Malignt melanom hos hund

Bansan

Trådstartare
Min 6-åriga rottweilertik fick förra veckan bortopererat fyra knölar. En under ögat, en på bringan, en på ena bogen och en på nedre delen av ett framben. Knölen på frambenet visade sig vid analys vara elakartat, malignt, melanom... dvs hudcancer :(

Är det någon här som har erfarenhet av hund med malignt melanom? Jag vill gärna veta allt... Positivt som negativt. Jag vill vara förberedd på allt som kan hända och inte hända.

Jag har försökt läsa på via nätet och får intrycket av att det verkar vara dåliga prognoser för hundar med malignt melanom.

Tydligen är det väldigt ovanligt att mörka hundar får sjukdomen. Mer vanligt på ljusa eller vita hundar.

Såhär såg knölen ut:
 
Sv: Malignt melanom hos hund

Jag är då den negativa...:(

Jag avlivade min riesentik för just det för 1,5 år sen, hon fick det i tassen....
 
Sv: Malignt melanom hos hund

Jag är då den negativa...:(

Jag avlivade min riesentik för just det för 1,5 år sen, hon fick det i tassen....
:cry:

Kan du inte berätta lite mer? Såg hennes knöl likadan ut? Togs den bort? Fick hon någon behandling? Hur länge kunde hon ha ett värdigt liv efter att cancern upptäckts?
 
Sv: Malignt melanom hos hund

:cry:

Kan du inte berätta lite mer? Såg hennes knöl likadan ut? Togs den bort? Fick hon någon behandling? Hur länge kunde hon ha ett värdigt liv efter att cancern upptäckts?

Hon hade ett sår mellan trampdynorna, som inte ville läka helt, så vi åkte till vet för att ja bara fixa det....

Men vet tyckte det såg väldigt fult ut när han började karva i det och ville skicka på analys. Så han skrapade rent, sydde ihop, och skickade skiten på analys.

Vi var inne varje dag för omläggning, för det blödde och sprack och blev fulare...

Fyra dagar senare kom svaret, MM...

Vi hade kunnat ta bort två tår, och hon hade fått hoppa på tre ben ett tag, men med tanke på hennes ena dåliga höft så hade det inte varit bra, och vet kunde med stor sannolikhet säga att inom 6mån-1 år så hade det kommit illbaka.

Så vi valde att avliva, för hundens skull.
 
Sv: Malignt melanom hos hund

Min ena hund fick malignt melanom på benkanten i övre gommen vid 8½ års ålder. Det opererades bort en tummetjock tumör som växte rakt ner i halsen på honom. Veterinären varnade för att den kunde komma tillbaks. När vi kom på efterkontroll efter 2 månader syntes inget. Tyvärr så kom den tillbaks ungefär 1 år senare och då växte den längre bak i den mjuka gommen och till att börja med växte den uppåt i näsan och syntes inte förrän den var väldigt stor. Man kunde inte operera bort den mjuka gommen, då hade han fått upp allt mat i näsan, så jag fick ta bort honom knappt 10 år gammal. Hade den fortsatt att växa på benet hade man kunnat ta bort även nästa tumör.

Eftersom din hunds tumör sitter på benet så borde det gå att operera bort även nästa tumör om det blir en sådan. Värre är det ju om en tumör växer där det inte går att operera eller om det sprider sig till andra ställen.
 
Sv: Malignt melanom hos hund

Har du kontakt med en onkolog? Det finns kemoterapi att använda sig av (ges inte i samma doser som hos människa, dvs hunden mår inte dåligt av det och tappar inte pälsen etc) men det har tyvärr inte så god effekt som hos andra tumörer.
Vet du om de bestämt den mitotiska indexen för tumören och vad den i sådana fall var? (en siffra). Det anger i princip hur snabbt tumörcellerna delar på sig och då kan man säga mer om prognosen.


Det finns ett examensarbete om melanom som du hittar här: http://stud.epsilon.slu.se/2610/1/winqvist_e_110517.pdf
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp