caan

Trådstartare
Ni som har quarter eller paint, hur höga är era?

Jag har en 4årig quarter och jag tycker han är så stor, både på bredden och på höjden. Nu mäter han 164-165 och är några cm högre i bak. Är han stor eller är det bara jag som tycker det?

Sv: Mankhöjd

Mja, en quarter kan vara allt mellan dryga 140 cm till 170-180 cm (jag har sett båda ytterligheterna). Mycket ligger ju i blodslinjerna och typen. En hunter är ofta över 170 medans en reiner mkt sällan är så hög.

Så mankhöjden/storleken på din häst kan vara helt normal för den beroende på blodslinjer/typ. Man vet ju vad man har att förvänta sig när man tittar på pappret och oftast är det överrensstämmande med verkligheten så att säga. Ibland blir dom ju större eller mindre än förväntat men sällan väldigt mycket åt något håll.

Men är man van vid små quarters på 145 cm i mkh så är det klart att man kan tycka att det är stort med en rejäl quarter på 165. Kommer detta som en överaskning för dig? Hur länge har du haft den, vad är det för stam och vad köpte du den till för syfte?

Kanske ska börja med att säga att jag aldrig tidigare haft något alls att göra med en quarterhäst. Anledningen till att jag köpte honom för ett år sedan är för att han har ett enormt trevligt temperament. Jag letade inte efter en speciell ras, utan efter en speciell individ. Jag har honom mest som hobbyhäst., men i vår ska vi försöka komma ut och träna och prova på olika westerngrenar för att se vilken som passar bäst.

Här är hans stam:

e. Precious Caan o Mine
eu. Bright Morning Light
euu. Docs Peppy Cat
eue. Siemon Par Freckles
ee. Mr Pine Caan
eee. James Caan
eeu. Pretty Pine Lee

u. Rocking Coincollector
uu. Alotanospots
uuu. Just Right
uue. Suspisious Mischef
uuue. Refund
ue. Vic Tim Rocket
ueu. Gala Lou
uee. Skip A Checkers

Ok, lite blandat där men jag antar att du är medveten om att det är en Paint du har köpt och inte en Quarterhäst? :)

Skulle rent spontant säga att du fått storleken från Wiescamp och Sonny Dee Barlinjerna! Det är nog en trevlig allroundhäst.

Haha vad pinsamt, nej jag är inte så medveten som du säkert märker :p Som sagt inte så insatt i westernhästarna. Mamman vet jag är paint, men är inte pappan quarter? Vad gör honom till en paint då? Förklara gärna så jag kan reda ut det här :D

Vet du hur stora hästar med dem linjerna brukar bli? Jag har absolut inget emot om han blir större eftersom jag är lång, men alla som ser honom verkar bli så förvånade över att han är så stor.

Min quarter börjar växa till sig och bli såpass hög att jaginte mätt honom. ;)

Jag var dock ute efter en mindre häst så han är ju inte jättestor även om han är större än jag tänkte mig från början.

Han blir tre nu till årsskiftet och kan nog vara runt 150 i någon sorts medelhöjd. Fortfarande högre över rumpan än manken men framänden börjar komma ikapp nu!

Fast är inte dem här raserna oftast lite högre över rumpen än framen. Så här ser min lilla vän ut nu, man ser ju att rumpan är hyffsat stor ;)

936.jpg

Ok, iom att paint är inblandat så blir det en paint. Quarterstamboken är inte öppen för paintar, men det finns en del hästar som är dubbelregistrerade dvs både paint och quarter. Det är inte paintföräldern till din, så det är en renrasig amerikan Painthorse du äger. :laugh:

Quarter och paint ska inte vara överbyggda bak. Men som hos alla raser finns det sådana som är det, men det "hör inte till". Däremot är dom väldigt musklade i bakkärran vilket kan göra att en del ser överbyggda ut, särskilt de större maffigare linjerna (som du har en del i din) Känn efter över korset, är det mycket muskler så kan han vara lite högre/se överbyggd ut. Naturligtvis inte jättemånga centimeter, då kan det ju tänkas att han faktist är överbyggd. Men det kan också vara så att han ine är färdigväxt än, det är långt ifrån alla quarter/paint som är "färdiga" (utanpå så att säga) när dom är 4.

Vet du hur stora hästar med dem linjerna brukar bli? Jag har absolut inget emot om han blir större eftersom jag är lång, men alla som ser honom verkar bli så förvånade över att han är så stor.

Jag skulle tro att han inte växer så mkt mer på höjden nu. Kanske någon centimeter. OM han faktiskt är överbyggd kan han säkert växa ikapp baken dock. Han kommer säkert bli ganska rejäl :D

Tillägg till det jag skrev innan, har han inga painttecken (vilket det inte ser ut som om han inte har någon bukfläck eller liknande?) så är han en SPB - Solid Paint Bred, och då får han på´APHA show tävla i speciella klasser för solida paintar. Kan vara bra att känna till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 013
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
716
Senast: Miingla
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 503
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka