Malmöbor med häst

kolblakkur

Trådstartare
Då jag fått världens bästa jobb i min gamla hemstad och är riktigt less på att pendla till jobbet funderar jag på att bita i det sura äpplet och flytta tillbaka (trots att jag inte gillar Malmö). Det stora problemet är egentligen var fasen man ska göra av sina hästar. Ni Malmöbor som har häst, var har ni era hästar? Jag syftar inte på enskilda gårdar, utan snarare geografiskt. Jag arbetar vid Ribban, kan tänka mig att bo där i närheten. Men vill kunna cykla till stallet på rimlig tid. Är det ens möjligt?

Jag funderar på Bunkeflo, men det måste ju vara fruktansvärt tråkigt att ha häst där. Jag vill ha lugna grusvägar och skog att köra i, känns som att Malmö är omöjligt att ha häst i då.
 
Skog blir ju svårt om du vill ha häst i närheten av Malmö, men lugna grusvägar skulle du väl kunna få typ Bunkeflo, Klagshamn kan jag tänka mig. Var lääänge sen jag hade häst i Klagshamn (sommarhäst från ridskolan) och det är väl väldigt utbyggt sen dess men då var det mysigt iaf. Annars finns det ju säkert en hel del runt Jägers och där finns ju massor med mysiga fält plus att det säkert funkar att nyttja Jägers banor lite om man vill det. När jag jobbade på Jägers red/körde vi ofta ut långa rundor och det är jättemysigt, men som sagt skog blir nog lite svårare. Lycka till iaf!
 
Då jag fått världens bästa jobb i min gamla hemstad och är riktigt less på att pendla till jobbet funderar jag på att bita i det sura äpplet och flytta tillbaka (trots att jag inte gillar Malmö). Det stora problemet är egentligen var fasen man ska göra av sina hästar. Ni Malmöbor som har häst, var har ni era hästar? Jag syftar inte på enskilda gårdar, utan snarare geografiskt. Jag arbetar vid Ribban, kan tänka mig att bo där i närheten. Men vill kunna cykla till stallet på rimlig tid. Är det ens möjligt?

Jag funderar på Bunkeflo, men det måste ju vara fruktansvärt tråkigt att ha häst där. Jag vill ha lugna grusvägar och skog att köra i, känns som att Malmö är omöjligt att ha häst i då.
Skog finns inte på det hållet men i Klagshamn/Gässie/Tygelsjö finns en del ridvägar. Det är i Vellinge kommun de flesta ridvägarna finns finns en hel del ridvägar om man är med i ridstigsföreningen som betalar markägaren för att få rida. Kostar typ 300kr/år. Grusvägar finns någon men inte många. Skog kan du närmast få runt Torup. Vid Jägers finns också många ridstigar ,inga grusvägar.
Räkna med minst 1 mil till stallet oavsett håll.
 
Det är inte rimligt att bo vid Ribban och ha cykelavstånd till stallet, om du inte vill cykla långt. Det tar minst 15 minuter ut ur stan med bil från Ribban. Möjligtvis att du kan ha häst ut mot Nordanå, Kvarnby, Arlöv, men det är ändå över 1 mil från Ribban.

Vi bodde på Ribban, hade hästen utanför Oxie och även vid Bokskogen (Torup), det tog 25-30 min med bil.

Stallmässigt är runt Bokskogen superfint för häst, det finns breda ridvägar som man kan köra på, i skogen. Och grusvägar. Förvisso en del bommar, men man kan säkert hitta alternativ.
Och om du gillar Bunkeflo finns det ju gott om boende där, så varför inte ha både häst och boende där. Att ta sig in till stan är ju inga problem, tar väl 30 min med buss.
 
Ska jag åka buss i 30 minuter kan jag lika gärna bo där jag bor :) Vill kunna ta mig hem för egen maskin, vill dock ej ha bil. Vill INTE bo i Bunkeflo ;) Har inga problem med att cykla en mil, det gör jag idag :) Tänkte annars i banorna Tygelsjö och åt det hållet :)
 
Ok. Men om Jägersro är för långt bort så är det ju kört. Mig veterligen finns det inget närmre. Förutom vid Hyllie där den där ridklubben finns. Men det är nog betydligt roligare att ha hästen utanför yttre Ringvägen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 777
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 588
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp