Myy

Trådstartare
Hej!

Ja, som rubriken lyder så har jag en fråga angående längden på hästens man. Jag har nu en häst med lång man, inte alltför tjock men bra mycket tätare runt nacken för att bli en ordentligt tjock pannlugg.

Funderar nu på att rycka manen, för att kunna tävla i knoppar. Rider annars med s.k. ardennerfläta, men tycker inte att den sitter tillräckligt bra.

Min fråga är alltså: Hur lång man har ni på er häst som gör knoppar då hästen ska vara lite extra snygg? En handsbredd? Mer eller mindre?

Sv: Manlängd

Jag tycker 1,5 handsbredder ger finast knoppar, av normal-något tjock man.

Är manen tunn så får man nog ha den längre för att knopparna ska bli fina.
Är manen mycket tjock får även den vara lite längre, annars "går det inte" att fläta snyggt.

Dock får man anpassa manen efter halsen å hästen för att de ska bli fina knoppar! Se först och främst till att den blir jämntjock, längst nere vid manen räknas inte då de generellt är dålig med hårväxt där. Se sen till att den är som IronWill säger, ca 1½ handsbredd lång. Då har du iaf bästa förutsättning. Sen får du se lite vad som passar din häst, stora knoppar, mindre knoppar, små knoppar, inte så många, eller många knoppar.

Och se för guds skull till att dra av hårstråna vid roten!!! Annars får du flätor som ser ut som ens egna hår efter en dålig natt och morgon! Tar max 10 åt gången och vira runt en mankam för bästa restultat! En så kallad trimkniv är sedan ypperlig för att korta av manen.

Min hästs man är ca 1.5 handsbredd lång. Jag rycker dessutom inte manen utan klipper bara så att man får tjocka flätor.

Utsläppt man (är nog 2cm längre vid tävlingssäsong)
25173638.jpg

Knoppad:
28285259.jpg

Hejsan!! Jag tycker inte att mnalängden spelar någon större roll, men jag förstår att du kan tycka att ardennerflätan inte sitter bra!!
Min ponny har väääldigt tjock man men jag rycker den inte alls..
Jag låter den växa, och såhär har jag på min ponny iallafall
( se nedan )

"Utsläppt man"
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/27030000-27039999/640x480/27032379.jpg

"Knoppad"
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/27230000-27239999/640x480/27239190.jpg

Kram Mell <3

Jag har två handsbreddar lång man, hyffsat tjock faktiskt. Det brukar bli riktigt bra knoppar då.

Stella3-6.jpg

Knoppar, lite slarviga.

Stellaa.jpg

Utsläppt man, som är nybadad och inte klippt. 1,5 handsbredder.

Hon har TJOCK man, man får fläta stenhårt och göra ganska många stora knoppar, men det blir ganska bra :)

(Ja, manen har bytt sida.)

Det tycker jag ser bra ut, håller med helt, det passar perfekt, min b-ponny har oxå det :D

Hej Alla!

Tack för era svar. Ni verkar vara rörande överens om 1,5 handsbredd i manlängd.

Nu är det dock så att min häst bara har tjock pannlugg och manen precis bakom nacken är också tjock, sedan tunnas den ut. För att få det snyggt skulle jag alltså bli tvungen att rycka manen vid nacken men bara trimma med kniv resten av manen.

Här är två bilder på manen i dag
Manlngd.jpg

Här ses inte all man, men ni ser längden och att den inte är så värst tjock.
Manlngd2.jpg

Här är en ridbild då manen är utsläppt. Det blir då lätt trassligt.

Tips?

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag vet att det redan finns flera såna här trådar sedan tidigare, men tänkte att det inte kunde skada att göra en ny uppdaterad :)...
Svar
7
· Visningar
1 701
Senast: emma016
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka