S

__Stilett__

min ena häst har ränder på båda sidor av rumpan.
vilket han hade när han köptes.

vi har frågat veterinären o hon trodde att antingen är född med det eller så är det spörappsärr.
eller kan det typ va blodkärl?

jag tycker dom är för symetriska för att vara rapp?
men man vet ju aldrig. veterinären trodde det kunde va det...
det är typ 3 streck på ena sidan o typ 4 på andra...

mark.jpg

mark3.jpg

Sv: märken

nämen guuud va hemskt om det är märken från spörapp!!:eek: hoppas verkligen inte det är så!
Du kanske kan fråga förra ägaren?
Men han är inte bakskygg eller så va iaf? Borde ju ha satt sina spår i hans psyke om han har fått stryk...!

jadu ingen aning :O på den första bilden ser det ut som blodkärl (på höger sida). Men dom på vänstra sidan ser ut som många x. Svårt o säga..
Men om det vore spörapp, skulle dom verkligen sitta kvar så länge? alltså hur hårt måste man då slå för att märkerna ska sitta kvar :S

Men om det skulla vara spörapp så måste förra ägaren ha slagit väldigt hår med spöet så att det blivit öppna sår liksom, och att det däefter blir ärr som aldrig försvinner! Annas så kan det ju vara ngt annat!

Om det är ärr så borde de synas även i själva skinnet/huden på hästen.
Hur ser det om du särar på pälsen eller klipper bort den?

knapplån

ska se om jag kan ta lite bättre närbilder imorgon!

har aldrig sett ärr efter spörapp på häst tidigare så jag vet inte om det är det eller inte. givetvis hoppas jag att det inte är det.

Om man har haft spö på hästen så har dom även använt tumstock.
För mönstret är väldigt "jämt" fördelat i rutor med samma avstånd mellan strecken.

Tänker på någon form av fårstängsel stämplat i baken när jag ser dina bilder.

AM

verkligen intressant!
är han hollandsfödd o inkörd där?

gick han med andr ahästar innan ,spec hingstar ,skodda?
hur såg hans stallplats ut o kom han med lastbil långväga ifrån?

Jaghar ju sett divers eärr med tanke på vilka hästar ja fått,men de här rä -väldigt-regelbundna...

Har han klåda?

mina har ju långa ärr på låren,men dteberor på att de leker rätt vilt ibland.

fördelen med det här rä att han inte är lättstulen!

kanske kan dte vara ngtn form av "branding"?

Har tyvärr inte min källa till allmäntvetande nåbar just nu,annars hade hongaranterat kunan svara på det.

la in en till bild här under

Senast ändrad av en moderator:

han har ingen form av klåda eller exem.
Han är född i Holland och bodde väl där till ca 2½-3 års ålder eller ngt, vet ej exakta uppgifter sen flyttade han till Danmark. I Danmark stog han i stall. Han har mest gått ensam där. Han gick med andra föl när han va föl är allt jag vet.
Han är inkörd.

hitta en till bild, där man ser strecken lite mer.
mark4.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Är de likadana hela tiden? Det är inte som han står och trycker mot ngt eller river/kliar sej?

visst skulle det kunna vara spömärken. en del ser ju faktiskt ut som det.

vi köpte en unghäst i början av -80 talet av en handlare som va "randad" över ändan/ryggen med flertalet rapp. när vi hämtade henne så va det fortfarande "skorpor". ärren försvann aldrig, men det blev en jättefin och trevlig rid/tävlings ponny ändå :) hon tävlades framgångsrikt och placerade sig bla. i SM (hoppning) :D

Vår granne hade en häst med liknande ränder på ena sidan av bakdelen, det kom av att han som föl gått ur hagen och rivit sig på taggtråd. Han fick inga sår när han rev sig, men huden/pälsen blev nog skadad på något vis så att han alltid kommer ha sina ränder kvar.

tycker det ser ut som han har sittit fast i någon form av ståltråd/nät/stängsel och har skurit sig när han försökte komma loss.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
567
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna