Måla fondvägg på strukturtapet - hur?

S

susekl

Hur går man bäst tillväga? Räcker det att dutta i lite spackel i eventuella hål och sen måla direkt på tapeten? Eller ser det för djäkligt ut om man inte bredspacklar eller sätter upp easy cover eller liknande innan? Är det överhuvudtaget möjligt att få till en snygg bredspackling själv utan nån erfarenhet, har läst att det ska vara rätt svårt, jag är dessutom inte så händig?

Andra bra tips att tänka på? Måste man använda nån slags spärrfärg underst? Det är aldrig målat på dessa tapeter innan om det har någon betydelse för resultatet. Övrig tapet i rummet kommer jag att inte göra något med utan vill bara ha en fondvägg i en annan färg.

Sv: Måla fondvägg på strukturtapet - hur?

Det går väl att bara måla på men då kommer strukturen finnas kvar sas.

Personligen så skulle jag riva ner tapeten och spackla och slipa alternativt riva ner och sen sätta easy cover.

Fast ska du sätta easy cover är det ju lite dubbelarbete att slita ner tapeten först?

TS: Visst går det att måla på strukturtapet, vi har gjort det i vardagsrummet. Strukturen finns ju fortfarande kvar men det är inte något som stör oss alls, vi har å andra sidan ingen fondvägg heller..

Det går bra att måla på strukturtapet. Så var det gjort i min förra lägenhet. Däremot är jag tveksam till att det skulle bli snyggt med en målad fondvägg och resten kvar som ordinarie tapet, men smaken är olika.;) Ett krux med att göra som du skriver - spackla över hål etc - är att på en strukturtapet får man då släta fläckar där det är spacklat och som avviker från strukturen.

Det man kan göra är ju att försöka få så lite spackel som möjligt på tapeten och bara i hålen. Kan bli lite meckigt och i vissa fall helt omöjligt, men det går. :D

Det tycker jag inte. Man drar ju bort gammal tapet för att undvika att det ska släppa. Ofta kan det finnas ett par lager tapet och då är det lika bra att slita ner så mycket som möjligt.
Easy cover använder man ju bara för att slippa spackla och slipa..

Jag har målat både "fonder" och gjort en väggmålning på min (vita, nymålade...) gamla strukturtapet och det blev så bra så. Om inte resten av tepeten är dassig/ful/har någon konstig färg så tror jag det går aldeles utmärkt att måla en fondvägg! Strukturen blir ju kvar, men personligen tycker jag det är trevligt!
Bilder

Senast ändrad:

Vad snygg din vägg blev! Sådär duktig är inte jag på att måla men jag tror definitivt det skulle fungera att bara måla en färg på den jag tänkt ha som fondvägg och låta tapeten sitta kvar på alla andra väggar. Det är ingen gammal sjaskig tapet utan ganska ny och fräsch. För tillfället har jag dock fått lägga planerna på is litegrann, har för mycket att göra på jobbet men det är ju ganska enkelt att flytta undan lite möbler från en vägg och måla bara den. Får jag fråga dig hur gjorde du med tvättning av tapeten och grundmålning innan du satte igång med själva färgen? Jag köpte en bok om målning och tapetsering och där läste jag en del om detta.

Tack också till alla övriga som har svarat i tråden. :)

Jag varken tvättade eller grundade faktiskt. :D

Tapeten var vit även innan jag målade om/fräschade upp.
Den vinröda färgen på den mönstrade väggen målade jag en gång och fyllde sedan i bara på de ställen där det sken igenom/var tunt. Där jag målat heltäckande (vilket jag inte har på bild på nätet..) är dock målat två gånger med roller.

När jag målade om i hallen/vår nya matplats vättade jag med målartvätt genom att svampa på och sen svampa av med rent vatten och sen torka torrt med trasa innan jag målade två gånger med den riktiga färgen. (där var det typ rosa innan och den nya färgen är typ turkos-grön) Bilder finns först i det här albumet.

Okej tack för ditt svar då vet jag lite mer. Får se om detta hinns med mellan jul och nyår kanske!

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205
Hemmet Nu är jag i flyttartagen igen! :angel: Efter lite strul med hyresvärden så har vi varit och kollat på andra hus och fick idag besked...
2
Svar
21
· Visningar
5 647
Senast: MikaTela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar