Malmö> Umeå med bil, däremellan då?

Eloise

Trådstartare
Min min tillhör kategorin av människor som
Ä L S K A R bilsemester.
Jag flyger gärna 3-5h söderut och landar i en solstol en vecka eller två men får kanske ge med mig lite grann.
Han har familj i Umeå så att bilsemestern går norrut är givet.

Innan jag erkänner för honom att jag har den här tanken behöver jag er hjälp.
Jag står inte ut att sitta still för länge, vi måste ha något kul planerat längs vägen.

Men vad?
Det behöver inte vara extravagant, ett fik med hemligt recept på kanelbullar, en loppis/gårdsbutik eller vägkrog kända för sina köttbullar räcker gott och väl som etappmål.
Jag vill gärna ha en övernattning på vägen också så vi inte kör 13h på en dag.
Vi kan avvika lite grann från rutten som Google Maps föreslår, men inga större avstickare.

Vi kommer definitivt köra;
Lund
Värnamo
Jönköping
Mjölby

Därefter kan vi välja att antingen köra mot Örebro-Gävle eller Norrköping-Stockholm beroende på vad för roligt som finns på vägen.
Tänker att vi kanske väljer ena vägen upp och den andra hem?
Här någonstans är övernattning lämplig.
Vi bor gärna både enkelt och lyxigt, tipsa om allt!

Från Gävle tänker jag att det inte finns så många olika vägar att ta, men avstickare och lunchstopp vore fint!
Tacksam för alla tips ni har!
 
Vi har åkt den sträckan flera gånger då vi bor i Skellefteå och jag har min syster i Malmö.
Några klassiska stopp som vi nästan alltid gör är mysiga och pittoreska Söderköping och deras glasscafé samt Gränna dom även det är litet och mysigt och har trevliga caféer restauranger och många små polkagrisbutiker med egen tillverkning. Vill man kan man åka över därifrån till Visingsö.
Vill man inte åka E4 hela vägen upp från Gävle så rekommenderar jag starkt att åka inlandet över dalarna. Så vackert!
Ett annat tips är höga kusten, många fina små fiskelägen med mysiga restauranger. Norrfällsviken är en favorit. Därifrån kan man ta båt över till ulvön och äta en utsökt fisk och skaldjursbuffé på hotellet.
 
Det finns en chokladfabrik (med försäljning) precis bredvid E4an en bit innan Mjölby (från ert håll sett) som heter Narr. Verkligen värt ett besök!
 
Jag åkte sträckan Värnamo-Stockholm i går och vi stannade i Taberg. Både utsikten uppifrån berget och guidningen i gruvan (kl 14.00 och 16.00) var värt stoppet. På toppen finns en lunchrestaurang och fik som var OK om än inte superspeciell förutom utsikten. Andra stopp kan vara Braehus (ruinen och utsikten inte vägkrogen), omvägen förbi fiktet i Eldtomta (deras smörrebröd är fantastiska) som dock stjäl en del tid då man får åka vägfärja. Vill man se annat än E4an är gamla vägen längs med Vättern genom Gränna mm att rekommendera. Gillar man konst är Vandalorum i Värnamo intressant och gillar man hembygdsgårdar är Apladalen i samma stad väl värt ett besök.
 
Tack för alla tips redan!
Börjar nästan kunna se framemot bilsemester 😂
Fler tips tas tacksamt emot!
 
En liten avstickare från E4 vid Uppsala är att åka till Linnés Hammarby, fika eller luncha och gå på en visning.
 
Om man blir badsugen eller vill övernatta billigt är Eklundsnäsbadet i Södertälje helt ok om man inte vill åka så långt från E4. Vill man göra en lite större avstickare är Trosa havsbad rätt trevligt och precis vid havet. Det finns en del att se i närheten också.
 
Vi har åkt den sträckan flera gånger då vi bor i Skellefteå och jag har min syster i Malmö.
Några klassiska stopp som vi nästan alltid gör är mysiga och pittoreska Söderköping och deras glasscafé samt Gränna dom även det är litet och mysigt och har trevliga caféer restauranger och många små polkagrisbutiker med egen tillverkning. Vill man kan man åka över därifrån till Visingsö.
Vill man inte åka E4 hela vägen upp från Gävle så rekommenderar jag starkt att åka inlandet över dalarna. Så vackert!
Ett annat tips är höga kusten, många fina små fiskelägen med mysiga restauranger. Norrfällsviken är en favorit. Därifrån kan man ta båt över till ulvön och äta en utsökt fisk och skaldjursbuffé på hotellet.
”Höhället lantliga rum” B&B i Värnamo - jättefint!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp