderna?

Början av en dräktighet är ju mer kritisk än senare skede. Fosterblåsan fäster ju inte förräns vid dag 150 ca.

Massage frisätter diverse läckra hormoner, därför utbildas hästmassörer att dräktiga ston ej ska ha massage. Hur stor risken i verkligheten är finns såvitt jag vet ingen forskning på. Personligen masserar jag aldrig dräktiga ston eftersom jag inte vill ta risker med andras hästar, och om stoet skulle kasta (oavsett orsak) skulle det kunna drabba mitt och hästmassagens rykte. Mitt eget dräktiga sto får mysmassage på nacke och bogar då och då.

mvh
Lejonelle (hästmassör)

Min massör sa att efter 4 mån ska man inte massera ett dräktigt sto, helst inte alls under dräktigheten.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama