Målsättning 2014

Sparrisen123

Trådstartare
Året börjar ju gå mot sitt slut och det kanske är dags att börja fundera över målsättningar för nästa år?
Oavsett om man har en unghäst, tävlingshäst på hög nivå, skogsmullehäst eller vad man har så är det ju aldrig fel att ha mål för sig själv och sin häst :) Och eftersom det är roligt och inspirerande att se andras mål, tänkte jag slänga ihop ett litet "frågeformulär" kring mål som ni gärna får svara på.

Vad är ditt drömmål? (Något du vill uppnå, men det kanske inte är aktuellt eller realistiskt nu. Våga drömma!)
Har du någon tidsplan för när du vill uppnå det?

Vad har du för mål för 2014?
När ska du uppnå det? (Vissa föredrar ju att ha mål t.ex. halvårsvis, för ute- och innesäsong eller liknande)
Vad har du för delmål för att nå dit?

Vad har du för "minimål"? (Något du har som mål varje träningspass som du vet att du kan klara. Kan ändras ganska ofta om ett ekipage utvecklas mycket, och är till för att stärka självkänslan och ge en känsla av att uppnå saker och lyckas. Så det ska vara något lätt.)

Har/hade du några mål 2013?
Hur har det gått?


För den som inte är van att sätta mål kan jag kopiera in en liten bit text från hippson som jag tycker är bra:

"Ett mål ska vara SMART
En generell regel är att ett mål ska vara SMART. S står för Specifikt, vilket innebär att målet ska vara tydligt och väldefinierat; "Jag ska ha ridit fyra felfria 1,10 innan inomhussäsongen börjar".
M står för Mätbart, vilket betyder att målet ska kunna mätas och jämföras med tidigare prestationer. A innebär att målet ska vara Accepterat av dig och din omgivning. Accepterar inte omgivningen ditt mål kan det innebära att ditt team sätter mer eller mindre press på dig än vad du klarar av.
R står för att målet ska vara Realistiskt, det innebär att det ska vara uppnåeligt men inte utan ansträngning - det är viktigt att målet varken är för lätt eller för svårt. Här är det lämpligt att ta hjälp av till exempel din tränare eller coach med bedömningen.
T står för att målet ska vara Tidsbestämt, ett mål måste alltid ha en deadline. Deadlinen skapar fokus och en helt annan mental beredskap hos dig. Ett tips är att ange ett exakt datum då ditt mål senast ska vara uppnått."
 
Sv: Målsättning 2014

Och jag kanske ska börja med att svara själv... :p

Vad är ditt drömmål?
1. Att arbeta med hästar "på riktigt" d.v.s. kunna försörja mig, iallafall delvis, på träning och inridning av hästar. Eventuellt i kombination med att t.ex. hålla i träningar.
2. Rida final på islandshäst-SM.
Har du någon tidsplan för när du vill uppnå det?
1. Inom 10 år.
2. Egentligen inte

Vad har du för mål för 2014?
1. Att med den unga islandshästen jag tränar nu, kunna rida stabilt i alla fyra gångarter.
2. Med min häst komma ut på tävlingsbanorna igen på den nivån vi tävlat tidigare, och förbättra resultaten mot de som var då.
3. Börja "befästa" mitt namn i islandshästvärlden och bli bättre på att rida olika sorters hästar (jag vet jag vet, det är egentligen för luddigt men jag vet ändå vad jag menar)
När ska du uppnå det?
Mål 1 ska uppnås senast 30 juni.
Mål 2 innan året är slut och mål 3, samma sak.
Vad har du för delmål för att nå dit?
Mål 1:
1. Hitta tölten några steg - deadline 31 januari
2. Stärka hästen tillräckligt för att kunna tölta en kortsida/en halv volt - 30 april
3. Kunna reglera galoppen, fatta rätt galopp, rida i olika tempon - 31 maj
4. Träna upp kondition och styrka så att hästen är jämförbar med en tävlingshäst (på lägre nivå) - kontinuerligt, men det ska "vara där" senast 31 maj och hålla i sig därefter.
Mål 2:
1. Bygga upp styrka och kondition så han är fin i muskler och hull samt utan problem orkar med en tävlingsdag - 31 mars (inför säsongen börjar)
2. Få hästen lydig för små hjälper och vaken och alert i ridningen - 30 april
Mål 3 (som jag vet är för luddigt):
1. Skaffa mig möjligheter att rida, träna och gärna tävla andras hästar - kontinuerligt
2. Söka den utbildning jag vill gå - april
3. Vara öppen med vart jag vill och leta möjligheter hos diverse tränare, hästägare, eventuellt arbetsgivare etc. - kontinuerligt

Vad har du för "minimål"?
1. Att alltid arbeta med den/de hästar jag planerat att arbeta med den dagen
2. Med unga hästen - lugnt och trevligt klara av uppsittning, ridning och avsittning. Med eller utan sällskap, i olika miljöer och med olika utrustning.
3. Med min häst - Alert lyssna på hjälperna och ha en positiv känsla i ridpasset.

Har/hade du några mål 2013?
Nej, inte direkt några mål, men jag ville gärna komma ut lite med min häst på tävlingsbanorna och få unga hästen ridbar.
Hur har det gått?
Jag har tävlat med min och unga hästen är ridbar, så jag får väl säga att vi uppfyllde "målen" fast de inte var några riktiga mål :)
 
Sv: Målsättning 2014

Vad är ditt drömmål?
1. Att Chinook ska bli riktigt trygg och lättriden. Bombsäker.
2. Att kunna tävla henne
3. Att lära dottern rida på henne

Har du någon tidsplan för när du vill uppnå det?
1. Inom 3-5 år
2. Nej
3. Inom 4-6 år

Vad har du för mål för 2014?
1. Att rida in Chinook
2. Att komma iväg till tränare
3. Att träna upp minihästen till dottern

När ska du uppnå det?
Mål 1 senast innan semestern
Mål 2 Senast innan November

Vad har du för delmål för att nå dit?
Mål 1:
1. Säkra henne från marken först (Senast i Mars)

Mål 2:
1. (Här snor jag dina :) ) Bygga upp styrka och kondition så hon är fin i muskler och hull
2. Få hästen lydig för små hjälper och vaken och alert i ridningen.

Mål 3:

1. Tömköra honom och lära honom att ta hjälper utan att konstra
2. Markträna och "bombsäkra" honom

Vad har du för "minimål"?

1. (Snor din här med, tyckte du formulerade det så bra )Med unga hästen - lugnt och trevligt klara av uppsittning, ridning och avsittning. Med eller utan sällskap, i olika miljöer och med olika utrustning.
2. Lastträna båda så att de lugnt och fint går av och på transport och står fint i den
3. Vänja de vid alla möjliga miljöer och situationer

Har/hade du några mål 2013?

Ja, men de flesta av de sket sig p.g.a skador och växtperioder
 
Sv: Målsättning 2014

Vad är ditt drömmål?
Få en så pass bra kommunikation med Lux, så att allt är möjligt.

Har du någon tidsplan för när du vill uppnå det?
Nix!

Vad har du för mål för 2014?
Få rätsida på våra problem med lastning, samt att ut och tävla.

När ska du uppnå det?
Lastandet vill jag kunna göra helt själv så småning om, kanske till nästa höst.
Tävlandet hoppas jag kunna komma ut till våren/sommaren.

Vad har du för delmål för att nå dit?
TRÄNA!

Vad har du för "minimål"?
Få hästen mer följsam och mer med mig nu under vintern.

Har/hade du några mål 2013?
Hoppa kvaliteten

Hur har det gått?
Inget vidare. Hade satt upp ett orimligt mål!

// Niikon92, med sin fina 4-åring :)
 
Sv: Målsättning 2014

Vad är ditt drömmål?
Att hoppetossan ska gå att rida i form och lugnt tempo på en hand

Har du någon tidsplan för när du vill uppnå det?
Nej, det får komma när det kommer. Inte stressa här inte!

Vad har du för mål för 2014?
Komma ut och tävla. Minst 1 start på en hand.

När ska du uppnå det?
Innan tävlingssäsongen är slut :p Brukar bara i oktober.

Vad har du för delmål för att nå dit?
Starter på träningstävlingar, d-tävlingar.
Och få hästen att inse att bara för att det finns hinderstöd och bommar på banan måste man inte zona ut och bli kockobaloo, man kan gå på som vanligt.

Vad har du för "minimål"?
Stabilt tempo, en säker broms och lätt att sakta ner. Mjuk och följsam i munnen istället för stressad och hysterisk så fort något händer (eller inte händer för den delen :meh:).

Har/hade du några mål 2013?
Hur har det gått?

Nja, hade väl tänkt att tävla men så blev det inte. Hade lite problem med hormoner och elände så vi strök det. Träningen däremot har gått kalas nu sista veckorna, så där måste jag säga att vi uppnått våra mål!
 
Sv: Målsättning 2014

Måste man ha ett mål?

Jag är en hobbyryttare som inte gillar press. Vill jag åka på en tävling så gör jag det men jag avskyr att boka långt i förväg för när helgen väl kommer kanske det har dykt upp något som är mycket roligare som jag hellre vill åka på.

Jag har inget mer mål än att min häst ska bli och vara fullt frisk och ridbar samt inte bli för tjock sommartid.

Vi gör det vi tycker är roligt för stunden.
Jag är dessutom inte intresserad av att bli en bättre ryttare, inte på den hästen jag har idag i alla fall. Vi har nog kommit så långt som vi vill och kan med varandra och jag är nöjd med det. Jag behöver ingen bekräftelse.


Detta beslut tog jag en dag för ca 2 år sedan och direkt efter det var det som att livet blev en aning enklare. Jag släppte allt. Det var från en stund till en annan, inget långt övervägande alls. Det är det bästa beslutet jag tagit!
 
Senast ändrad:
Sv: Målsättning 2014

Cob 04
Bli stabil i körningen. Lär inte ta mer än någon vecka.

Russ 11
Bli stabil och lydig framför vagnen. Visas på treårs, sommarpremiering och russriks. Ev startas trav.

Connemara 11
Tömköras alla gångarter, konditiontränas efter coben. Visas på treårs, sommarpremiering och connemarariks. Ev ridas in på hösten.

Jag har även ett russ född 92, hennes mål är att må bra.

Enda tidsplanen är elvornas eftersom riks etc är när det är.
 
Sv: Målsättning 2014

Nej, klart man inte måste det. Är man en sån som är nöjd och glad utan mål så ska man såklart köra på det :)
Men jag, och många med mig vet jag, kanske framförallt tävlingsintresserade men även de utan tävlingsintresse, tycker att det blir mer givande och roligt med ridningen (eller vad man nu gör med sin häst) om man har tydliga mål att sikta mot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp