Markerar revir?

vilse

Trådstartare
Vi har precis fått en ny inhyrd i stallet jag står i. Snäll men lite småsur häst. Speciellt i boxen och hagen. Boxen kan man inte komma när nästan utan att han lägger öronen bakåt och ser ut som "kom inte nära, detta är min box". Gör dock inget mer än att se sur ut. Det tycker jag inte gör något, så är vissa.

Men till saken, han är likadan i hagen. Och självfallet går han ihop med min häst :smirk: Jag tror det är som han vill markerar "att här betsämmer han" eller så är det bara avundsjuka...
Men i varje fall. Här kommer min lilla historia, hoppas någon har ett bra råd till mig sen.

Igår när jag kom upp i stallet gick jag som vanligt ut i hagen för att hämta min häst. Stod och pratade lite med henne när han kommer fram. När jag inte intresserar mig för honom börjar han slänga med frambenet mot mig. Jag putar bort honom och visar att jag inte vill ha något att göra med honom just då.

När jag kollat igenom min häst lite snabbt går jag sedan bort mot honom för att snacka lite med. Hur mysig som helst är han då. Går sedan bort för att ta ut min egen häst ur hagen, då kommer han och ställer sig ivägen - jag puttar bort honom (trycker på bogen). Han svarar då med att hugga efter min arm! Jag svara då med att ge homom en smäll på nosen (Tyck jag är hemsk, men INGET djur biter efter mig utan att jag smäller tillbaka.) Ivarje fall, han ger tillbaka med att hugga efter mig igen. Han vänder sig sedan och sparkar efter mig. Hade jag inte kastat mig undan hade han med all säkerhet träffat!

Då jag inte är van vid sådana situationer så tog jag bara min häst och gick ur hagen sedan. Med andra ord gick han vinnande ur striden.

Vad borde jag gjort? Vad ska jag göra om det händer igen? Känns ju inte dirket lockande att gå upp i en "strid" med en ~160 hög häst :crazy:

Sv: Markerar revir?

Det är väl du som är vinnare. Du skulle ta ut din häst och han fick stå kvar. Eller?

Jo, men han jagade ju ut mig ur hagen först nästan (kastade mig under staketet). Så han fick ut mig = han vann.
Tror att det som han markerar revir "kom inte hit - här bestämmer jag" sen om jag tar ut kompisen gör inget, bara jag inte är inne på "hans" område.

jag hade helt sonika jagat runt på honom, jag antar att du hade grimskaftet med, använd den snälla sidan först, alltså den utan spännet, försöker han iaf slå efter dig, så vänd på repet och använd den elaka sidan...jag har själv provat på det, det är ett sätt att utöva ledarskap, hästen ska flytta sig för dig och inte tvärtom, det är hellerinte säkert att du behöver komma åt honom med grimskaftet,oftast är det tillräckligt att snurra det och ryta åt hästen...typ... nu ger du dig iväg e. dyl. det funkar numer på min tidigare mycket bossiga 3års hingst!
du ska aldrig backa, men använd grimskaftet ordentligt snurrande då håller du hästen på avstånd!
lycka till
mvh marie

Hade självfallet inget grimskaft med mig igår :crazy: Men ska prova som du sa, tvivlar dock på att det fungerar på honom...

eulalia skrev:
du ska aldrig backa, men använd grimskaftet ordentligt snurrande då håller du hästen på avstånd!

Med hans ben lär han träffa mig ändå :crazy:

men vi får se, har jag tur var detta bara en engångshändelse. :smirk:

jo, jag har också varit skeptisk, men jag har faktiskt provat med ett 3års monster som tyckte att nu j*klar ska jag visa vart skåpet ska stå ;)
det funkade, och jag tror att kanske måste du en gång daska till honom med grimskaftet, den snälla sidan först, håll dej vid bogen/halsen går du emot honom där så ska han vika undan, en med respekt gör det omedelbums, en utan går normalt undan men kommer tillbaks...
och givetvis, var försiktig men bestämd, jag kan inte tänka mej att det skulle bli ett regelrätt anfall, han testar nog en del också, jag har för mej att hästen var ny i stallet eller hur!?
det går säkert jättebra, men det är aldrig kul med såna överraskningar... :o:
Mvh marie

Vi får se,händer det igen ska han få se på fan :devil: :D
Nu är jag åtminstone beredd på det.
Tack för tipset :bow:

:) det var så lite!! oftast räcker det med att bara ha attityden att 'nu j*klar ska du få se på f*n' då har du den hållningen också...kroppsspråk...=...hästspråk... :idea:
mvh marie

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur