Måla utan att måla om hela väggen?

Idas

Trådstartare
Som rubriken säger, går det att måla om delar av en vägg utan att måla hela?

Min kära katt har nämligen gått lös på en liten "flisa" av väggfärgen vilket resulterat i att min vägg har en stor reva formad som Öland mitt på :cautious:

Har ingen lust att måla om hela lägenheten (det är en etta) eftersom jag då måste skruva ner alla tavlor och hyllor (detta hade jag nämligen tänkt göra inför försäljning). Kan man sandpappra/slipa lite runt revan och sen måla endast på den eller kommer det se dumt ut?

Min kära katt har nämligen gått lös på en liten "flisa" av väggfärgen vilket resulterat i att min vägg har en stor reva formad som Öland mitt på :cautious:

Har ingen lust att måla om hela lägenheten (det är en etta) eftersom jag då måste skruva ner alla tavlor och hyllor (detta hade jag nämligen tänkt göra inför försäljning). Kan man sandpappra/slipa lite runt revan och sen måla endast på den eller kommer det se dumt ut?

ja det kan man även om revan kanske syns lite

Har du samma färg går det utmärkt. Har du en färg som ser likadan ut så funkar det helt okej, är det bara tillfälligt hade jag definitivt kört på det.

Finns det möjlighet att få tillgång till en bit färg ifrån väggen kan man läsa av den i maskiner och blanda färg efter det men det är ofta svårt om man inte renoverar och tar ner väggar. Har du kvar revan är det möjligt att ta den med sig och se vad de kan göra. Risken är att det inte blir perfekt men att det ser dugligt ut.

Kommer bli fult, gjort samma sak.

Problemet är bara att även om man köper samma färg kan det bli olika nyanser.
Det går inte att bara måla den väggen och inte hela lägenheten?
Då måla den väggen i helt annan färg?

Jag hade varit rädd att det ändå syns väldigt tydligt var övermålning skett. En äldre vägg där färgen satt sig är inte samma sak som en nymålad vägg, även om ursprungsfärgen är densamma.

Jag bytte luftvärmepump för ett par år sedan och inomhusdelen var mindre än den gamla, så dels tittade den gamla färgen fram längs underkanten, dels var det ett uppsågat hål som behövde täckas med någon slags väv samt spacklas. Jag använde esamma färgfabrikat och -nyans som när jag målade ca 7 år tidigare och det syns ingen skillnad alls!

Tack för era svar! Jag känner att det knappast kommer se värre ut än vad det gör nu, och eftersom väggarna ändå ska målas helt i framtiden så testar jag och ser vad som händer :D

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att fräscha upp min lägenhet inför försäljning. En sak som stått på listan är att måla de gamla listerna (och skjutdörrar...
Svar
13
· Visningar
4 894
Senast: åke
·
Äldre Eller flyttare överhuvudtaget? Vad har ni haft med er när ni flyttat, vad har varit viktigt så att det fått följa med och vad har ni...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 092
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar