Marsvin med klåda i perioder

Lotus

Trådstartare
Mitt ena marsvin som jag haft i fyra år har till och från bitit av sig pälsen och kliar sig, nu är hon inne i en pälsbitarperiod igen. Veterinären hittar inget, har varit dit tre gånger men inget resultat. I perioder är hon fin i pälsen också, och det andra marsvinet kliar inte och gnager heller inte på hennes påls, det gör hon själv. Mest på sidorna och under magen.

Jag undrar om någon har ett tips om vad detta kan bero på? Jag börjar fundera över om det kan vara spånet, men det känns inte rikigt så, för i långa perioder har hon varit fin men haft samma spån. Nu har jag bytt till bara hö med tidning under, men igen skillnad på de två veckor jag provat.

Har någon tips om vad jag kan göra, åtminstone för att lindra klådan? Huden är lite narig och torr där hon bitit av pälsen.

Tack, Fia

Sv: Marsvin med klåda i perioder

Vad får hon att äta? kan det vara maten eller brist på vitaminer?
Frukt och grönt ges det varje dag?

Hur gammalt är marsvinet?
Hade en hona förut som när hon blev runt 6 år (hon blev till sist lite över 7 år) började få kala fläckar utan synlig förklaring. Förmodligen hormonrubbning.....det kanske är nåt sånt din har fått.

Eftersom hon haft det i perioder i åratal och varit till veterinär så borde det väl inte vara ohyra.
Har du provat vetegroddsolja? Ge några droppar på tesked varje dag åt henne och se om det gör skillnad.

Hon har fri tillgång på hö och får grönsaker (morot, gurka, äpple eller kål mest) och pellets varje dag, och c-vitamin i vattnet. Hon har överlevt tre kompisar och alla de har sett fina ut i pälsen och varit mer eller mindre välgödda... :smirk:

Hon är sex år. Veterinären säger att stråna är avbitna och pälsen växer ut igen emellanåt så man inte ser att den varit av en gång, så jag tror inte det är nåt fel på själva päls-produktionen heller.

Okej, vetegroddsolja kan jag prova - är det groddolja alltså, eller någon speciell typ?

Jag brukar ge den i en vit-svart flaska, som även är för hund och häst. Vad den nu heter...?

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 763
Senast: Retina
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 107
Senast: ptr
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 057
Hästvård Häst som kliar sig på kroppen, främst på sidorna och mot rumpan (gnager med tänderna när han kliar sig). Vad kan det bero på? Jag har...
Svar
1
· Visningar
702
Senast: kottee_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama