Marsvin!Hur gamla får de vara?

C

chrysler

Hur gamla får marsvin högst vara när de får ungar?Jag vet att de inte får vara så pass gamla som 2 år då bäckenet inte kan töja sig eller liknande.Hur gamla kan de vara första gången de får ungar?

Sv: Marsvin!Hur gamla får de vara?

1 år max men helst inte över 10 månader.

*lägger till*
Har de fått ungar innan bäckenet stelnat är det lugnt även efter pga att det inte stelnar alls då :-)

Jag hade en hona som fick sin första kull när hon var 1½ år gammal, det gick jättebra. Jag rekommenderar ändå att ta första kullen innan 1 års ålder eftersom riskerna för komplikationer är mycket större om de är äldre.

de skall helst föda innan de är 10mån enligt vet jag pratat med, ett år finns det en hel del enligt honom som var för gamla och stelnat.

Ok, tack för alla svar!
Jag har 2 honor men de blev 1 år i sommras, jag hade därför tänkt köpa 2 till som jag kan ta ngn kull på.
Hade inte tänkt avla med mina egentligen då dom inte har stamtavla å jag absolut inte har för aning om vad de är för ras eller korsning :)

Det där stämmer inte riktigt.
Utställnings långhår både här i Sverige och i USA får oftast ungar tidigast vid den åldern och i USA är det inte ovanligt att långhårshonorna sätts i avel när dom är runt 11 månader då deras päls inte längre håller för utställning.
Veterinärer läser ofta i böckerna men pratar sällan med dom som har praktisk erfarenhet.
Sedan finns det dom som varit 4 år som fått ungar utan problem fast det var första gången men vilka som är vad vet man ju inte och det är ju dumt att riskera bara för att kolla hur ens egna hona är.
Man skall också vara medveten om att det alltid är en risk att ta ungar på sin hona då honan kan dö av komplikationer. Något man måste tänka på innan.

Fast brukar det gå bra för långhåren som får vänta så länge? (med bäcknet alltså, inte övriga komplikationer som kan upptså)
Finns det några siffror på hur vanligt det är med bekymer i olika åldrar? (vore intressankt att se)

Eftersom dom långhåren som tar en massa poäng i utställning är viktigt för aveln så ja. Annars hade man inte väntat så länge utan haft en kortare utställningskarriär för långhårsflickor. Det är dock vanligare i USA att man väntar såpass länge därför har dom ju
Är ju lite svårt med olika åldrar för det är ju inte alltid att man vet vad som gick fel. Vanligast är dock toxicos när det gäller honor.
Dom flesta avlar ju inte på för gamla honor medvetet så det är ju svårt att jämföra och inte heller avlar dom på unga här som dom kan göra i USA. Vissa förespråkar att första kullen skall komma mycket tidigare än den gör i Svergie och vissa anser att det inte alls behövs. Vissa förespråkar att marsvinen skall avlas på så fort ungarna är avvanda medans andra säger att dom behöver paus emellan. Vem som har rätt?
Jag kollar helt enkelt upp om det dör fler honor och ungar (efter vad uppfödaren ger för information) oavsätt och vad jag kan se har det inte dött fler långhårshonor som avlats på senare än andra som börjas mycket tidigt. Toxicos är som sagt vad jag har uppfattat är det vanligaste orsaken och det kan vara för att honan har blivit för fet (färdigväxt = större risk för att den blir överviktig) men det går ju att kontrollera genom foder.
Sedan antar jag att det är med marsvin som med människor. Vissa har mindre gynsamma bäcken för avel än andra och då man i USA väntar såpass länge så har nog dom med ett smalare bäcken och möjligen som genom genetisk påverkan stelnat snabbare (har för mig det är två ben längst upp på rumpan som kan växa ihop men inte på alla eftersom det har gått bra för tom 4 åriga förstföderskor) "sorterat" ut sig snabbt. Sedan skulle ju inte jag medvetet klara av att utsätta mina marsvin för detta då jag vet att risken blir så mycket större. Det räcker med dom som redan finns.

Det är alltid intressant att höra av andra som är kunniga.
Jag har fått för mej att det är jättevanligt med komplikationer hos marsvin vid förlossning, dom är ju ganska känsliga djur annars oxå, därför är jag lite fundersam över om man ens vågar ta ngn kull fast det skulle handla om unga å friska marsvin.
Har jag fel eller brukar det för det mesta gå av sig själv?Förlossningen alltså?

Marsvin får ju såpass stora ungar gentemot hur stora dom själv är så risken för att någon fastnar finns ju och kan ödelägga en hel kull om man har otur + mamma. Mamman kan drabbas av toxicos osv.
Vill du inte ta risken att förlora ett marsvin bör du inte avla på dom.
Det är inte ovanligt med dödfödda ungar, honan kastar kullen osv.
Man måste kunna handskas med det rent psykiskt för annars så är risken att man sitter där med ett dött marsvin och massa skuldkänslor och med "tänk om jag lät bli".
Själv är jag medveten om att detta kan hända och förberedd att hjälpa marsvinet så mycket som det går. Förlorar jag ett sörjer jag och gråter en skvätt och sedan går jag vidare. Det är aldrig roligt är ens djur dör men jag har vant mig så rent mentalt fixar jag det.
Frågan är om du fixar det?
Om nej så är avel på marsvin inget jag rekommenderar.
Om ja så kör på.

Har också hört att det är upp till det de är 10 månader om det är första gången.
Sen är det inte säkert det går bra ändå, det beror på bäckenet (har nämligen en marsvinstjej med felbyggt bäcken - vilket upptäcktes via röntgen)

Jo det finns ju risker med allt.Jag hade inte velat avla hela tiden utan bara ta en kull tex.

Ska först fråga vet om hon har ngn erfarenhet ifall det skulle gå fel så man kan vända sig till henne, vissa veterinärer är ju inte så duktiga på sånt.

Jag vill ha hjälp av ngn kunnig ifall olyckan skulle vara framme.
Jag har ju förlorat andra marsvin pga sjukdomar förr så man kan nog säga att jag är härdad men jag vill inte utsätta dem för ngt där man verkligen utmanar ödet.

Men daaaah! Zebran det var hur gamla de skulle vara första gången nu! :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 891
Senast: tuaphua
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama