Maskkontroll

Trollmormor

Trådstartare
Hur gör ni? Skickar träckprov och avmaskar därefter? Kan man lita på provsvaren? Eller maskar rutinmässigt? Här går meningarna isär, vet inte vad jag ska tro.:confused::confused::confused:

Jag skickar in träckprov vår och höst och om provtagningen är korrekt utförd så är provsvaren helt tillförlitliga. Man bör dock ha kunskap om hur träckanalys fungerar och vilka parasiter som analyseras.

Hur gör ni? Skickar träckprov och avmaskar därefter? Kan man lita på provsvaren? Eller maskar rutinmässigt? Här går meningarna isär, vet inte vad jag ska tro.:confused::confused::confused:
Nja, går meningarna verkligen isär? De flesta är väl överens om att avmaskningsbehov ska kunna styrkas innan recept skrivs ut och alls avmaskningspreparat är numera receptbelagda. Alltså faller alternativet att avmaska rutinmässigt, åtminstone om du har en seriös veterinär. Även om det säkert, tyvärr, finns de som skriver ut i alla fall så är träckprov en självklarhet för mig. Jag vill inte vara med att medverka till resistensproblemet!
Träckprov visar en ögonblicksbild av parasitbördan, men ger ändå en god indikation av om din häst har mycket/lite och om avmaskningsbehov föreligger eller inte.

Det är ungefär 20% av de vuxna friska hästarna (nyare studie är nere på 10% men den är inte från Sverige) som behöver regelbunden avmaskning. Viktigast är att hitta hur det ser ut på gården med smittläget och om det är många som behöver avmaskning så är det läge att göra något åt hur man sköter markerna. Resistensen kommer närmare och det är fortfarande ingen som utvecklar något nytt avmaskningsmedel för häst utan läkemedelsbolagen själva säger ta prov och avmaska bara vid behov!

Bäst effekt får ni om ni går ihop och gör prover regelbundet vår och höst till en början och ser till att få bra rådgivning för att få koll på läget på just ER gård. Väldigt många upptäcker att de överbehandlat i många år, andra upptäcker att deras rutinavmaskning inte hjälper ett dugg för de gör vid fel tillfällen och med fel medel.

Hej!

Jag avmaskar endast vid behov, dvs efter träckprov. Jag har en av dom där hästarna som behöver avmaskning så jag vill gärna veta hur mycket hon har. Min förra avmaskade jag inte på flera år, det behövdes inte. Båda hästarna har bott i samma stall, gått i samma hagar och haft på det stora hela samma hagkompisar.

/Lavinia

Jag skickar in träckprov vår och höst och om provtagningen är korrekt utförd så är provsvaren helt tillförlitliga. Man bör dock ha kunskap om hur träckanalys fungerar och vilka parasiter som analyseras.
Hur ha kunskap om hur provet fungerar? Man får ju svar i IPG och vilka maskar de har, sen skriver vet ut receptet, de ska väl veta vilket preparat man ska använda.

Kollar man regelbundet får man bra koll på om ens häst/hästar brukar ha mask. Min ena kollade jag bara en gång om året tidigare, hon hade aldrig mask i nån omfattnings som krävde åtgärder.

Sen flyttade vi till ett ställe där hagarna sköttes sämre. Då blev det till att avmaska lite oftare. Nu går hon på ett ställe där hästarna typ aldrig har mask. Stora hagar, få hästar som växelbetar med får så bu gissar jag att vi kommer vara nere på låga nivåer igen.

Min andra, nu sålda, hade typ jämt mycket mask. Inte extremt, förutom nångång, men då var Jon unghäst också.

Självklart avmaskar jag enbart efter behov. Jag har inte behövt avmaska på åtta år eftersom mina hästar har varit nollade hela tiden. Eller förresten, ett år hade mitt sto typ 25 EPG eller något sådant men det är så lite att det inte finns någon anledning att avmaska för det och året efter var hon nollad igen. Om man nu inte tänker på resistensen så kan man ju tänka med plånboken. Det är som att kasta hundralapparna i sjön att avmaska utan att det behövs för träckprov måste ju göras innan i vilket fall för annars vet man ju inte vad hästen ev. behöver avmaskas emot.

Har gjort som ni o maskat därefter, men har efter blodprov fått order om att maska o att maskkoll bara är båg...:confused::arghh::confused::arghh:

Hur ha kunskap om hur provet fungerar? Man får ju svar i IPG och vilka maskar de har, sen skriver vet ut receptet, de ska väl veta vilket preparat man ska använda.
Det går inte att få noll EPG på ett träckprov och tro att hästen är helt parasitfri då alla parasiters ägg inte alltid syns i träckprovet utan man måste veta vad det är som analyseras.

Allmänt!
Kan varmt rekommendera att alla som har hästar som har väldigt låga EPG blodmask i alla fall tar en odling nån gång för stora blodmasken. Min hade 60 EPG och förekomst av stora.

Om vi nu säger att min häst inte behöver avmaskas, men hagkompisen behöver. ka jag avmaska min med då? Eller hur är det egentligen?

Om vi nu säger att min häst inte behöver avmaskas, men hagkompisen behöver. ka jag avmaska min med då? Eller hur är det egentligen?

Nej varför skulle du göra det? Man tar ju maskprov för att kontrollera om just den individen har mask och isåfall behöver avmaskas. Har individen ingen mask så finns det ju ingen anledning att avmaska för det finns ju inga maskar att avmaska bort. Man kan inte avmaska i förebyggande syfte. Två hästar kan gå ihop hela livet och den ena har mask vid varje prov och den andre nollar vid varje prov. Det är väldigt individuellt om hästen får mask eller inte. Däremot så bör man mocka hagen (om den inte är flera hektar stor för då brukar det räcka att ta där det är som mest bajs) och särskilt om en individ har mask.

Har gjort som ni o maskat därefter, men har efter blodprov fått order om att maska o att maskkoll bara är båg...:confused::arghh::confused::arghh:
Då byter du veterinär när det gäller parasitfrågor. Ger samma veterinär ut antibiotika i förebyggande syfte till alla hästar också? Vad var det blodprovet visade som skulle tyda på parasiter och vilken och vad skulle du göra?

Då byter du veterinär när det gäller parasitfrågor. Ger samma veterinär ut antibiotika i förebyggande syfte till alla hästar också? Vad var det blodprovet visade som skulle tyda på parasiter och vilken och vad skulle du göra?
Blodprovet indikerade på parasiter på en häst som går i samma hage som min. Har bestämt mig för att skicka in ett prov på min, för säkerhets skull. Och mocka hagen, där har vi slarvat, så det är inte otroligt att han har mask. :o
Blev bara så förvirrad av att höra att maskkoll bara var båg, tvärtemot vad man har fått lära sig.

På vilket sätt indikerade det på parasiter och VILKA parasiter? Det finns ett blodprov som visar på antikroppar mot bandmask men det visar inte om hästen har det just nu utan det kan vara en smitta som fanns för 6 månader sedan. I övrigt finns inga specifika blodprover som påvisar inälvsparasiter på häst.

På vilket sätt indikerade det på parasiter och VILKA parasiter? Det finns ett blodprov som visar på antikroppar mot bandmask men det visar inte om hästen har det just nu utan det kan vara en smitta som fanns för 6 månader sedan. I övrigt finns inga specifika blodprover som påvisar inälvsparasiter på häst.
Kan inte svara på det, tyvärr. Den kanske hade bandmask för 6 månader sen....? Intressant....inte konstigt man får myror i huvudet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025