• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Casa123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 824
C

Casa123

Hej,
Undrar on någon har erfarenhet av springmask på sin häst?
Ska avmaskas men har en fundering.
Avmaskning 2-3 dgr före betessläpp, men eftersom springmask sitter där hästarna kliar sig väl hästen tillbaka äggen igen?
Borde väl vara så att nya ägg inte produceras när man ger avmasknungsmedel under de veckor beroende på vilket preparat och intervall det har?
Summa sumarum: avmaska nu, ha kvar hästen i samma hage, släppa på bete inom ett par veckor...? Inga epg på träckprov, endast springmask!

Sv: Mask..

Alltså, tog du ett tejpprov på hästen ? Springmask syns vanligen inte på ett träckprov. Masken är rätt harmlös, och de flesta medel funkar. Men du måste sanera ställen där hästen ev skrubbat sig mot. Typ stängselstolar, boxväggar osv.

Ja, den är harmlös, men det klias och skrubbas.
Masken är analyserad som syntes i träcken..
Men om jag avmaskar nu, så får hästen tillbaka smittan direkt igen om inte allt saneras? Eller är det så att medlet motverkar ny smitta av nya ägg inom en viss tid? Från ägg till mask tar det ca 5mån.

Oj då den tråden missade jag. Hur flyttar man till avmaskningstråden? :eek:

Avmaska, flytta till "lättskrubbad" hage, flytta till bete. Tänk på träd och staket också...

Problemet är att det är lösdrift, alternativ hage dygnet runt fram till betet med skydd finns inte. Mao pest eller kolera..:(( ?
Finns det något medel tro som skyddar mot ny smitta 3-4 dgr.
Det kanske är annorlunda med den här masken..
Någon som vet hur den smittan kommer, på vissa sidor när man söker står det att det är en vanlig parasit men på andra att den är inte så vanlig hos häst.
Labbet sa att det inte är ofta dom ser den, inte så konstigt iofs eftersom den sällan syns på traditionellt träckprov..

Springmasken missar man inte som hästägare och den har varit väldigt ovanlig, nu har den synts mer, kanske är det att vi inte avmaskar lika frekvent som tidigare eller så har det kommit in mer smitta med importhästar?

Cydectin skyddar ju mot ny smitta av blodmasken iaf, kanske det funkar på springmask också?

Får kolla det, hoppas det är så :)
Efter avmaskning, om inte någon kontakt sker där nuvarande smitta finns, finns det då ändå risk för att hästen tar med smitta till nytt stall? Kanske dum fråga men..

Om du är BOMBSÄKER på att hästen inte är där det finns smitta så ska det ju vara lugnt sen.

Jo jag tänker såhär, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar ;)
Rump/svanskliandet började för ett par veckor sedan.
Livscykel från ägg till larv 4-5 månader, då borde smittan skett runt november? Tänkte eftersom det var levande mask jag fann i träcken.
Eller kan dom ha detta längre tillbaka innan kliandet började, ända från i somras? :eek:
kliandet borde börja redan när ägg kommer ut innan ägget blir mask ?

Det är när honan lägger ägg runt ändtarmsöppningen som brukar skapa irritation i form av klåda.

Ok, gör hon det med jämna mellanrum? :)
Eller gör hon det efter 4-5 mån(livscykel)
Om avmaskning skett i februari, hur kan det då finnas synlig mask nu :confused:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 911
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 385
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka