Maja Champion idag!

Sassy

Trådstartare
Idag tog Maja sitt tredje CAC, och kan därmed titulera sig Champion. Hon var anmäld imorgon också, men tyvärr hinner vi inte åka dit.
Domare var Eric Reijers, och hon fick en fin bedömning, med omdömet "söt tjej med många starka sidor, men tyvärr inte jämn nog att bli en storvinnare", precis min åsikt också (vilket inte förvånar mig, herr Reijers och jag tittar på korater med samma ögon).

Majaskrutt:

Maja_petr.jpg

Detta var Majas sista utställning innan första kullen, så får vi se hur hon ser ut efter det. Hon är ju fortfarande väldigt outvecklad (inte konstigt för en ettårig korat, de brukar vara vackrast någonstans runt fem år gamla, om inte äldre)

Sv: Maja Champion idag!

Ge mig katten :love: :love: Jag älskar Korater
Ja alla katter som är blå med gröna ögon är mina :love: favoriter

Grattis till Championatet
Kunde fått cert på mitt marsvin idag :crazy: :p

Vad roligt! :bump:
Inte för att jag är insatt i utställningsvärlden, vad betyder CAC?

CAC är första certifikatet en fertil katt kan ta, ett cert=katten är bäst bland alla andra katter i samma ras, kön och klass (och når upp i tillräckliga poäng enligt rasstandard). Efter tre CAC blir katten Champion, och så kan man fortsätta genom klasserna.

Den tilltänkta pappans matte ska till World Winner Show först, så vecka 46 åker vi till Danmark. Förhoppningsvis drar hon igång ett löp direkt där, bland alla mumsiga hankattsdofter ;) . Det är lite nervigt efersom det är första parningen för både Maja och hanen (om det blir den hanen jag har tänkt, hon har två med lämplig stam).
Önskemålet är ju en kull i slutet av januari-början av februari, eftersom jag vill kunna flytta på henne över julhelgen kan jag inte ha henne högdräktig då.

Grattis till titeln!! Eric är bra, jag gillar honom.
Det blir troligen så att Abbie ställs i januari här i stan. Dock inte av mig, utan av en kompis. Då får hon chansen att ta sitt första cert någonsin, dvs CAP.

Tack! Jag gillar Eric väldigt mycket, han är supegullig mot katterna, trevlig mot sina assistenter och ger alla en noggrann bedömning. Majas tidigare bedömningar har jag ingen nytta av: "medium storlek, ex hjärtform, ex profil, ex storlek och färg på ögonen, ex öron, ex pälskvalitet, pratsam". Säger mig ingenting, jag hade kunnat sätta en mer detaljerad bedömning via foto... Erics kommentar på tex pälsen var "ex kort, fantastiskt tätliggande och enkel, bra textur". Hela bedömningen var ju tre gånger så mycket text än hon fått tidigare. Det tråkiga är att hon fick ett minus för hennes egentligen bästa egenskap, men vad hjälper det att ha perferkta koratögon om man envist kniper ihop dem hela tiden på domarbordet?? Utställning är ju alltid en fråga om dagsform och hur väl katten visar upp sig, inte vilka egenskaper den har att nedärva.

Det var roligt att Eric frågade efter Hanoo, det var ändå mer än två år sedan jag ställde honom sist, men han har gjort intryck. Jag kanske tar med honom som veteran någon gång i vår, han har landat fint av att ha sällskap, är inte alls lika kritisk mot andra längre.

Dagens "det här var kul att se" var Erics nomineringar, två snygga abys med världen mest underbara temperament. De älskade hela världen båda två, den uppfödaren (som även ägde dem) skulle jag gärna köpa katt av.

Lycka till med Abbie, ett CAP borde ju vara plättlätt, även om ni har lite mer konkurrens på brittsidan. Har du något syfte med att få henne ställd, eller är det "bara" för att få en bedömning?

Grattis! Vad roligt! Nu är det bara att åka utomlands då :-D
Vill också ha "utställningsbara" katter ! Min ena som jag ställt ut någon gång har fått ett CAP, skulle vilja få en Premier tittel på henne men vet inte om det är värt det då hon är så sur på utställningar *suck*

9.jpg

Hon ställs nog mest för att jag ska få visa upp vilken vacker katt jag har fött upp (ego jag vet :cool: ) men också för att se vad hon tycker om det. Som du skriver så är bedömningarna ofta rätt tillintetsägande. Jag vill inte heller ha ex på allt och inget mer, jag vill ha en rättvis och modig bedömning. Det finns ju en viss konkurens, så vi får se hur det går. Nu när spökmarkeringarna på kroppen är borta så kan hon ha nån chans i en ev BIV också. Just nu är hon i topphull trots kastrering, 5,2 kg eller nått sånt väger hon. Stor tös.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka