martingal, hur sitter den?

Buck

Trådstartare
funderar på hur jag ska göra med min nya martingal, ska byta ut pistolhaken på den avtagbara martingalen mot en snabbhake. men behöver nog korta in remmen mellan benen ngt (behöver då nya hål) och den avtagbara delen med ringarna behöver nog också kortas? i så fall får jag sprätta upp och sy om vid ringarna, är på tok för jobbigt att sy om i andra delen :p.

vad tror ni om martingalen och hur ska den byggas om för att passa hästen bättre?
2013-07-11-14-15-10.jpg
2013-07-11-14-15-00.jpg

Sv: martingal, hur sitter den?

Då måste iaf korta remmen mellan frambenen, är den så lång finns det en stor risk att hästen fastnar om du hoppar med den. Är den så lång kan den väl inte ge ngn större effekt?

ngn större effekt behövs inte heller på denna hästen men är mest "bra att ha". men den är ju för lång som synes. hur mycket ska remmen under magen hänga förresten? en handsbredd eller mer/mindre när hästen står ordentligt med huvudet upp?

på vanliga martingallen så hänger den ner ungefär en handsbredd på stallgången.
417504_10151138376213366_1457355746_n.jpg

Senast ändrad:

Där hänger den för mycket. Den ska sitta så att hästen aldrig under några omständigheter kan få in ett ben i den. Jag har sett det hända och det slutade tyvärr inte väl, så aldrig aldrig aldrig hängande martingal-rem mellan benen!

Tycker den ska sitta ganska tight.

Såhär sitter min, samma modell även om detta är en förbygeln. Ligger an mot hästen i sprången

Vid stillastående

Senast ändrad:

ok då blir det till att sprätta upp hela magremmen och korta den ngn dm :p, ska ändå sätta dit ett snabbspänne så är ju inte hela världen.
men martingal delen, ska den räcka till käken på hästen eller till hakan? hört olika saker..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen... 2
Svar
22
· Visningar
1 551
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 215
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka