MalinSophia

Trådstartare
är det någn som har erfarenhet av magsår på sin häst?
hur har ni upptäckt det,vad var symptomerna?
funderar på om min ponny har magsår...

Sv: Magsår

Ofta lös avföring,svårare att hålla vikten,pälsen blev glanslös,stress diareer osv

ja hon har ju haft fång nyss också så hennes tarmar/mage är inte i topptrimm, ska testa gastrofor och jäst så får vi se sen.

;)Har du kollat så att det inte bara är en obalans i tarm floran (kan också ge fång).
Ta ut en veterinär och be dom kolla det också,min gubbe fick både magsår+tarmflora störning = Tarmsköljning och tarmflorabyte,pronutrin och foder ändring.
Han blev bra i magen efter det och blev fin i päls + kroppen igen.;)

Ofta lös avföring,svårare att hålla vikten,pälsen blev glanslös,stress diareer osv

Det är inte säkert att man upptäcker magsår.
Min hade det utan att vi visste om det. Var jätte fin i hull och hårem och normal avföring.

Vad jag förstod av vet, i Helsingborg har mer än 50% av alla hästar som kommer inte till sjukhuset magsår utan att man märker något Tyvärr..

jag ska ha ut en veterinär för lite annat så vi tar det då med.

hon har mest gått på gräs och hö, inte gjort något speciellt arbete, inte var jätte överviktig.
jag tror hon fick störd tarmflora iom fånget och så har hon hamnat i en ond cirkel. vi ska ordna upp det här!

Min häst, en treårig arabvalack, började en dag i vintras att dregla otroligt mycket. Det bara rann ur munnen på honom och han hade lite låg temp. Det här hände såklart på en helg och jag ringde distriktaren som trodde han kunde ha något som satt fast i munnen eller halsen. Vet kom ut och kollade men hittade inget. På tisdagen fick jag komma in till kliniken och veterinären där trodde det var magsår. Han fick magsårsmedicin och gastrokalm. Dreglandet gick över men jag undrar jag... På kliniken tog dom även bort två tandkappor som satt löst.
Vad jag läst om magsår så är just dreglande en av de sista symtomen som visas och jag funderar på om det inte mer berodde på tandfällningen?
Han gnisslar även tänder till och från - vilket också kan vara ett tecken på magsår men även tandproblem?
Han går i hage från 06.30 till 20.00 med två kompisar och äter vanligt hö fyra gånger om dagen och har en uträknad foderstat.
:confused::confused::confused:

Jag håller på o behandlar min åring för magsår nu. Under hela vintern har hon sparkat o bitit mot magen till och från. Har börjat gnissla tänder. Fick sedan tre st kolikanfall samt blev väldigt deprimerad. Genom gastroskopi på klinik så konstaterades magsår vilket inte var helt oväntat, det vi misstänkte. Hon står nu på Gastroguard (som losec) vilket kostar skjortan men hon mår redan bättre och vi har behandlat i en vecka!

Magsår har jag förstått är väldigt vanligt och det behöver då inte innebära att symtomen är så kraftiga som på min lilla.

Mvh Maria

Min arabkille är utlämnad på foder. För några dagar sedan fick jag ett samtal där de berättade att han hade kolik. Veterinären kom, men så fort smärtstillande gick ur så blv han dålig igen. Åkte in med honom akut och han behandlades på klinik i 5 dygn. När man gick ner och kollade i magen på honom hittade man flera magsår.
Kan hästar få kolik av magsår, eller kan han fått magsår av koliken? Eller både och? Vad tror ni?

Min arabkille är utlämnad på foder. För några dagar sedan fick jag ett samtal där de berättade att han hade kolik. Veterinären kom, men så fort smärtstillande gick ur så blv han dålig igen. Åkte in med honom akut och han behandlades på klinik i 5 dygn. När man gick ner och kollade i magen på honom hittade man flera magsår.
Kan hästar få kolik av magsår, eller kan han fått magsår av koliken? Eller både och? Vad tror ni?

Troligtvis har han fått kolik av magsåret. Sa dom vart i magsäcken magsåret satt??

prova ett jätte bra preparat som heter Diamond V.Du kan också ge hästen en loppfrö kur nu när det är så lerigt i hagarna.Hästrn blir ialla fall fin i magen av det....

Min häst hade magsår för nått år sedan. Hade inte sätt några tecken alls på att hon skulle ha haft magsår utan jag kom ut en kväll å skulle nattfodra och hon ville inte ha sin mat, visade alla symtom på kolik så jag ringde ut distriktarn, han gjorde alla tänkbara undersökningar men kunde inte konstatera kolik eller hitta något annat problem heller. Hon hade väldigt låg temp samt att hon var uttorkad fick massa täcken på sig samt varmt dropp och då vart hon piggare tempen gick upp. Så då bestämmde vi oss för att köra in henne till klinken medans hon var pigg. Väl där inne massa mer prover, inget fel förren dom gjorde gastropi å fann magsår. 5 dagar på klinik då hon vägrade dricka ordentligt men tog hem henne efter 5 dagen då hon kan vara så när jag inte är med att hon mat / drick vägrar. När jag lastade ut henne hemma så drack hon en 20 l hink med vatten rakt av :). Fick gå på Gastrogard i några veckor sen har hon aldrig mer haft dessa magsår. Skulle ge linfrön på vet´s inrådan och har gett det sen dess törs inte sluta.

Kan hästar få kolik av magsår, eller kan han fått magsår av koliken?

Kolik är inte en diagnos utan ett symptom på smärta från buken. Kolik betyder med andra ord bara "ont i magen" och är inte en sjukdom i sig. Ont i magen kan de få av magsår.

Gastrogard i några veckor? :eek:

Min fick förebyggande nu med buttan, just Gastrogard men den dosen är ju inte samma som vid konstaterat magsår och behandling av det.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka