Efwa

Trådstartare
Kanske vi ska ha en sådan här också?

Vad har ni för mål för 2013?

1. Få den medelsvåra att fungera smidigare och utan trötthet hos hästen

2. Utveckla oss i dressyren, så åtminstone den skulle kunna vara klar för svår klass. Detta mål är högt satt.

3. Hitta en till häst att börja utbilda. Om den är rätt ålder så är målet att åka på träningar med båda till hösten.

4. Våga ta snabbare vägar i maraton igen. Efter att ha försatt hästen i en rejäl knipa för två år sedan så är det svårt att våga. Vill inte sätta honom i den situationen igen. Körde alldeles för trångt och var tvungen att slita tag i honom för att rädda situationen. Usch! Måste bara lära mig att veta vilka vägar som är vad. Hästen tog inte illa upp och är fantastiskt duktig fortfarande men mitt dåliga samvete spelar mig spratt.

5. Att hitta ett bra sätt att träna kondis som passar min häst. Han är svår.

Sv: Mål 2013

Mina mål för 2013 är lite beroende på vad TR kommer ut med och vilka möjligheter jag har med tävlingar men...

Mål nummer ett är att starta och genomföra två godkända debutant/LB med mitt par.

Mål nummer två är att om möjligheter ges även klara av en-två LA/Lätt.

Men främst så är målet att ha så kul som möjligt och utvecklas så mycket som möjligt med mitt fina par :love:

Att vi båda blir mer liksidiga. Öka vår kondition och styrka. Köra lite maratonträningar. Hade jag varit lite mer hugad, kanske en start i debutant hade varit något. Men då blir man väl fast för tävlandet... Och det är dyrt, har jag insett.

- Att komma igång med körningen "på riktigt". Min ponny fyller ju 4 nästa år så då är det dags att börja med lite "riktig" körning.

- Börja dressyrköra lite smått.

- Hitta fler knappar, åka på äventyr och ha kul!

- Att komma igång med körningen "på riktigt". Min ponny fyller ju 4 nästa år så då är det dags att börja med lite "riktig" körning.

- Börja dressyrköra lite smått.

- Hitta fler knappar, åka på äventyr och ha kul!

Kan tillägga tömkörningsmål:
- Befästa skänkelvikning. Börja nosa på öppna.
- Kunna variera formen ännu mer, även om han tagit ett stort kliv framåt på den punkten denna hösten.
- Bli lika stark och "fin" i galoppen som de två andra gångarterna.
- Kunna göra halt och rygga "i form". Han vill gärna köra upp huvudet så det gäller att få honom mer lösgjord, bakbenen in och visa honom precis vad jag menar.

Kan tillägga tömkörningsmål:
- Befästa skänkelvikning. Börja nosa på öppna.
- Kunna variera formen ännu mer, även om han tagit ett stort kliv framåt på den punkten denna hösten.
- Bli lika stark och "fin" i galoppen som de två andra gångarterna.
- Kunna göra halt och rygga "i form". Han vill gärna köra upp huvudet så det gäller att få honom mer lösgjord, bakbenen in och visa honom precis vad jag menar.

Dessa tömkörningsmål kan jag också skriva under!
Med tillägg för slutan. Den vill jag också ha på plats.

*kl*

Jag har ju en hög med ponnyer så blir en hel del mål :p

Prinsen:
*Komma tillbaka i form och få honom rak ställd då han nu drar åt vänster under arbete.
*Börja träna lite dressyr både i töm och i vagn.

Ove:
* Sättas framför vagn till våren innan dess hoppas jag han ska kunna arbeta bra i form i tömmen.
* Kanske vara med i någon körtävlig på sista utställningen i sommar med.

Rebel:
* Kommer till hösten börja arbetas i sele.

Wix:
* Bara tränas lite för hand och leve livet :D

Dessa tömkörningsmål kan jag också skriva under!
Med tillägg för slutan. Den vill jag också ha på plats.

Spännande :D Jag tänkte vänta med slutan till ponnyskrutten blir 5!
Har gått 1-3 steg i öppna 2 gånger så det är "bara" att utveckla.

Hur gammal är din häst? :)

Min häst är fem, och mina mål med körningen för nästa år är:

1. Ställa upp i körprovet på Morganriks, och förhoppningsvis få kördiplom.
2. Få riktigt bra kondition på hästen, så att han orkar trava längre sträckor
3. Börja galoppera mer i vagnen
4. Få en stabilare form och liksidighet

Har en 4årig (nästa år 5 år) shettishingst som ja kört in själv och vi va ute på en LB i våras, gick super enligt mej, fick massa bra poäng i dressyren tillome en 7a på ryggningen :banana:
Dock 2 pet i precisionen, men de va mitt fel...

Mål
Komma ut på fler tävlingar o va felfria i precisionen, få bättre flyt i dressyren.

Köra 1 godkänd LA (godkänd enligt mej me form)

De viktigaste av allt, att både jag och ponnyn tycker att de e superkul o tävla =D

KL på mig själv.

Jag har svårt att kombinera styrka och kondis. De båda är egentligen på topp men tillsammans blir det inte riktigt bra.

Han kommer till mjölksyra ganska snabbt och har en lite för stor självbevarelsedrift (orkar man inte så gör man inte). Den får ju anses som bra på ett sätt, han kommer aldrig springa mer än kroppen klarar av.
Dvs det är på själva hindersträckan det skiter sig.

Jag har dock sparsamt med tunga träningsställen typ dra tungt längre än över några större lerpartier osv.

Jag skulle kunna berätta hur långt som helst men detta är väl kärnan i "problemet".

Mina mål under 2012 är:
-få hästen riktigt inkörd
-hon ska jobba i en bra unghästform
-få fram galoppen
-jag ska bli en duktigare kusk

Jag byter stallplats imorgon och mina hästar har aldrig blivit körda någonstans än just där de står nu :crazy: Så framförallt min nervösa röding ska gå fram lugnt och tryggt i vagn under 2013 :crazy:

Sedan ska jag träna för instruktör mer regelbundet. Då snackar vi 1-2 ggr i månaden :)

Öppnor och slutor har jag arbetat med redan för hand i samband med inridning av hästarna när de är 3-4. Då har jag jobbat dem företrädesvis i grimma och de rör sig i förhållande till min kropp, inte så mycket av att jag tar i dem.
Så när jag nu kört in hästen, så är det lite till att börja om ändå eftersom hästen inte är är så skolad för varken tygel eller töm. Öppnan har vi båda lätt för, slutan är svårare.
Jag har tidigare ridit in hästarna mer noggrant upp till LA-nivå, men nuvarande är mest skogslullad. Nu först är det fråga om någon form av skolning. Och detta blir i töm denna gång.

För mig och Hugo är ju körningen inte det primära, utan mer en extra bonus, så fokusen nästa år (då han blir fem) kommer ligga på ridningen. Men när det gäller körningen vill jag:
få honom trygg i körningen på vägarna
börja köra lite på bana någonstans
hitta en tränare som jag kan köra för (där jag kan låna vagn, den här vagnen få r jag inte in i släpet)
ev börja se mig om efter en fyrhjulig vagn

Med Menthol är mina mål:
  • Få bättre kondis
  • Att jag tuffar till mig, jag sitter lite och väntar på att något ska hända, och håller honom då omedvetet i ett undertempo som han inte riktigt kan komma till arbete i.
  • Fortsätta köra för tränare minst en gång i månaden
  • Köra resterande omgångar av dressyr samt koncup syd, inga prestationskrav alls utan bara precis ha roligt och komma runt!
  • Klara av debutantklass så att vi kan börja tävla på riktigt nästa år!

Kulla Gulla är högdräktig och ska snart föla. Hon är satt i vagn i höstas, så när fölet kommit ska jag börja köra lite smått. Med henne är målet att köra ett godkänt KBI på premieringen på Bollerup, sedan blir det bara vara mamma för henne!

*kl*

Mina mål är reviderade för att min fina Tummen är sjuk och jag vet inte när eller om han blir frisk igen.

Min plan för i år är därför följande:

Kvala till Msv med Pippi och ev starta en LB med Pippi och en låneponny i par för att jag ska vara kvalad till LA-par om Tummen blir frisk eller jag köper en ny ponny.

Vi kommer starta säsongen på söndag med LA dressyr och precision, ska bli jättekul att komma igång men det känns ledsamt att det skulle ha varit vår pardebut :-(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama