Trollmormor
Trådstartare
Hur gör ni? Skickar träckprov och avmaskar därefter? Kan man lita på provsvaren? Eller maskar rutinmässigt? Här går meningarna isär, vet inte vad jag ska tro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, går meningarna verkligen isär? De flesta är väl överens om att avmaskningsbehov ska kunna styrkas innan recept skrivs ut och alls avmaskningspreparat är numera receptbelagda. Alltså faller alternativet att avmaska rutinmässigt, åtminstone om du har en seriös veterinär. Även om det säkert, tyvärr, finns de som skriver ut i alla fall så är träckprov en självklarhet för mig. Jag vill inte vara med att medverka till resistensproblemet!Hur gör ni? Skickar träckprov och avmaskar därefter? Kan man lita på provsvaren? Eller maskar rutinmässigt? Här går meningarna isär, vet inte vad jag ska tro.
Det är ungefär 20% av de vuxna friska hästarna (nyare studie är nere på 10% men den är inte från Sverige) som behöver regelbunden avmaskning. Viktigast är att hitta hur det ser ut på gården med smittläget och om det är många som behöver avmaskning så är det läge att göra något åt hur man sköter markerna. Resistensen kommer närmare och det är fortfarande ingen som utvecklar något nytt avmaskningsmedel för häst utan läkemedelsbolagen själva säger ta prov och avmaska bara vid behov!Hur gör ni? Skickar träckprov och avmaskar därefter? Kan man lita på provsvaren? Eller maskar rutinmässigt? Här går meningarna isär, vet inte vad jag ska tro.
Hur ha kunskap om hur provet fungerar? Man får ju svar i IPG och vilka maskar de har, sen skriver vet ut receptet, de ska väl veta vilket preparat man ska använda.Jag skickar in träckprov vår och höst och om provtagningen är korrekt utförd så är provsvaren helt tillförlitliga. Man bör dock ha kunskap om hur träckanalys fungerar och vilka parasiter som analyseras.
Det går inte att få noll EPG på ett träckprov och tro att hästen är helt parasitfri då alla parasiters ägg inte alltid syns i träckprovet utan man måste veta vad det är som analyseras.Hur ha kunskap om hur provet fungerar? Man får ju svar i IPG och vilka maskar de har, sen skriver vet ut receptet, de ska väl veta vilket preparat man ska använda.
Det är inte hundraprocentig, men gör man det regelbundet så får man bra koll på läget.Har gjort som ni o maskat därefter, men har efter blodprov fått order om att maska o att maskkoll bara är båg...
Nej. Det är ju det som är poängen.Om vi nu säger att min häst inte behöver avmaskas, men hagkompisen behöver. ka jag avmaska min med då? Eller hur är det egentligen?
Om vi nu säger att min häst inte behöver avmaskas, men hagkompisen behöver. ka jag avmaska min med då? Eller hur är det egentligen?
Då byter du veterinär när det gäller parasitfrågor. Ger samma veterinär ut antibiotika i förebyggande syfte till alla hästar också? Vad var det blodprovet visade som skulle tyda på parasiter och vilken och vad skulle du göra?Har gjort som ni o maskat därefter, men har efter blodprov fått order om att maska o att maskkoll bara är båg...
Blodprovet indikerade på parasiter på en häst som går i samma hage som min. Har bestämt mig för att skicka in ett prov på min, för säkerhets skull. Och mocka hagen, där har vi slarvat, så det är inte otroligt att han har mask.Då byter du veterinär när det gäller parasitfrågor. Ger samma veterinär ut antibiotika i förebyggande syfte till alla hästar också? Vad var det blodprovet visade som skulle tyda på parasiter och vilken och vad skulle du göra?
Kan inte svara på det, tyvärr. Den kanske hade bandmask för 6 månader sen....? Intressant....inte konstigt man får myror i huvudet.På vilket sätt indikerade det på parasiter och VILKA parasiter? Det finns ett blodprov som visar på antikroppar mot bandmask men det visar inte om hästen har det just nu utan det kan vara en smitta som fanns för 6 månader sedan. I övrigt finns inga specifika blodprover som påvisar inälvsparasiter på häst.