måla hölådor, med vad?

Buck

Trådstartare
Ja jag har byggt ett par hölådor som såklart ska sättas ut i hagen i höst och få utstå både väder och vind, och bäverhästar :(...
frågan är nu bara vad jag sa måla dem med? Vanlig linolje basserad träfärg( eller blir lådorna extra mumsiga då?) Tjära? dränka dem i anti bit efter målning och fortsätta dränka in dem efter varje regnskur?

Ska handla färg i morgon så behöver lite tips :)
 
Ja jag har byggt ett par hölådor som såklart ska sättas ut i hagen i höst och få utstå både väder och vind, och bäverhästar :(...
frågan är nu bara vad jag sa måla dem med? Vanlig linolje basserad träfärg( eller blir lådorna extra mumsiga då?) Tjära? dränka dem i anti bit efter målning och fortsätta dränka in dem efter varje regnskur?

Ska handla färg i morgon så behöver lite tips :)
Jag hade kört på tjära. Tänk bara på att det kan ta ett tag innan tjärnan torkar. Hästar med tjära över hela manen är sådär käckt..
 
Jag hade kört på tjära. Tänk bara på att det kan ta ett tag innan tjärnan torkar. Hästar med tjära över hela manen är sådär käckt..
jag har tänkt det också först, men kommer att ta väldigt lång tid för det att torka nu i detta vädret också.

falu rödfärg är ju väldigt smidigt iofs. blir nog det.
 
Alltid kört med hovtjära, torkar in fort och snabbt bara det inte regnar på några dagar. Funkar klockrent mot gnagande.
 
Roslagsmahogny (?) brukar jag köra på allt som ska vara ute;
1/3 tjära
1/3 linolja
1/3 terpentin
Sugs in i träet rätt fort, ger en vacker mörk färg. Bara att måla på mera om man vill om nåt år om det börjar se torrt ut, grejerna blir bara vackrare år för år mot mörkbrunrött- svart. Klibbar ej på hästar som ren tjära. ;)
 
Roslagsmahogny (?) brukar jag köra på allt som ska vara ute;
1/3 tjära
1/3 linolja
1/3 terpentin
Sugs in i träet rätt fort, ger en vacker mörk färg. Bara att måla på mera om man vill om nåt år om det börjar se torrt ut, grejerna blir bara vackrare år för år mot mörkbrunrött- svart. Klibbar ej på hästar som ren tjära. ;)

Det här har jag målat i stallet och de öppna ytterdörrarna ger fin färg , behandlar träet och ser snyggt ut samt billigt .
Målade senast igår med detta koncept
 
Roslagsmahogny (?) brukar jag köra på allt som ska vara ute;
1/3 tjära
1/3 linolja
1/3 terpentin
Sugs in i träet rätt fort, ger en vacker mörk färg. Bara att måla på mera om man vill om nåt år om det börjar se torrt ut, grejerna blir bara vackrare år för år mot mörkbrunrött- svart. Klibbar ej på hästar som ren tjära. ;)
Aldrig hört talas om men om jag bygger ny lösdrift kommer jag måla i det. Låter som om det blir riktigt snyggt.
 
Något som kan vara bra att veta om man tänker måla med tjära är att vildsvin älskar tjära och dras till lukten. Vildsvin är ju iallafall inte några djur som jag vill ha bland mina hästar eller ens i närheten av hästhagen. Jägare matar vildsvin med tjära vid åtlarna och de verkligen älskar det och känner lukten på långt håll.
 
Något som kan vara bra att veta om man tänker måla med tjära är att vildsvin älskar tjära och dras till lukten. Vildsvin är ju iallafall inte några djur som jag vill ha bland mina hästar eller ens i närheten av hästhagen. Jägare matar vildsvin med tjära vid åtlarna och de verkligen älskar det och känner lukten på långt håll.
Vildsvinen äter inte tjära, de stryker sig mot tjära.

Där TS bor finns inga stora vildsvinsflockar så det är nog inget problem där.
 
Något som kan vara bra att veta om man tänker måla med tjära är att vildsvin älskar tjära och dras till lukten. Vildsvin är ju iallafall inte några djur som jag vill ha bland mina hästar eller ens i närheten av hästhagen. Jägare matar vildsvin med tjära vid åtlarna och de verkligen älskar det och känner lukten på långt håll.
de senaste vildsvinen som var här var ett par som rymt från en trädgård, för 7 år sen "/ så har väldigt sällan vildsvin häromkring:p

har målat med falu rödfärg nu (men den där tjärblandningen verkade bra :) får bli sån näsra gång :).
 
Vildsvinen äter inte tjära, de stryker sig mot tjära.

Där TS bor finns inga stora vildsvinsflockar så det är nog inget problem där.

Okej, ja jag är inte jägare själv utan går på vad jägaren som äger den lokala kvarnen berättade när jag rådfrågade honom om vad jag skulle måla hölådorna med och han avrådde bestämt ifrån tjära just av den anledningen.
 
Okej, ja jag är inte jägare själv utan går på vad jägaren som äger den lokala kvarnen berättade när jag rådfrågade honom om vad jag skulle måla hölådorna med och han avrådde bestämt ifrån tjära just av den anledningen.
Jag förstår. Jag ville mest dementera direkt eftersom det finns så mycket mytbildning om vildsvin.

Det har blivit lite som när jag hade tamillrar, folk som på allvar trodde att illrar suger blod. Snart samma med vildsvin som attackerar, ligger i bakhåll och Gud vet allt man hör;)
 
Jag förstår. Jag ville mest dementera direkt eftersom det finns så mycket mytbildning om vildsvin.

Det har blivit lite som när jag hade tamillrar, folk som på allvar trodde att illrar suger blod. Snart samma med vildsvin som attackerar, ligger i bakhåll och Gud vet allt man hör;)

Ja det var jättebra att du förklarade hur det faktiskt är :) Jag kanske missförstod honom eller så minns jag inte exakt hur han sa. Det är nästan ett år sedan vi hade samtalet och man glömmer ju.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp