Maratonvagn till tävling?

gadriel

Trådstartare
Jag ska sälja min klumpiga maratonvagn och köpa en som är bättre lämpad för tävling. Jag tävlar inte än men hoppas kunna komma igång med det och vill inte ha en extrem vagn men vill inte behöva byta om man kanske kommer upp en klass eller så.

Känns som en djungel med alla olika varianter och hoppas så många som möjligt slänger in sina åsikter och erfarenheter :bump:


Broms på 2 eller 4 hjul?

Hydralisk broms eller skivbroms?

Luftgummihjul eller stålekrade hjul?

Storlek på hjul, vad bör man tänka på där?

Skillnad på olika fjädringar?

Styrfördröjning, bra eller dåligt?

Är baksäten mycket i vägen eller funkar det bra?

Spårvidd?

Vikt? Vagnen ska passa fjordhäst i första hand och gärna även stor häst på runt 1,60 om jag kör in henne i framtiden, iaf för träningsbruk.


Något särskilt man bör hålla koll på när man kollar vagn? Andra tips?


Tackar på förhand :banana:
 
Sv: Maratonvagn till tävling?

Vi har bara broms på bakhjulen och det är fullt tillräckligt att både lära sig och använda i enbet iallafall.

Våra skivbromsar är hydraliska ;) Jag måste säga att jag har aldrig sett något annat än skivbromsar ute på tävlingar men det kanske finns men då finns det nog en anledning till att man inte sett det ute på tävling.

Skall du ha en vagn för tävling så tycker jag att du inte skall ha luftgummihjul. De är ju inte heller tillåtna i högre klasser. Dock om du tänkt dig att använda vagnen som promenadvagn så är det inte speciellt komfortabelt och åka omkring med. Våra hjul (Tidaholm Extreme) är snedställda vilket gör att om man råka köra på något så flyttas vagnen bara undan och klättrar absolut inte så den kan välta.

125 cm är ju minispårvidden så den ska du ju absolut inte understiga. Vår är nog ca 128 cm.

Skillnaden på olika fjädringar är i vårt fall platsen den tar eftersom vi har indraget drag för att få ett kort och smidigt ekipage så vi har torisionsfjädring (= seperat hjulupphängning) fram och bladfjädrar bak.

Styrfördröjning på en enbets maratonvagn behövs inte är min åsikt! :angel: Vi har broms i vändkransen dock vilket har varit bra på många gånger!

För enbet häst är minivikten 150 kg så den ska du inte understiga.

Mitt bästa tips är att prata med Mats på Tidaholmsvagnar. Han har enorm kunskap ang vagnskonstruktion för hästsportstävlingar och delar gärna med sig.
 
Sv: Maratonvagn till tävling?

För kallblod och jag tror ponny också så får man ha lufthjul i alla klasser. Jag gillar helt klart lufthjulen bättre. Ska man köra på vintervägar är det nästan en nödvändighet.

Baksäte skulle jag inte vilja vara utan, men det beror väl på hur man använder vagnen. För oss som mest träningskör ute på vägarna är det perfekt. Hur bra vagnen är att "grooma" på i hinder tycker jag mer är en fråga om hur handtagen sitter och hur ståplattan är formad, än om det är baksäten ivägen. Men det är ju på våran lätt klass-amatörnivå förstås. För en helt tävlingsoptimerad vagn är det väl bättre utan baksäten.

Vi har haft både luftfjädring och stålfjädring, tycker inte att det är någon nämnvärd skillnad.

Styrfördröjning har jag provat på en (par)vagn och visst är det lite extra lyx men inget jag direkt saknat på de andra.
 
Sv: Maratonvagn till tävling?

Bara A-ponny enbet är det tillåtet att ha luftgummihjul i alla klasser. Tänkte bara att TS hade en häst på 160.

Tror TS behöver funderar på om hon vill ha en träningsvagn som klara lättare tävlingar eller en maratonvagn som klarar alla klasser och som inte är jättebehaglig att köra längs vägar. Här nere i Blekinge körde vi med vår Tidaholmsvagn med snö upp till mer än halva hjulen :) Dock hade vi släde också att ta till när de blev för tungt.
 
Sv: Maratonvagn till tävling?

Hm...det får nog bli stålekrade iaf, jag vill att dte ska vara godkänt för tävling så. Hur dyrt brukar det vara att köpa luftgummihjul från ex tidaholmsvagnar? Tänkte om man har råd att köpa till sen för tränign hemma. Jag har kört en del med min gamla åkvagn på våra grusvägar, är det lika illa med stålekrade? Maratonvagnen borde väl vara lite bättre fjädring och lite stabilare i jämförelse, någon som provat både och så jag vet vad jag har att vänta?

Jag har sett att många maratonvagnar har större hjul fram och mindre bak, är det en fördel? Har även sett lika stora samt större bak och mindre fram.

Är det nackdel med broms på alal fyra hjulen Är ganska månag som har det vad jag sett.

Angående vikten, när blir det för tungt, vad är lagom, min stora häst är en varmblodskorsning så hon är nätt i typen.

Ev funderar jag på att köpa en fjroding till i framtiden och köra par med, täntke därför hitta en vagn med både parstång och enbetsskaklar, vad är minsta vikten för par? Kan man om vikten är för liten sätta på extra vikter för att få den godkänd för par?
 
Sv: Maratonvagn till tävling?

Jag har sett att många maratonvagnar har större hjul fram och mindre bak, är det en fördel? Har även sett lika stora samt större bak och mindre fram.

Att man har mindre hjul bak har att göra med att man då får en lägre tyngdpunkt.


Är det nackdel med broms på alal fyra hjulen Är ganska månag som har det vad jag sett.

Frågan är om det verkligen behövs? En del kuskar har två eller till och med tre pedaler men det är ganska avancerat att lära sig.
En nackdel med att ha broms fram är att om du bromsar lite hårt på fel ställe så kan du "nypa" vagnen så att den lättar bak och på så vis välta lättare.


Angående vikten, när blir det för tungt, vad är lagom, min stora häst är en varmblodskorsning så hon är nätt i typen.

Vi har en "Extreme" från Tidaholmsvagnar som väger ca 160 kg (den är extrautrustad vilket ökar vikten något) och används till D-ponny. Inga problem!
Tävlingskuskarna strävar hela tiden efter så små och lätta vagnar som möjligt och med så låg tyngdpunkt som möjligt. Enligt Mats på Tidaholmsvagnar så finns det kuskar som har börjat fundera på "Extreme mini" till stora hästar, alltså en vagn som egentligen är byggd för små ponnyer.


Ev funderar jag på att köpa en fjroding till i framtiden och köra par med, täntke därför hitta en vagn med både parstång och enbetsskaklar, vad är minsta vikten för par? Kan man om vikten är för liten sätta på extra vikter för att få den godkänd för par?

225 kg tror jag är minsta vikten för par. Jag vet några kuskar som tillfälligt har monterat parstång på sin enbet-"extreme" då dom ibland startar med par. Då lägger man vikter under groomplattan, men det finns även de som lagt på "kuskgolvet". Det finns inga garantier från tillverkaren att det fungerar men de som kört så har endast märkt att lagren i vändkransen slitits fortare än annars. Kan ju vara ett alternativ om man vill alternera mellan enbet och par.


Det är ju ett ganska stort inköp det här med vagn så man behöver nog fundera ordentligt på vad man vill ha.
En ren tävlingsvagn (är inte alltid världens bästa komfort i till vardags då den är väl lätt, framförallt om man inte har groomen med sig), en tävlingsvagn som man även kan åka i hemma och på utflykter, eller en bruks-/åkvagn som funkar att tävla i.

Om man har tänkt tävla så rekomenderar jag Tidaholmsvagners "extreme". Broms i vändkransen är faktiskt ett måste, det tar för mycket tid att sladda i hindren vilket i slutändan kostar placeringar.
Som groom tycker jag dessutom att "extreme" är underbar att jobba på. Tillräckligt lätt för att man ska orka flytta den om det behövs och gott om hantag, utan att något är i vägen. En ergonomisk arbetsplats om man nu kan säga det om en tävlingsvagn.:D;)


Prata med Mats eller Matilda på Tidaholmsvagnar. De är mycket tillmötesgående och kunniga samt har en hög nivå på service. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Maratonvagn till tävling?

Fjädringen är oftast väldigt stabil för att tåla maratonkörning så det är inte mycket "gung" vilket gör det lite obekvämt att åka runt på vanliga grusvägar men visst går det!

Den gången man har nytta av frambroms är väl på lite tyngre vagnar som typ par eller fyrspannvagnar.Men jag tror att frambromsen är till mer skada än nytta och ökar risken att välta och de flesta kuskar hinner bara med en pedal i ett hinder. Om du tex råka låsa frambromsen i en sväng där det är lite utför ökar risken markant för att välta. Dock vet jag att Tidaholm har lösningar där man koppla ihop fram och bak broms på en pedal och man har möjlighet att ställa bromsverkan individuellt. En del har även vändkransbomsen på pedal men få kuskar hinner med att använda den när det behövs.

Ang vikten så är det inte bara vikten som har betydelse för hur tungt hästen behöver dra utan det är utformningen på vagnen som också har betydelse. På vår Tidaholmsvagn så har vi en massiv axel och massiva hjul vilket gör att den får väldigt låg tyngdpunkt och den är väldigt lätt att dra. Skaklarna är vinklade vilket gör att när vagnen skjuter på så drar den nedåt framåt så att kraften kommer på ryggen och i bakselen istället för under magen. Ja Tidaholms maratonvagn är verkligen optimerad i minsta detalj för att passa för maratonkörning så vill du ha en tävlingsvagn så kan jag verkligen rekomendera vår Extreme :D
 
Sv: Maratonvagn till tävling?

Tack nu har jag lite mer kött på benen :bow:

Låter som tidaholms vagnar är bra men det blir begagnat som gäller så då är inte utbudet så stort tyvärr så jag får nog ta lite vad jag får och försöka få med så bra saker som möjligt :)
 

Liknande trådar

P
Körning Jag är ny inom körning och hoppas att ni erfarna kan komma med tips inför köp av begagnad maratonvagn. Jag kör idag med loksele och en...
Svar
2
· Visningar
1 959
Senast: popp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp