Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi har använt oss av kolla masken den senaste tiden. Den har påvisat ingen mask eller väldigt lite. Efter att en häst föll ur väldigt mycket i höstas tog vi blod och bajsprov skickat till ett annat labb, det påvisade väldigt mycket mask. Därefter har vi provtagit ett par hästar och skickat till samma labb där de påvisat samma, mycket mask. Får då veta att kolla masken inte alltid är pålitig.
Nu till min fråga. Hur får man ner mängden masken i markerna? När det frös i december avmaskade vi alla hästar, dör inte masken i marken då så de inte kan få i sig mer? Har hjälp av min veterinär som ska hjälpa oss.... Men vill höra vad ni har för erfarenheter angående detta?
Nu till min fråga. Hur får man ner mängden masken i markerna? När det frös i december avmaskade vi alla hästar, dör inte masken i marken då så de inte kan få i sig mer? Har hjälp av min veterinär som ska hjälpa oss.... Men vill höra vad ni har för erfarenheter angående detta?