Marsvinsbur

turbofling

Trådstartare
Mitt semester projekt är att bygga en ny bur till mina marsvin. Jag har lite ont om plats och kan inte hitta en bur i affären som får plats. Buren får inte vara mer än 50 cm bred, men kan vara ca 1,5 m på längden (fast då blir det trångt). Men jag funderar på att bygga en två våningsbur. Är det ngn som har tips på hur jag ska bygga, kanske bilder?
Det är två små vilda honor som ska bo i den.

Såhär ser min marsvinsbur ut;

burskap.jpg

Den är byggd av vanliga reglar, och bottnarna är breda hyllplan som jag köpt på ett byggvaruhus. Sidorna är gjorda av plexiglas. Måtten på min bur är ca 130*60 cm, men bygger man själv är det ju lätt att anpassa måtten.

Det finns även färdiga hyllsatser på typ IKEA man kan bygga om till marsvinsbur. Kolla in www.cassiopeias.just.nu för fler bilder och tips.

Jag har varit inne på Cassiopeias sida när jag skulle bygga bur, hittade just den här bilden då och tyckte, och tycker fortfarande, att den är supersnygg! Verkligen fräsh och luftig.
För min del så slutade det med ett burskåp där marvinen bor i hyllan näst längst upp och hamstern i den längst upp.
:rofl:
//Malin

Åååå din bur är så fin! Har tittat på den flera gånger. Jättesnygg :love:

Här kommer bilder på mina burskåp

Det stora:
nya_burskapet.jpg

...och det lilla:
burskap.jpg

Hoppar de inte över kanten???
Vår hona hoppar/klättrar ur en hink (stor sylthink som är minst 35 cm djup) lätt som en plätt. Jag brukar sätta dem i den när jag ska städa eller förflytta dem till uteburen.
Jag har som mål att bygga en roligare bur än den köp-bur de bor i nu. Den är visserligen stor, men inte så rolig varken för marsvinen eller för oss.

Tack! Marsvinen stortrivs.

Jovisst, fysiskt sett så kan de ju komma över kanten. Men då mina marsvin har hus är det dit de flyr om de blir skrämda. Dessutom har jag två äldre, lugna damen på övervåningen, som inte har något somhellst intresse av att hoppa/skutta/klättra. Klätterapan har jag på nedervåningen, men hon har alddrig försökt komma över.

Så, det beror på hurdana marsvin man har. Jag tror inte de skulle försöka hoppa över med flit, däremot om de blir skrämda.

Tack för tipsen, men det var inte ett burskåp jag hade tänkt mig. Det jag tänkte var att ha två våningar med ngn form av stege mellan så "vildsvinen" får större yta att röra sig på, och som inte tar så mkt plats i mitt kök.

Jo, du skrev det. Och mitt tips var att bygga med reglar + breda hyllplan, då man kan bygga just i de mått man själv vill ha. Vill du ha två våningar är det bara att bygga våningarna närmare varandra, såga hål i den övre planets botten och bygga någon slags ramp de kan gå upp på.

Jo, dit tips tog jag till mig, men jag fick känslan av att tråden blev mer om burskåp. det är ingen som har en bur som liknar min idé?

Jag funderar på att bygga ungefär som du föreslog, men jag ska ha hela väggar på min bur. Ett av svinen är fruktansvärt nyfiken och tar sig emellan, över, under precis allt i jakten på spännade saker.

Kanske ett gammalt skåp kan användas? Bara att fixa som vanligt burskåp men såga ut så att de kan ta sig mellan våningarna och såga ut så att dörrarna blir som ramar och köra på galler :)

Det var en bra idé, blir ju billigt oxå. Problemet är ju bara att jag inte har ngt gamalt skåp. Fast jag ska kolla i stallet, finns massa gamla skåp och garderober där som inte använder.

Annars kan man alltid bygga som ett skåp, alternativt göra som på nån bild och helt enkelt bygga ramar till.
Skåp kan nog hittas på Second Hand också :)

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: fejt
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 491
Senast: Calmiche
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst