Make It Happen och Mythical Lindy

Blondie

Trådstartare
Funderar på att betäcka mitt sto i år och velar mellan dessa hingstar. Gillar dem båda skarpt men har inte hört något om hur deras avkommor är. Någon som har erfarenhet av dem och kan berätta.

Sv: Make It Happen och Mythical Lindy

Make It Happen har väl lite vassare meriter och stam. Det som känns lite "sådär" är att han har gått med hobbles i samtliga starter. Rent teoretisk skulle han kunnat galoppera i varje start utan dem. Kanske inte det man önskar av sin avelshingst... Mythical Lindy är bland det snyggaste som finns i hingstväg.

Han gick ju me så långa hopples så det var ju mest för Rays del, samma sak som för Dewey hade klart sig utan hopples men han vågde inte testa utan så dom fick vra me som en psykisk grej bara.

Jag skulle ha betäckt med Make it Happen. Bra stam bra meriter.

Tack för era svar :) Hade inte reflekterat på att Make it Happen gick med hobbles men det känns inte diskvalificerande. Ni har inte kommit i kontakt med några av deras avkommor?

Har inte själv sett några avkommor. Jag har hört av MIH:s avkommor är ganska små men talangfulla. Jag vet inte vad du har för sto, men antar att du anser att båda hingstarna passar bra?

Vi har en Make It Happen (sto) & två Mythical Lindy (hingstar), alla födda -10, i stallet där jag jobbar. Ska försöka beskriva dom så som jag ser dom, är med och hjälper till hos unghästarna men inte dagligen då jag håller mig till mina tävlingshästar i vanliga fall.. :angel:

Make it Happen märrn är som någon tidigare nämnt, liten, kanske lite för liten för min smak.
Men en riktigt fin tjej som alltid försöker sitt bästa. Har hela tiden varit väldigt medgjörlig och enkel i hantering och inkörning/körning sedan dag 1.
Travar bra och har lite jävlar anamma ;) Var på Solvalla för någon vecka sedan och travade 1.34/2000m utvändigt. Så dålig känns hon inte! :)

Bild på damen i fråga,
CobbysHappening-03.jpg
cobbyshappeningBig08.jpg

Sen har vi ju två Mythical Lindy.

Den ena travade ganska illa till en början men växte en hel del samtidigt. Förändrades, en dag till en annan, från att vara bland dom "sämsta" till topp tre. Ryckte upp sig ordentligt verkligen! Härligt med unghästar, man vet aldrig hur dom utvecklas :) Jag kan tycka att han är lite för yvig i gången ibland men han tar sig ju fram på bra sätt, inge galopp eller så jag kanske är lite för petig.. :P

Iallafall, jättesnäll häst verkligen. Snygg att se på. Trevlig både att hålla på med och att köra. Har som snabbast tränat 1.29/2000m. Fin häst tycker jag!
LukasBris-01.jpg
lukasbrisBig06.jpg

Och sen har vi den sista. Också en snygg häst som jag tycker har bättre gång/teknik än den andra killen. Däremot kan han vara lite opålitlig ibland i körningen. Typ, hoppar över diken och sånna grejor men tror det har ordnat upp sig nu. Han kan dessutom vara lite ursäktad då han pga. lös-benbits operation tappat någon månad på sina kamrater. Har tränat kring 1.40 och när han väl fokuserar så flyter det på bra för honom.
TiburtiusBris-01.jpg
tiburtiusbrisBig06.jpg

Jag tycker det är fina hästar allihop, men lite osäker då om det verkar som om fler har fått små Make It Happen avkommor.
Har ju inget att jämföra med i detta fal och våran är ju som sagt, liten.. Dom andra två är normalstora.
Min röst hamnar nog på Mythical Lindy om jag skulle vara tvungen att välja.

(Ledsen för ganska stora bilder med orkade inte förminska nu...)

Första ML-hästen ser väldigt fin ut. Hur ser mödernet ut?

Ändrat, fattade fel, jag trodde det var den översta hästen du tyckte var fin. Jag ser bara hasen när jag tittade på den, och undrade om du missat den.

Mamman till den heter Curly Bris, e. Zoogin. Mamman till grållen är Mikkwa Bris, e. Beach Fire.
Så trevliga hästar tycker jag ändå utan att vara med några superstammade mödrar.

Till CK:
Mja,, hasen :angel: Tvekade ett tag när jag plockade fram bilden, känns ju jättefel att photoshoppa bort bara för att det är en väldigt iögonfallande nackdel på hästen.. (Även om det var min första tanke.. :p ) Dessutom i en sån här tråd där syftet var att beskriva en hingst avkommor. Det är ju sådär hon ser ut :)
Hon verkar inte ha bekymmer med den för dagen däremot.

Åh tack så mycket för att du ville berätta om dem :laugh:
Alltid så svårt att veta något om avkommorna när de bara är två år. Lättare om de haft treåringar ute. Båda passar mitt sto bra, hon heter She Scores. Hon har bra storlek så tror inte jag behöver vara jätteorolig för att Make it Happen lämnar litet men det lutar nog ändå åt Mythical Lindy.

Fantastiskt fint fölsto! MIH går bort helt pga inavelskoff.på 16.8%. Även ML hamnar på ganska höga 15% men Speedy-blod tål att korsas ganska hårt. Adrian Chip eller Andover Hall skulle vara spännande namn till henne. Då får du ner inaveln plus att Andover på Donerail har lämnat väldigt bra. Lite dyrare men du kan räkna med bra betalt om du ska sälja.

Nu lutar det ju åt Mythical Lindy men inavelskoff. på Make it Happen är jag inte orolig för. 3+3 på Valley Victory har funkat bra och att den blir hög beror ju mycket på att stoet har en bit över 16% själv. Kolla avkomman efter Donato Hanover istället. Det blir för mycket till och med för mig. Men han ska vara jättefin.
Och ja, har kollat på Adrian Chip men det blir för dyrt. Denna avkomma blir främst menad för eget bruk.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 054
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka