Markarbete?

Markarbete betyder att man jobbar med bommar, cavaletti ect.När jag skriver bommar menar jag inga hinder, utan bommar som ligger på marken. :smirk:

:bump: //Mowglii

bommarna kan även ligga en bit över marken, som när man tillexempel använder sig av travbommar :)

Även tömkörning ingår och hantering från backen då du kan lära hästen skänkelvikningar etc,de finns mycket markarbeten :D

På ridskolan har vi lite olika då är det: Bommar, Små hopp (upp till ca 50cm), koner, och kluriga banor. Roligt är det...=P

För mig är markarbete när jag jobbar hästen från marken. T.ex. tömkörning, longering, ledövningar och liknande.

När vi hoppryttare rider dressyr brukar det kallas markarbete, det låter mindre ambitiöst så ...

Hej!

Som andra tidigare skrivit är markarbete när jag rider bommar, cavaletti och sånt.
Jag är själv en inbiten hoppryttare och när jag rider dressyr kallar jag det för dressyr... varför får det inte låta ambitiös bara för att man är hoppryttare?????

När jag arbetar med bommar t.ex. cavaletti så kallar jag det bomträning.

När jag håller på med ledarskapsövningar, longering, tömkörning så kallar jag det för markarbete (arbete som utförs från marken).

När jag var yngre sade alltid hoppryttare att de skulle "markarbeta" eller "trimma" när de skulle rida dressyr.

För mig är markarbete när jag jobbar hästen från marken. T.ex. tömkörning, longering, ledövningar och liknande.

Jag tycker nog att det du beskriver mer brukar benämnas "arbete för hand". Rätta mig gärna om jag har fel!

Sedan tror jag att det ligger till så här med markarbete. Det är precis så som förklarat ovan; en typ av uppmjukande dressyr. Bla bommar, cavaletti men även skänkelvikning, öppna, sluta och ryggning, tycker jag hör dit.
Sedan finns det de där som kallas "ovan mark". Det måste väl betyda högre formerna av dressyr á la spanka ridskolan. När hästen gör sånna där kluriga "krigshopp" rakt upp o rakt ner. Eller hur det nu funkar..

:D haha.. hur blev det där egentligen?!

Sv: Re: Markarbete?

Markarbete är en sorts dressyr fast hästen går inte så högt och utan går mer i en avslappnad form. ni har säkert sett att en hopphäst inte går lika högt med nacken som en dressyrhäst. i markarbete kan självklart dressyrövningar användas, som tex byten, skänkelvikningar etc men i markarbete går hästen som sagt i en lägre form.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips på ridövningar! Främst dressyr och markarbete, både uppvärmning och "huvudövning".🙂
Svar
0
· Visningar
697
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama