Sv: ”Många saknar respekt för hästen”
Bra och nödvändig artikel, ett ämne som man ständigt måste ha på agendan.
Skulle också vilja ge en tistel till alla proffsryttare som sitter i offentliga sammanhang och rider utan hjälm, vad de gör på hemmaplan är upp till dem, men offentligt är det totalt omdömeslöst. Om sponsorerna hade varit lite mer insatta i hästvärlden hade de kanske satt press och krav på sina skyddslingar samt att företagen inser vilken DÅLIG reklam det ger.
På Falsterbo i somras såg jag t ex en högt uppsatt dressyrryttare sitta och rida fram utan hjälm och emellanåt talandes i mobiltelefon inne på framridningsbanan, sittandes i sadeln. Visst, han klarar kanske detta hur bra som helst men runt banan stod ett pärlband av beundrande småflickor som lär få en helt skev bild av hur man ska bete sig på hästryggen och på en framridningsbana.
Vad hjälper det om jag som förälder säger åt mina barn att använda hjälm och väst vid ridning och hantering av hästar om jag själv sen inte bär hjälm o väst under förevändningen att jag är så rutinerad att jag inte behöver dem?
Jag häpnar varje gång man har ridskoleungar hemma i egna stallet hur lite hästvett de har fått sig till livs! Det är ungar som har ridit i flera år på ridskola men som har en usel balans i sadeln, som viftar och är högljudda i stallet, som brakar in i boxen till hästarna utan förvarning. De kan inte tränsa eller sadla ordentligt heller, sorgligt att se. Jag får alltid börja från noll och tala om för barnen att man INTE skriker i stallet, att man INTE springer i stallgången, att man rör sig med lugna rörelser kring hästen OCH att man värmer upp hästen innan det är dags för trav o galopp.
Det är bara o bocka o buga för en sådan ridskolechef som den i Vinslöv som verkar ha en sund inställning till vad elever bör lära sig på en ridskola.