Mask på äldre häst

mellan

Trådstartare
Har ett elvaårigt hbsot som enbart går i avel. Hon har haft väldiga problem med mask sedan hon vistades på en seminstation 2010 under en längre period. Hon får återkommande mask och magrar direkt. Nu senast fick jag cydectin och det höll sig i ca 6 v. Fick det utskrivet igen och maskade igår. Ska ta träckprov om två v.
Någon som haft problem med ett såpass gammalt sto som får mask väldigt ofta? Har ni i sådana fall "fått bort det"?
Jag ser tydligt maskarna hängandes i rumpan på henne och hon börjar genast minska i vikt så fort hon blir angripen.
Har regelbunden kontakt med vet ang detta.
Vill bara höra andras erfarnheter!

Sv: Mask på äldre häst

Är inte jätteduktig på de här med avmaskningen men min undran är ändå om du gör något annat än bara avmaskar?

Mockar du hagen regelbundet? Eller har hage att byta med så den ena har fått vila osv.

Hyr in mig på ett bra ställe med tillgång till fem olika hagar som jag varvar emellan. Dessutom har jag speciell vinterhage. Har enbart varit på detta ställe i ett år. Problemen uppstod som sagt tidigare. Har jättetur då hysesvärden är behälplig med att sköta hagarna!
Har du något annat bra tips på vad jag kanske kan göra? Ibland är det bra med lite olika infallsvinklar. Två huvuden tänker bättre än ett!
Det som "oroar" mig är att det främst är detta stoet som blir drabbat. Hennes hagkompisar har inte samma problem. Jag föder upp och har ett antal kusar i olika åldrar.
Som sagt: Är jätte tacksam för alla tips och erfarenheter!!:laugh:

Vad är det för mask? Om du ser dem så verkar det ju vara spolmask alternativt bandmask?
Har tyvärr dålig erfarenhet av "kroniker" på spolmask - trots lång upprepad avmaskning (6-12 mån) så blev den inte bra och blev tyvärr tvungen att avlivas.. Detta var iofs många år sen och långt innan mask-koll blev obligatoriskt. Det kom ut mängder med spolmask - äckligt :(

Jag antar att du har gjort upp ett schema i samråd med veterinär? Om man är osäker på masken kan man nog lämna in den till närmaste vet för identifikation.

Springmask har jag också varit med om "kroniker" - men det är ju inte lika allvarligt. Då får man bara avmaska oftare..

Hur är hagkompisarnas maskstatus? Kollas de etc?

Det jag skulle göra om jag vore dig, är att försöka bryta cirkeln. Dvs hindra återsmitta och försöka en gång för alla se till att hon blir fri parasitbördan.

Nu kanske det inte är möjligt, men att maska henne på intervall, ha henne på enbart rena beten (dvs som legat i vila så länge att de är parasitfria), och se till att hon bara gå med 'rena' kompisar.

Då får du ju i alla fall bort att/om problemet är återsmittning, och kan se om det är så att hon helt enkelt aldrig blir av med sin maskbörda/maskmedelet inte "tar".

Nu är visserligen min unghäst,men har haft mycket mask. Sist nu så var det 2000 epg! Vi fick rådet att avmaska 4 gånger med 4 veckors intervaller,då vi avmaskar,ställer i liten vinterhage,sen får han stå där 5 dagar,sen flyttas han ner på bete och hagen mockas ur PÅ EN GÅNG! Sen bete 4 veckor igen,sen upp i vinterhage,avmaskas,stå i 5 dagar,sen mocka ur på en gång.

Detta var rådet vi fick,så vi får väll se om det hjälper denna gång. Det viktiga är att få bort skiten från markerna efter avmaskning,annars kommer det aldrig försvinna.

Vad är det för mask? Vad menar du med "höll" bara 6v, gjorde ni prov då som visade positivt? Om det är blodmask har ni inte gett tillräckligt av medlet för det finns ingen resistens mot Cydectin för blodmasken.

Mask som gör att hästen magrar brukar oftast vara bandmask, har ni avmaskat mot det (Droncit, Ivomec Comp, Equimax eller Cydectin Comp)?

Vad har träckproven visat? Vem har påvisat att det är masken som orsakar avmagringen?

Såg nu förresten, maskar hängandes i rumpan låter som springmask, den syns bara sällan på träckprov eftersom äggen sitter på utsidan av anus.

Jag ser alltså maskarna hängandes i rumpan och vet fick ut en när hon skulle semineras. Han gav cydectin och nu ska jag ta träckprov om två v. Jag kan se sambandet med mask och att hon magrar när jag tänker tillbaka. Hon har varit svårfödd trots stora mängder mat. När hon maskas går hon trots allt ganska "snabbt" upp i vikt igen. Jag ser en markant skillnad på henne.
Om maskarna är resistenta, skulle jag se skillnad på henne hullmässigt då?

Jag ser alltså maskarna hängandes i rumpan och vet fick ut en när hon skulle semineras. Han gav cydectin och nu ska jag ta träckprov om två v. Jag kan se sambandet med mask och att hon magrar när jag tänker tillbaka. Hon har varit svårfödd trots stora mängder mat. När hon maskas går hon trots allt ganska "snabbt" upp i vikt igen. Jag ser en markant skillnad på henne.
Om maskarna är resistenta, skulle jag se skillnad på henne hullmässigt då?

Men är maskarna artbestämda? Det gäller ju att ge rätt medel. Dessutom är springmasken förjävlig att bli av med, den har en livscykel på ca 5 månader, har du gett rätt mängd Cydectin så SKA det inte finnas några maskar på ett bra tag alltså. Cydectin tar både vuxna och larvstadier av springmasken.

Som sagt, vad har träckprov visat innan avmaskning, vilken mask säger veterinären att det är? Är det spolmaskar så är inte Cydectin rätt medel då det finns bevis för utebliven effekt av den gruppen som Cydectin och ivermektin-preparat tillhör.

En upphittad mask bör skickas in i liten burk med vätska till t.ex. SVA eller Vidilab (som gör artbestämningen utan kostnad) om inte veterinären kan säga helt säkert vad det är för någon.

Kan du säga själv hur masken såg ut? Färg, tjocklek, längd, form?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka