Marsvinsbebis!

G

Generalen

Sitter ensam hemma med min lillebror, systern har just åkt på fest och mamma och pappa är på middag hos släktingar. Ungefär en minut efter att Emelie åkt ropar Daniel från datorn -"Jossan du måste komma hit! NU!" Jaha tänkte jag som låg och dega så skönt i soffan och frågade varför och fick ett svar som skjutsade upp mig två meter i luften -"För att titta på marsvinet och hennes bebis!".

GAAH panik blev det :D sprang in i min systers rum och viss faan låg det en stor svart unge där med bruna fläckar och med en mor som frenetiskt slickar den ren. Stolta mamman är vårt relativt nya marsvin Louise, en ung liten och väldigt söt albino med röda ögon som jag köpte till min syster till sällskap till Selma, vårt andra marsvin efter att Ursula (ex-marsvin) dog. Det var likadant när vi köpte Selma, hon var också dräktig när vi fick henne och ploppade ut två ungar. Nu är det ungefär en eller en och en halv vecka sedan vi förstod att Louise inte bara var fet utan också dräktig ;) .

Ringde min syster som skrek för full hals eftersom hon missade Selmas födning också. Mamma bara skratta och bad för Gud att det inte skulle ploppa ut en till. Och jag har fortfarande lite panik i kroppen och tittar till dom varje minut! :eek: Alltid lika roligt och spännande när någon av alla våra hundratals djur (känns det som) får ungar!

Sv: Marsvinsbebis!

68 marsvin + ett hundratal snäckor
mig slår du iaf inte i djurantal som får ungar :D

btw så heter det inte albino på marsvin.. vit päls och röda ögon heter PE white :smirk: Albino genen existerar nämligen inte på marsvin

Det är jag inte alls det..
Men jag har insett att österlen och holland ser exakt likadant ut.
Dessutom är dialekten/språket lika oförståbart :D

Modig_Korn skrev:

Haha kanske inte men jag gillar variation bland djuren ;) så vi har inte bara marsvin som får ungar här inte. Snäckor? :crazy:

Modig_Korn skrev:
btw så heter det inte albino på marsvin.. vit päls och röda ögon heter PE white :smirk: Albino genen existerar nämligen inte på marsvin

Ahaa... :angel:

68 marsvin? Hur hinner du alla :crazy:. Jag har fullt upp med att gosa & aktivera mina 15 kaniner, eller vad dom nu är :p. Och hästen och hundarna och katten, de tar också tid!
Marsvinet mitt dog i somras! :(

Du kan väl föreviga den lille och visa bild om du har möjlighet!? Fast än så länge kanske den är allt för pluttig för att göra sig på bild...

Vad ska den lille heta? *nyfiken i en strut*

Tingla skrev:
Du kan väl föreviga den lille och visa bild om du har möjlighet!? Fast än så länge kanske den är allt för pluttig för att göra sig på bild...

Vad ska den lille heta? *nyfiken i en strut*

Jag har tyvärr inte tillgång till digitalkamera, får se om jag kan fixa med mobilen :confused: vi vet ännu inte vad det är för kön :D men blir det en liten kille och han blir min så blir det Benjamin om jag får som jag vill :angel:

Min syster måste leta fra sina gamla papper från sin naturbruksskola, nån som kan hjälpa oss såläng om hur man ser skillnaden på könen? :o Var ett tag sen vi hade ungar :crazy:

Benjamin är ju ett supersött namn :)

Väntar med spänning på att höra mera längre fram

Läste nånstans att för att könsbestämma marsvin så trycker man lätt på marsvinets mage, kommer det då fram en liten snopp är det en hane. Hanen har också längre avstånd mellan anal- och könsöppningen. Honan har en avlång springa och i stort sett obefintligt avstånd mellan öppningarna. Lycka till!

Tack för hjälpen :D man blir ju lite ringrostig :angel:

Pja magen går väl inte att utläsa så mycket från :p :D
Men det är lätt ja.. Honor ska ha som ett Y där nere :devil:

Modig_Korn skrev:
Modig_Korn skrev:
Herregud, jag har ett marsvin och en "medryttarhäst" att ta hand om. Det är lagom mycket för mig! haha. Skulle aldrig hinna med 68 st marsvin...

Det kan vara besvärligt att könsbestämma genom att trycka fram snoppen på unga marsvinshannar. Du måste nämligen trycka på rätt sätt.
Det är inte så svårt att se skillnad på honor och hannar från första stund egentligen men det är däremot svårt att veta vad det är man har om man inte har vanan inne och bara av ett kön.
Därför får du länken till en hemsida med bra foton på båda
könen så du lättare kan se vad du har.
Innan marsvinet är gammlat nog att flytta från mamma brukar man oavsätt kunna se kön för pojkarna har en (förvisso liten) pung vid 4 veckors ålder :)

Stollan skrev:
Det kan vara besvärligt att könsbestämma genom att trycka fram snoppen på unga marsvinshannar. Du måste nämligen trycka på rätt sätt.
Det är inte så svårt att se skillnad på honor och hannar från första stund egentligen men det är däremot svårt att veta vad det är man har om man inte har vanan inne och bara av ett kön.
Därför får du länken till en hemsida med bra foton på båda
könen så du lättare kan se vad du har.
Innan marsvinet är gammlat nog att flytta från mamma brukar man oavsätt kunna se kön för pojkarna har en (förvisso liten) pung vid 4 veckors ålder :)

Vi titta just och kom fram till att vi får titta om ett par veckor igen :angel: verkligen jättesvårt!

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn När jag har suttit i 10 minuter vid datorn så kommer mor. Säger att jag bara sitter vid datorn och att jag itne har nåt liv. Att jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 996
Senast: hotmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar