Mask från katt -> människa?

WS6

Trådstartare
Hittade inte när jag sökte, eller så sökte jag dåligt..

Jag passar mammas katt och hittade idag två stora äckliga maskar i häcken på honom :yuck: jag tog bort maskarna och ska stoppa en tablett i katten när han kommer tillbaka! Katten är både ute och inne..

Kan mask från katt smitta människa?
Hur städar jag bort äggen? (antar att det är de som smittar?!)

Tack!

Spolmask kan smitta och det är ägg i avföringen som smittar. God handhygien och bra rengöring av lådan är vad som behövs för att förhindra smitta dvs. inget utöver det vanliga.

Spolmask kan smitta och det är ägg i avföringen som smittar. God handhygien och bra rengöring av lådan är vad som behövs för att förhindra smitta dvs. inget utöver det vanliga.

Ok det var bandmask jag hittade (kanske skulle skrivit det innan) behöver jag sanera kattlådan iaf?

Ok det var bandmask jag hittade (kanske skulle skrivit det innan) behöver jag sanera kattlådan iaf?

Om jag förstått saken rätt så smittar bandmask genom att katten äter byten som har det och inte via sandlådan. Finns en annan slags mask som kallas springmask och den smittar via kontakt med dasset. Vanligt att ungar får det för att katter gör sina behov i deras sandlådor och sen kan den smitta via smutsiga små barnhänder. För länge sedan skulle jag byta blöja på en tant på sjukhuset och så kryllade det därbak! Hon låg på ett fyrabäddsrum och jag är glad att jag lyckades behärska mig och inte skrek rakt ut för det var så äckligt.

Har jag fattat fel som trott att ingen kattmask smittar människa? :confused: (Förutom toxoplasmos då, det kommer ju från katt). Har lärt mig att det är bara hundmaskar som kan smitta till människa.

:confused:

Ja, spolmask kan smitta. Masken kan inte reproducera sig i människan men den kan orsaka rätt besvärliga inflammationer.

Men du måste alltså gå i dig maskägg=äta kattbajs. Gör inte det. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 564
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 427
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.