Markarbete

U

ullis25

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på roliga lekar och övningar som man kan göra på marken, gärna boktips om ni har några!!

Sv: Markarbete

Från ryttare till häst av Gitte Naldal (?)

ullis25 skrev:
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på roliga lekar och övningar som man kan göra på marken, gärna boktips om ni har några!!

Sv: Markarbete

Träna "läskiga" saker med din häst! Det är bättre att göra det till en rolig grej, det kommer du att ha mycket nytta av i ridning/körning också. De stärker hästens självförtroende och bandet mellan dig och din häst. Jag brukar träna med presenningar (att gå på och under), gå på broar, stå under paraply, vidröra med prasslande påsar, gå med en jacka över huvudet m.m. Använd fantasin, men tänk på att inte gå för fort fram, hästen ska va nyfiken och tycka att det är kul! Aldrig bli rädd! Jag brukar ibland locka med lite godis för att "lura" hästen. Lägg en morotsbit på en läskig traktor/lastbil som står någonstans och ser läskig ut så kommer din häst att älska dessa fordon sedan och gärna gå fram och hälsa på dem istället för att skygga.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama