B
BJÖRKIS
Har knapat ihop en foderstat till åringen och vill ha era åsikter. Det gäller ett engelskt fullblod född 2003, han växer rejält och behöver mycket mat för att hålla hull. Har fri tillgång på stråfoder men orkar sätta i sig max 8-10 stråfoder/dag, äter mer än gärna kraftfoder. Planeras att starta kommande vår, om han är redo vill säga. Hingst med mkt massa, fick hem honom för några veckor sedan, man ser ett par revben, jag vill ha upp honom mer i vikt. Kommer nog att väga omkring 450-500 kg som vuxen.
Hösilaget har följande värden:
TS 62%
Mj/kg foder 7,0
SmbRp/kg foder 62
Ca 1,9
P 2,1
Mg 1,2
Jag har kommit fram till följande:
10 kg stråfoder
3 kg Havre (Krafft)
1 kg Betfor
1 kg Lusern Pellets (för att säkerställa proteintillförseln då analyser kan fela, såsom förra året då hästarna föll ur)
3 mått/dag Biomineraler
Detta ger en kvot på 8,3 vilket jag tycker är läpmligt för växande och senare tränande häst.
Han har ett behov av Ca på 57,37 P 38,25 och Mg 19,12
Med denna foderstat får han i sig Ca 64,3 P 39,7 och Mg 22,8
Vad hade ni ändrat på? Han älskar Havre och Betfor, vill inte gärna ge ett färdigfoder utan låta honom äta det han tycker om.
Hösilaget har följande värden:
TS 62%
Mj/kg foder 7,0
SmbRp/kg foder 62
Ca 1,9
P 2,1
Mg 1,2
Jag har kommit fram till följande:
10 kg stråfoder
3 kg Havre (Krafft)
1 kg Betfor
1 kg Lusern Pellets (för att säkerställa proteintillförseln då analyser kan fela, såsom förra året då hästarna föll ur)
3 mått/dag Biomineraler
Detta ger en kvot på 8,3 vilket jag tycker är läpmligt för växande och senare tränande häst.
Han har ett behov av Ca på 57,37 P 38,25 och Mg 19,12
Med denna foderstat får han i sig Ca 64,3 P 39,7 och Mg 22,8
Vad hade ni ändrat på? Han älskar Havre och Betfor, vill inte gärna ge ett färdigfoder utan låta honom äta det han tycker om.