marsvin ute på vintern?

S

swanpis

hej!:)

jag har planerat att ha en stor kaninbur (med tillgång till en gammal lekstuga) där jag tänkte ha kaniner året om.
frågan lyder som rubriken säger:
kan man ha marsvin ute i en sån bur även på vintern?

Mvh Freddie:bump:

Sv: marsvin ute på vintern?

Nej, inte i Stockholm i alla fall. Marsvin måste ha plusgrader där de bor. Kaniner får ju vinterpäls om de är ute året om. Men marsvin kan inte få vinterpäls. Men om de får bo inne i lekstugan fungerar det nog, kanske. Så länge det inte understiger typ 5 grader och de har täta hus och mycket, mycket halm och torrt burunderlag, speciellt i huset.

Nej marsvin är inte byggda för att bo ute vintertid. När det blir under 0 grader så ska dom få bo inne. Tjockpälsade marsvin i en tät lekstuga där man kan hållar graderna ett par grader över 0 iaf så kan man ha dom där. :)

Säger som de andra, över nollan måste dom ha. Förutsatt att det är dragfritt och torrt underlag.

Jag hade ett gäng med marsvin i en ladugård innan, det höll nästan alltid över nollan men de dagar det gick under så hade jag en värmelampa på. Men dom brydda sig inte alls om den, verkade inte ha något emot kylan. De hade dessutom 10 kvadrat att vara på och rörde sig mycket, på vissa ställen låg det mycket hö också som de kunde burra ner sig i. Hade t o m en hona som fick ungar när det var som kallast (hon skulle inte varit dräktig enligt förra ägaren) och det var inga som helst problem med de små.

Så jag säger som de andra, se till att lekstugan håller nollan, antingen med värmelampa eller någon typ av frostvakt. Se till att det är tjockt med underlag och dragfritt. Du kan ju hänga en bit köldridå för hålet så det inte kommer inte så mycket kallluft, eller kanske ngn form av kattlucka funkar. Framför kattluckan kan du göra som en låda med ingång på sidan (inte mitt framför luckan) så kommer det inte heller in så mycket kalluft direkt in i stugan.

Sen om marsvinen självmant går ut så kan dom ju göra det, dom går väl in när dom fryser.

Mina marsvin mådde inte så bra när jag försökte sätta ut dem, i uterum med vindskydd och värmelampa och massa hö och halm. Jag tog in dem, annars hade de nog frusig ihjäl. :(

Att ta ut de nu så här mitt i vintern är nog ingen bra idé men om de får vara i den miljön under sensommaren, hösten och slutligen vintern är det lätt bättre. Samt då att utrymmet inte får understiga 0.

blir nog inte helt lätt att hålla temeraturen över noll när det är som kallast, kan mycket väl tänka mig att lekstugan inte är 100% vindtät.

Blir nog inga marsvin för min del :P
tack för all hjälp iaf

Mvh Freddie :bump:

Om man har halm längs med väggarna som en inhängnad omgiven med halm så bör det kunna gå fast kaniner är nog mer lämpade för den sortens hållning ändå så.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
560
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 345
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25