Mängd havre till en bponny?

ponnymother

Trådstartare
Vi har nyss köpt en bponny, Welsh, som fick 1/2 till 1 kg havre per dag, beroende på hur mycket han reds. Våran förra bponny fick bara lite "skrammel" i hinken. Vad anser ni om den nyas havremängd (vet att man måste göra foderstat mm så vill inte höra något om det)

Sv: Mängd havre till en bponny?

beror väl på hur hårt och hur mycket den rids?! Hur ser den ut i hullet? kommer ni ha den till samma sak?

vet storhästar som får skrammel... mitt 450kg-fullblod får 4kg kraftfoder...

så titta hur pålle är i hullet (och om han blir över-:devil: pigg)...

Ponnyn användes på ridläger och reds ca två pass ggr 45 min. Dottern kommer nog att rida ungeför lika mycket, kanske lite mindre och ska börja tävla lite på den. Den är inte speciellt het, kan nog behöva havren!

Jag skulle aldrig fodra en ponny med havre. Hellre något annat än spannmål. Ex, betfor om du vill att din ponny ska ha energikick, o för att den ska ha protein kan den få lusern pellets eller hackat strå.
Beroende på hur hövärdena ser ut oxå. Annars lusern o betfor så att den håller sig i bra hull.
Ser att det är en welsh, men det är en ponny ändå.
Har själv en shettis, o han får lusern o lite betfor samt linfrö o tokosel.

varför inte havre???

betfor är ju massa socker... fråga hovslagare vad de tycker om massa socker... hovarna mår inte så bra...

Det var säkert en bra mängd när hästen gick på ridläger. Det handlar ju inte om enorma mängder tycker jag.

Sen undrar jag...frågar du ang mängden bara för du ska ge samma eller vad ? Vad den fick förut är ju knappast relevant nu.

min ena b-ponny (russ) får ca 1/2 kg havre/dag. han e travponny. min andra får inget.

så det är olika. bara ponnyn funkar bra med det den får.

varför inte havre???

betfor är ju massa socker... fråga hovslagare vad de tycker om massa socker... hovarna mår inte så bra...

Gräs innehåller också massa socker, tycker hovslagare att gräs är dåligt för hästarna också?

gräs är ju hästens basfoder...

när åt den sockerbetor i frihet sist? :)

Betfor ligger närmare hästens naturliga basfoder än vad havre gör.

På vilket sätt påverkar det hovarna? Jag har i alla tider fodrat med betfor o har väldigt sällan haft några problem med hovarna på mina hästar. Har haft häst i 33 år o det enda problem jag haft med hovarna är fång på 2 hästar.

Ge mig gärna en källa för påståendet, fakta tack!!!

Jag frågade bara för att jag tyckte han fick mycket! Våran andra fick som sagt bara "skrammel" i hinken, hö, morötter och mineraler...

jag får googla upp en källa isf
men det blir sockerfickor i hovarna... blir sköra...

va bra då ska jag säga till min häst att han kan titta i sina fickor efter sockret nästa gång han tigger....

är det därför hästarna står och skrapar med hoven, skakar ut sockret?

va bra då ska jag säga till min häst att han kan titta i sina fickor efter sockret nästa gång han tigger....

är det därför hästarna står och skrapar med hoven, skakar ut sockret?

ah precis, sen slickar de på marken... självklart.

Om hästar få rför mkt kraftfoder så blir de bara slöare.Tycker inte ni ska ge mer,om den inte är spec pigg på den mängden skulle jag testa minska mängden.Hö ska alltid vara grunden i alla fodergivor,om de får för mkt kraft orkar de ofta inte äta allt hö de behöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 231
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 476
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 054
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10