Marsvin - bäcken på dem

Kilauea

Trådstartare
Tänkte höra lite allmänt.....har ett marsvin (ja egentligen två då men det handlar om den ena) som har utåtvinklade bakben. Ser ganska lustigt ut när hon går - vilket hon dock gör utan problem, hon kan få upp riktigt bra tempo!

Nu till det jag är ute efter...då jag jobbat på en röntgen avd. på ett djursjukhus är hon röntgad pga att hon inte gillar att bli lyft. Det verkar göra ont. Och röntgen visade att hon har ett bäcken som är felvinklat....istället för att ligga plant, vågrätt när hon sitter/går så pekar det lodrätt (hoppas ni förstår vad jag menar).

Min fråga är då, finns det fler där ute med marsvin som har bakben vinklade utåt?? Kanske tom. nån som är röntgad och ser likadan ut i bäckenet??

Sv: Marsvin - bäcken på dem

Har jag faktiskt aldrig hört talas om...
Men sålänge hon kan gå ordentligt, och inte har ont av det, så är det ju ingen fara. Om det gör ont när hon blir lyft kanske det hjälper om du tar försiktigt med båda händerna, osv? Har hon dock ont när hon går, eller tom när hon sitter/ligger, så är det ju bara synd om henne...

Nädå, hon har bara ont just när man lyfter henne och jag håller på att lära henne klättra upp på min arm vid lyft för att det ska gå bra.
Hon har varken ont när hon går eller ligger ner, det är just vid lyft.
Vore det annorlunda skulle jag ta bort henne, men hon mår toppen i övrigt!

dåså, då är det ju ingen fara :) har hon haft så från början eller är det något som har blivit nyligen?

Hon har haft det från början....det är därför jag är nyfiken på om det finns andra marsvin med liknande problem. Vet en förut (inte här) som sa att dennes marsvin hade likadan gångart, nämligen.

Först funderade vet. på om hon blivit tappad nån gång och brutit bäckenet, men jag har haft henne sen hon var liten och det har inte hänt vad jag vet (inte hos mig i alla fall och jag tvivlar på att uppfödaren tappat henne).

då kan hon ha legat konstigt i mammans mage eller så.. :) men som sagt, sålänge hon inte mår dåligt av det är det ju ingen fara!

Ingen aning ! men så länge hon inte har ont så lider hon ju inte av det! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 882
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 168
Senast: Krims
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 562
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama