Märklig "hälta" med div. övriga symptom

bejkonfis

Trådstartare
Min 5-åring (väldigt sparsamt tagen) har under den senaste tiden visat symptom som är väldigt okända för mig. Jag ska ringa kliniken imorgon och boka en tid men skulle gärna vilja ha lite input om vad jag kan tänkas förvänta mig (paranoid). :(
Tilläggas kan att sadeln är utprovad av auktoriserad person och kollades senast för bara någon vecka sen.

Symptomen ser ut såhär:
- Hästen tvärvägrar att gå i vänster varv på banan med ryttare på ryggen. Rakt spår ute i skogen går finfint men under longering (speciellt i vänstervarv) märks det tydligt att hästen inte tar ut steget som den ska.
Det är ingen klassisk hälta utan ser snarare ut som att denne är väldigt låst i bogpartiet.
- Skakar väldigt mycket på huvudet efter ansträngning och markerar tydligt att "irritationen" sitter i vänster sida.
- Hästen vill inte bli rörd i nacken/på örat på vänster sida efter ansträngning.

Sv: Märklig "hälta" med div. övriga symptom

Jag är absolut ingen expert kan jag börja med att säga. Men känns som något i nacken, halsen osv? Kanske i kombination med ngn hälta bak men känns ju som den har rejält ont om den vägrar gå på volt O_o

Kanske ngt med halskotpelaren?

Tack för input! Blir inte heller klok på det men halskotpelare låter inte helt omöjligt...
Fick tid på klinik på torsdag

Låter ju som om den gjort något i bogen, vilket är extremt vanligt på hästar. Räcker med att de halkar till i hagen/boxen eller liknande. Sedan rider man på det under en tid utan att veta om det och hästen går och spänner sig och avlastar tills hela bogen är låst och så småningom uppstår låsningar i ryggen och en hälta någon annanstans kan komma som ett brev på posten.

En duktig equiterapeut/kiropraktor kan åtgärda det och hänvisa till veterinär om behov finns.

Hältutredning på klinik först o främst, gärna hos någon som samarbetar med en duktig ET eller kiropraktor så att du blir remitterad dit om inte veterinären hittar nån uppenbar hälta.

När är hästen senast avmaskad och med vad? Träckprov? Odling för stora blodmasken? Stora blodmasken kan ju också ge diverse skumma symptom - bland annat mer eller mindre uppenbar hälta.

Lycka till på kliniken! Uppdatera gärna.

*delvis kl*

Blandrastik - Borrelia känns inte så troligt då hon mår väldigt bra i övrigt. Hon är pigg och frisk på så sätt men har däremot väldigt ont i kroppen. Jättesvårt att förklara.

Mitrolle & Mumin - Min första tanke var också att ta ut en duktig kiropraktor men skadan (skadorna?) blir bara värre och värre hela tiden så jag vill helst kolla upp det på klinik först och utesluta att det inte finns några röntgenförändringar eller liknande.

Imorgon åker vi och klumpen i magen bara växer :(

*delvis kl*

Blandrastik - Borrelia känns inte så troligt då hon mår väldigt bra i övrigt. Hon är pigg och frisk på så sätt men har däremot väldigt ont i kroppen. Jättesvårt att förklara.

Hoppas det gick bra. Det är bara det att när man har svårt att förklara en skada kan hästen många gånger vara positiv på borreliaprov.

Senast ändrad:

Ja, håller med.
Både borrelia och anaplasma ger mycket märkliga symtom.
Viktigt att behandla för dessa snabbt så hästen inte får kroniska problem.

Dagens klinikbesök var det värsta jag någonsin har varit med om. Vi blev så fruktansvärt respektlöst behandlade, jag blev idiotförklarad och min stackars häst fick inte ens någon ordentlig utredning. :cry:
Såhär gick det till...

- Jag anmäler oss i receptionen, hästen ställs i en utebox och vet. kommer sisådär 40 minuter för sent.
- Vet. frågar vad det är för stam, rynkar på näsan och kräker ur sig att såna hästar minsann är för skarpa.
- Böjprov görs på alla ben men nacken, halsen och bogarna utelämnas. Trots detta fastslår hon att hästen inte har ridits i form och är därför inte lösgjord i sidorna.
- Vet. frågar om detta är min första unghäst, idiotförklarar mig och börjar diskutera unghästridning med mig som om jag var en 5-årig neandertalare.
- Vet. vill se hästen under ryttare så vi ska mötas i ridhuset om 10 minuter.
- Efter 20 minuter har hon fortfarande inte dykt upp och vi har fått sällskap i det redan så minimala ridhuset av två tjejer som tydligen ska ha dressyrträning där. Tilläggas kan att dessa inte är bekanta med högerregeln eller att skritt ska ske innanför spåret. Till slut ställer vi oss bara i ett hörn.
- Vet. dyker upp och säger att hon kommer om 10 minuter.
- Vet. dyker upp efter ytterligare 20 minuter och säger att hon kommer om 5 minuter.
- Vet. dyker upp efter 5 minuter med två andra kunder och deras häst och jag får snällt lämna ridhuset för att dom ska longera den.
- Vet. försvinner återigen för att behandla den nya hästen.
Vid det laget är min häst jättetrött efter att ha åkt transport 1,5 timme och vara på kliniken i 3 timmar, så det säger ju sig självt att min vanligtvis väldigt pigga och alerta häst är lite seg i både kropp och knopp.
- När vet. äntligen behagar att återkomma till oss så börjar negativiteten flöda. Allt var tydligen fel. Hästens framåtbjudning, form, obefintliga stöd på bettet och det spyddes galla över hela min ridning. När vet. slutligen kräker ur sig "Du borde skicka henne till någon duktig ryttare som kan rida henne bättre", då brister det för mig. Med gråten i halsen skriker jag till henne att "Nu skiter jag i detta! Nu åker jag hem!", hoppar av och går iväg till transporten.

Jag är alldeles uppgiven nu. Mitt självförtroende är kört i botten och jag förstår inte hur en veterinär kan bete sig såhär mot sina kunder?

Fy vilket bemötande ;(

Nästan anmälningsbart, borde finnas en gräns för oförskämdhet. Dom borde inte få behandla folk hur som helst. Vet att en del veterinärer har en liten väl överlägsen dum attityd och alltid vet allting bättre än ägaren och gärna dumförklarar och viftar bort allt man säger.

Bara att försöka igen på en annan klinik eller med en ny veterinär.

Bara att försöka igen på en annan klinik eller med en ny veterinär.

Jag är väldigt kluven just nu eftersom hästens extrema protester inte visade sig så tydligt idag på kliniken som dom brukar göra hemma, men det kan ju å andra sidan också bero på att hon vid det laget var så himla trött att hon kanske inte ens orkade "bråka".
Tänkte faktiskt lägga klinik lite på is och ta ut en bra hästmassör istället. Efter idag finns det ingen vettig klinik inom rimligt avstånd längre.

Men hjälp! Så ska det ju verkligen inte få lov att gå till:(.

Men visst finns det fler kliniker i dina krokar? Är inte så långt till varken Gbg, Hbg eller Ängelholm-där Sveriges bästa veterinär finns:). Jag hade inte chansat med de symptomen utan absolut velat ha det utrett.

Vad sa böjprovet?
Fick du longera där problemen har visat sig?

Jag skulle klaga till chefsveterinären eller annan bemyndigad person.

Vad fick du betala för besöket?

Fy sjutton!!
Du bara måste ringa upp chefsvetrinären och se till att du inte får betala ett öre.
En sån behandling ska inte förekomma!!

*delvis kl*
Jag har tre kliniker inom rimligt avstånd, ingen av dom är längre intressant och jag funderar på om det verkligen har gått så långt att jag måste åka till Helsingborg nästa gång.

Böjprovet visade inget enligt vet. och när hon longerade hästen så sa hon inget annat än att hästen är så bråkig för att jag inte klarar av att rida henne.
Är inne på att åtminstone skicka ett mejl till kliniken men vad tjänar det till?
Besöket direktreglerades så jag har inte fått någon faktura än.

Om någon bryr sig...
Litade på magkänslan och bokade en ny tid hos en annan klinink, där vi var idag.
Hästen fick en fullservice och inte en millimeter lämnades oberörd.
Det visade sig att hästens nacke är helt förkalkad, mest troligt pga en trauma av något slag. :cry:

Skönt att du blev trodd o fick hästen ordentligt genomgången, även om jag förstår att det inte var ett kul besked att få.
Finns det något att göra?

Klart att vi bryr oss!!

Själva förkalkningen är så klart kronisk men eftersom symptomen kom såpass "nyligen" så tror vet. att själva inflammationen fortfarande är aktiv. Därför ska hon nu få flera olika antiinflammatoriska mediciner för att bota inflammationen och se till att bromsa broskbildningen.
Om hon någonsin kommer fungera fullt ut som ridhäst är dock väldigt oklart :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit