Mängd lusernpellets efter foderstrupsförstoppning?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Min 22 åriga travare fick en rejäl foderstrupsförstoppning i natt. Vet kom ut och det tog två timmar att få ut allt. Nu ska hästen inte äta Hö på två dagar bara lusernpellets modell soppa. Hon har aldrig fått lusernpellets förut hur mycket vågar jag ge? Är rädd att magen rasar!
Hon är van vid proteinrikt foder har fått 1 kg granngården protein (även det som orsakade förstoppningen pga min klumpighet)
Råd om detta? Hon får äta gräs så jag tänkte handbeta henna på kort gräs några gånger om dagen. Men finns inte så mycket gräs i hagen än.

Sv: Mängd lusernpellets efter foderstrupsförstoppning?

Hade det varit min häst hade jag gett så mycket hon velat ha att äta.

Sv: Mängd lusernpellets efter foderstrupsförstoppning?

Hon ville inte äta lusern ordentligt så jag fick ringa vet igen och rådfråga, nu får hon blött Hö 2-3 kg varannan timme och erbjuds även lusernsoppa. Hon har betat i sin hage och ätit det blöta höet och dessutom har jag haft henne i lina i totalt 3 timmar så hon fått äta gräs.
Hon var väldigt trött under förmiddagen men har blivit piggare under dagen och har ingen feber så läget känns stabilt ändå.
Håller noggrann koll på henne genom fönstret och går ut och tempar och fyller på Hö varannan timme då sitter jag även vid hagen 30 minuter för att hålla lite extra koll.
Hur länge efter förstoppningen försvinner risken för lunginflammation? Om jag förstod vet rätt så skulle risken minska efter två dagar?

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 276
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar