Sv: Många frågor
Darkangel skrev:
Vill bara kolla om kursen på strömsholm finns kvar, hittade inte. Alltså, inte själva utbildningen till jockey utan en kurs på några veckor. En kompis till mig började på den, men var tvungen att avsluta pga av en gammal ridskada.
På sidan
http://www.unggalopp.nu/ hitar du mycket information, bland annat om olika kurser och länkar dit
Darkangel skrev:
-Vad ska man tänka på innan man börjar kursen? Är alltså HELT GRÖN. Men har alltid varit intresserad. Har rätta längden eller kortheten och vikten. Vad är maxlängden lixom maxvikten (då är väll sadeln inräknad? Vad kostar kursen?
Jag tror att det krävs god ridvana och kanske det finns någon form av max vikt för kursen men ingen ”max längd”. Du kan alltid om du inte hittar svar på dinna frågor, kontakta Hendrik Engblom, det är han som har hand om kurserna.
Inom sporten för tävling bör du som professionell inte väga mer än 52kg utan kläder, när du börjar är det bra för att kunna konkurrera om ritterna, om du är ännu lättare. När du börjar att rida lopp har du dessutom viktlättnad, vilket gör att ridvikterna blir lägre en den vikt hästen egentligen är tänkt att ha i loppet.
Som amatörryttare är det precis som med de loppen för de professionella, du konkurrerar med din vikt och dina framgångar, dvs till en början är det bra att vara lätt. Minimivikten i amatör lopp är 60kg, men även här har du 4kg viktlättnad när du börjar, minimevikten blir då 56kg…
Darkangel skrev:
-Ni som tävlar, har ni familj, och hur funkar det? Hur många timmar om dagen tränar ni? Hur tränar ni hästen mellan tävlingarna?
Att arbeta fulltid med galopphästar är precis som vilket annat jobb som hälst, 40h/veckan + att du har med djur att göra så de måste skötas om på julaftonskväll och morgonen efter nyårsafton osv… Jag kanske bör lägga till att jag aldrig har hört talas om att någon tränare betalar ut övertidslön om det skulle vara så att dinna 40h drog ut och blev 45…
Det är svårt att redogöra för hur hästarnas här i ett forum. Dessutom så är det mycket olika mellan de olika tränarna.
Darkangel skrev:
-I början lär man ju knappast tjäna något, hur finansierade ni allt?
Du kan ju inte räkna med att bara kunna ta ut en jockeylisens och börja tjäna pengar. Du måste knyta upp dig till en tränare som troligtvis i utbyte mot att ”ta sig an dig” kommer se till att få så mycket ut av dina 40h. Majoriteten av ryttarna i din ålder har börjat som glada amatörer som kommer in och rider gratis till tränare för att de tycker att det är kul, dvs har ett helt annat jobb. Visar det sig att det går bra kanske tränaren kan tänka sig att låta gratis ryttaren få rida några amatörlopp, vilket kan leda vidare till en amatörlicens och sedan vidare till lärling osv… Alternativet är att helt enkelt ta en heltidsanställning och se vart det leder. Många av de som arbetar på banan har amatörryttarlicens och rider alltså amatörlopp
Darkangel skrev:
-I vilket stadie var ni då ni tog kontakt med sponsorer? Hur togs kontakten? Hur många sponsorer har ni? Och vilka?
Att använda sponsorer är lite problematiskt, vet inte exakt vilka regler som gäller för till fället. Men det är inte så många ryttare som har sponsorer.
Darkangel skrev:
-Hur mkt pengar har ni själva lagt ut?
Jag har inte deltagit i några kurser som har kostat mig något.
Darkangel skrev:
-När bör man pensioneras? Är idag 26, en del har sagt att det nästan är lite sent att börja, varför?
När kroppen inte orkar mer antar jag…
Åldern som är satt som max för att bli lärling är 30. Men fördelen för dig är att du vid 26 inte växer mer, men du har heller inte anpassat din kropp efter förutsättningarna… Men jag tror inte att det är för sent egentliggen, men det är en sport där de flesta börjar när de är 15-16.
Darkangel skrev:
-Vad är idag störst? Arabgaloppen elelr fullblodsgaloppen? Någon som ridit både arab och fullblod och som kan berätta skillnaden? Vet att Araben är mer uthållig på längre distanser
Fulblodsgaloppen är helt klart störst och detta med att araber skall vara uthålligare tror jag är en teori/hypotes som har använts så länge att den blivit en sanning. Kan inte tänka mig att det finns några som hälst bevis på det tyvärr. Tex kan ses att man i USA alltmer börjar använda fullblod inom distansritter på elitnivå. Något som måste tyda på att fullbloden inte kan vara långsammare, när de i detta fall ersätter araberna på elitnivå.
Jag har ridit båda typerna i lopp. Araber är mindre, långsammare och har en helt annan teknik än vad fullbloden har i sitt sätt att galoppera. En något ineffektiv galopp när det kommer till det underlaget vi har i Skandinavien.
Darkangel skrev:
Har du gått prova på kursen på strömsholm? Var den värd 4 500:- beror ju i och för sig på hur gammal du är
Kurserna på Strömsholm är ju grymt subventionerade om man är under en viss ålder. Är man inte det tycker jag att man skall ta sig till en tränare och testa på om man verkligen gillar detta med galopp innan man pungar upp med så mycket pengar…
Vet ju inte vart du bor, men har du möjlighet så passa på att besöka ett galoppstall några dagar när du har tid för att träffa på stämningen. Även om du inte får rida så ser du i varje fall vad arbetet i ett stall går ut på!
Jag är 25 (ni andra på forumet inte mobba lilla ninni NU!!!), infödd i galoppen och har så klart svårt att förstå tanken med att betala stora summer bara för att få testa på, men i det priset vad jag förstår så ingår mat och tak över huvudet. Har man inte möjlighet att ta sig till en tränare så kan det ju vara en bra utväg, men börja för guds skull med att ta dig en titt på hur ett galoppstall fungerar först!
Oj inlägget blev jätte långt!!! Jajaj, hoppas att det finns svar!!!
Med vänliga hälsningar Ninni Westerlund