Man tager vad man haver!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
Åker till svärföräldrarna 40 mil bort utan vagn eller bärsele. Vi ska ut på stan och vad gör man då med en knappt 2 åring som inte är helt "gåbar" en hel dag.

Jo; man frågar svärmor om det finns något gammalt lakan man får ta sönder. Delar det i två på längden och syr ihop till en lång smal bit. Vips så har man en bärsjal! Knöt upp ungen på ryggen och sen var det lugna puckar ute på stan.

Dessutom blev jag tilltalad av en annan mamma som frågade om jag kände till en hemsida för sjalbärare. Den sidan hon nämde har jag varit aktiv på tidigare men glömt bort, himla kul att leta reda på den igen. Och vilka glada miner man får av folk :D

Funderar just över varför jag skulle köpa en så dyr sjal när det verkligen var superlätt att göra en egen. Man måste ju kunna hitta billigt fint tyg som går att använda. Tänk vad många olika man kan ha!
 
Sv: Man tager vad man haver!

Vilken smart idé.
Jag använde en Didymos till min son när han var liten.
Den var underbar. Köpte den när sonen var över 6 månader, men kunde ha den till han var 2.
Till nästa bebis ska jag använda den från början.
 
Sv: Man tager vad man haver!

Jag hade tur att hitta en knappt använd på annons.
Fick med kartong och instruktioner och allt.
Halva ordinarie pris betalade jag. De är ju rätt dyra, med tanke på att det bara är ett tygstycke.
Jag har den längsta varianten.
Skulle nu när jag vet hur bra det är lätt köpa en till fullt pris.
 
Sv: Man tager vad man haver!

Jag har redan en stork och en rebozzo dryga fem meter så ska jag köpa någon ny måste det nog bli en kortare jag kan ha till ryggknytningar... Och då ligger Didyn bra till... Vi får väl se vad det blir...
 
Sv: Man tager vad man haver!

Jag har en kompis som gjort massor med bärsjalar sjäv. Många slantar att spara in där ;) Varför är bärsjalarna så dyra?
Jag har aldrig kommit mig för att köpa någon pga priset. Jag har ju inte vetat om det skulle funka att bära så mycket eftersom jag har problem med nacke och rygg. Och då har priset på bärsjalar ( i mitt tycke) varit för högt för att köpa och prova... så då har man fått bära och kånka utan sjal. Snålheten bedrar visheten :smirk:
Och så börjar hon göra sjalar själv VARFÖR kom inte jag på det? Nu är mina så stora att det inte känns så aktuellt... NU vet jag att ryggen inte pallar :(
 
Sv: Man tager vad man haver!

Jag antar att det är ringsjalar hon har gjort för en bra långsjal är ju svår att göra, då ska man ju antingen väva själv eller ha tur att hitta något lämpligt tyg...
Men jag vet inte om jag tycker att det är så dyrt, folk slänger ju gladeliden ut 500 på en babybjörn som man med tur kan använda tills barnet är runt 6 mån medans man för runt 800 kan få en stork som man kan använda så länge barnet vill bli buret, jag kan fortfarande bära min 3 1/5 åring när hon har lite behov av att få vara nära eller är avundsjuk på lillebror som får åka sjal nästan jämt... Och sedan är ju andra handsvärdet relativt högt oxå...
 
Sv: Man tager vad man haver!

Jag tror det är tyget i långsjalarna som är dyrt. Ett lakan duger väl, men det ÄR skillnad på den och min vävda. Har en 5m EllaRoo. Blir det fler barn vill jag ha en elastisk till första tiden.
 
Sv: Man tager vad man haver!

Jo jag tycker att det är dyrt när man inte vet om man öht kan bära i sjal pga rygg och nackproblem. Jag har inte köpt någon babybjörn heller men det är lättare att få prova eftersom fler har babybjörn... Och i en sån kunde jag INTE bära.
 
Sv: Man tager vad man haver!

På vårt BVC sitter det uppe lappar om nån som har sjalar till salu, och man får låna en månad innan man köper för att testa vad man tycker om det. Himla smart tycker jag det verkar vara!
 
Sv: Man tager vad man haver!

Som Madic skriver så kan man på de flesta ställen som säljer själar få låna och prova om det fungera. Jag vet även en del som hyr ut sjalar för en kortare tid... Det är ju småföretagare som håller på och säljer och de vill ju ha nöjda kunder...
 
Sv: Man tager vad man haver!

Ni som är duktiga på sjalar.

Jag har en 6 månaders som jag hittils burit i bärsele när jag handlat och vagnen inte går in i bilen,är sjal ett bra alternativ vid shoppande?

Jag julhandlade med babybjörnselen och det kommer jag inte att göra om kan jag lova,mer svettig & slutkörd har jag aldrig varit.

Har liksom aldrig förstått mig på det där med sjalar,och knyta och bära si eller så,men det kanske är ett bra alternativ?
 
Sv: Man tager vad man haver!

Det är helt annorlunda att bära med sjal mot en bärsele. Som nu när jag bar runt en 12 kg klump på ryggen en hel shoppingdag utan problem, och då otränad, det var ett tag sen jag bar, mycket lättare än när jag har Ergo-selen som ändå är en dröm att bära med.

Lite knepigt kan det vara att lära sig knyta i början. Men magknytningarna lär man sig snabbt, det är värre när de ska upp på ryggen, men övning ger färdighet.
 
Sv: Man tager vad man haver!

Jag som är lite lat och lite trögfattad när det gäller knytningar älskar min Ergo sele... Det är en bärsele med höftbälte som avlastar, jag bär lätt våran treåring på ryggen minst en halvtimme, sedan har hon tröttnat..:D
Lilleman bär jag antingen på magen eller ryggen och de nyare modellerna kan man även bära på höften men jag vet inte hur pass bra de är till det.
Det finns även patamun som liknar ergon men lite billigare...

Titta in på www.sjalbarn.se så finns det mer information och tips och råd.

Jag ska bara tillägga att det avlastar ytterligare lite bättre med en sjal men för mig går det snabbare och enklare med Ergoselen ute bland folk och i och ur bilen. Ska jag bara bära korta sträckor/stunder så använder jag ringsjalen som är klart snabbast och enklast.
 
Senast ändrad:
Sv: Man tager vad man haver!

Måste hålla med. Ergon är överlägsen om man bär annat än längre stund. T.ex när man handlar och måste i och ur bilen och så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp