Magsår på unghäst

moiran

Trådstartare
Jag körde igår in min ettåring till djursjukhuset då han visade kraftiga koliksymptom på betet. Han fick stanna för utredning och behandling eftersom han även hade ett kolikanfall vid midsommar och ett tidigare på våren. Vid de tillfällena antogs sandkolik och han behandlades med kramplösande och sedan loppfrö.

På djursjukhuset har de nu upptäckt att han har magsår, men ingen sand i tarmsystemet. Jag förknippar magsår med stress, sysslolöshet, för mycket kraftfoder eller felaktigt foder. Efter att läst på lite har jag även sett att det även kan orsakas av parasitangrepp, tandproblem och andra sjukdomar med smärttillstånd.

Allt det här känns väldigt främmade och jättekonstigt. Han har gått på ett flera ha stort frodigt sommarbete tillsammans med sin vanliga harmoniska flock på lerjordar sedan förra kolikanfallet, dessförinnan gick han på bete på sandjordar kombinerat med fri tillgång på ok analyserat hö. Under vintern fick vi tillskottsfodra med kraftfoder då han blev tunn, men annars får han inget kraftfoder. Han är maskad och har dessutom gått på marker med lågt parasittryck. Och har inga tandproblem. Han var lite stressad när han fick gå själv i en hage under en månad i våras (april) medan vi väntade på att den andra testikeln skulle ramla ned så han kunde kastreras (de andra hästarna gick i hagen brevid). I övrigt är han en stencool, trygg individ som verkligen inte stressar. Och förutom de här kolikanfallen och möjligen ett par tillfällen till som vi kommit på nu så här i efterhand att det kanske kunde varit mycket svaga koliksymptom, men det är svårt att avgöra, så har vi inte kunnat se att han varit sjuk eller haft ont. Glad, alert, glansig päls, lagom hull och leker gärna med fölungarna.

Jag hoppas ju att veterinärerna ska kunna hitta orsaken till magsåren, men medan jag väntar på vad de kommer fram till tänkte jag fråga här om någon kan ge fler orsaker till magsår? Kan det varit sandkolik som orsakade magsåren som därefter inte läkt (men varför anfall nu i så fall)?

Sv: Magsår på unghäst

Ush inte skoj. Men var glad att dom upptäckte det!!

Mitt halvblod avled av magsår som satt så att maten inte transporterades ut ur magsäcken = magsäcken sprack.

Detta var världens lugnaste och tryggaste häst. Vi märkte inget konstigt alls på honom var fin i hull och glansig i pälsen. Var i väg och tränade dagen inna och då kändes han super fin.

Hoppas allt löser sig för din kille :) och att magsåret läker, men håll uppsikt på det så det inte orsakar värre problem.

Varför fick han sina magsår, fick ni reda på det?

Har nu pratat med vet, och enligt honom är åtminstone inte sanden en orsak till magsåren, och han hade bara mycket lite sand kvar i tarmsystemet, så det borde inte orsaka honom något problem. De hittade lite larver också, men även det i sån liten mängd att det inte borde vara något problem. Men de fortsätter utreda medan de behandlar magsåren. Jag hoppas verkligen de får reda på vad orsaken är som ger de här magsåren som symptom, annars kommer jag ju gå omkring och oroa mig konstant och tro "magsår!!" så fort han inte genast kommer galopperande så fort jag parkerar bilen utanför hagen... :crazy:

Nej, vi fick aldrig det då magsäcken var sprucken när dom öppnade honom. Dom kunde ändast se vart magsåret suttit.

Så den nöten knäcktes aldrig, vilket jag har grubblat många sömnlösa nätter över.

Hoppas vet kommer fram till varför din kille fått magsåret så du vet vad du ska undvika.

Usch vad jobbigt. :( Extra jobbigt när man inte får reda på varför eftersom det är så lätt att halvt grubbla ihjäl sig då ifall man kunde gjort något annorlunda för att undvika det. :(

Jag hoppas verkligen också att de hittar orsaken. Jag vet inte vad jag ska ta mig till annars. :crazy:

Det är tydligen väldigt vanligt med magsår hos vuxna, uppstallade hästar. Läste någonstans att det fanns indikationer på att hälften av alla uppstallade ridhästar lever med magsår, och runt 80% för löphästar.... :crazy: Medan man inte kunnat påvisa magsår hos friska hästar på bete. Det får ju åtminstone mig att seriöst fundera på vad sjutton vi utsätter våra hästar för när vi ställer dem på stall!

/moiran - som just fått ännu ett mycket tungt vägande skäl till att bygga sin lösdrift med foderautomater som sprider kraftfodergivan på uppåt 20fodertillfällen/dygn så snart hon får klart gårdsköpet. :crazy:

Ja, jag har oxå hört det. Har nu satt min hunghäst på lösdrigt och foderhästen ska nog oxå gå på lösdrift.

Min ettåring har ju dock gått på bete dygnet runt sedan maj och dessförinnan stått på stall 9h/dygn med fri tillgång på grovfoder både inne och ute, så förmodligen ligger det något annat bakom just hans magsår. Men gör det inte det, då kommer jag bli ännu mer rabiat motståndare än jag redan är till hästhållning som innebär att hästar står inne minst 16-20h/dag minus någon timmes ridning (vilket verkar väldigt, väldigt vanligt - allra helst med motiveringen att "hästen faktiskt vill in") eller som innebär att hästen bara får gå ut i små hagar utan tillräcklig tillgång till bete/grovfoder... :crazy:

Jag vill minnas att magsår på människa kan orsakas av virus?
Antingen är det så, eller så håller de på att forska på den linjen, kan ju tänkas att det kan vara så på hästar också?

Bakterier (heliobakter). Men man har ännu inte hittat några bevis för att det gäller även hästar trots att man letat efter såna bakterier i flera år. :/

Aha! Där ser man... jobbigt läge för dig, om det stått uppstallad hade man ju kunnat tänka sig att lösdrift skulle vara botemedlet.. men nu, är det ju krångligare...

Det sägs att det pelleterade fodret kan ställa till det för en del hästmagar. Har ingen erfarenhet då jag ger havre, men kanske kan det vara ett tips till dig.
Sen ska du inte ha ångest för att detta har hänt din häst och se det som ditt fel. Snarare verkar du vara en omtänksam hästägare som verkligen vill analysera problemet. Men visst är det en märklig utveckling med magsår bland hästar.

Jag har i alla år nästan uteslutande fodrat med havre som kraftfoder (ibland med betfor/korn som tillägg) i de fall kraftfodertillägg behövts. I vintras tilläggsfodrade jag dock med kraft breed till vår nya fölmärr då höet låg lite i nederkant gällande protein för att användas till fölston (och unghästar, för den delen) och hon tunnade ur. Ettåringen fick en en liten giva breed också tillsammans med havren då han också tunnade ur. Kanske är det så att det är detta foder som orsakat magsåren? Men å andra sidan har han inte ätit pelleterat foder (eller något kraftfoder alls) sedan april, så det borde ju börjat läka ut istället för att bli värre nu under betesgången? Dessutom har han ju inte visat några koliksymptom förrän ett tag efter vi slutat fodra honom med kraftfoder, så det känns som att det inte stämmer riktigt, även om det gärna hade fått vara det som var felet. :(

Det räcker med att bli avvand från mamman eller att stona börjar klippa navelsträngen på fölen för att de skall få magsår. Alla hästar visar inte sin stress och oro utåt.

Men borde det inte börjat läka nu i så fall? Han har ju varit symptomfri sedan midsommar, och blev avvand helt kring feb/mars (efter att varit åtskild nattetid under vintern - något som gått smärtfritt och odramatiskt från första stund) eftersom han fick en lillasyster i början av maj. Och jag har inte upplevt honom som särskilt stressad (även om han naturligtvis var påverkad den första tiden) över avvänjningen då han aldrig varit sådär väldigt mammig. Däremot hade han det lite jobbigt med hormonerna när han började bli hingst och inte riktigt visste var han skulle göra av sig själv. Pillrade, petade och smånafsade på allt, och det är ju helt klart en typ av stressbeteende. Men det är ju flera månader sedan han blev kastrerad nu.

Att han skulle vara så avspänd, glad och trygg utåt som han är (sånär som på ovan nämnda period) men samtidigt härbärgera en så stor oro och stress inåt att det ger honom magsår vet jag inte riktigt om jag köper.

Min fd. hade magsår, han var 18 månader när han kom. Eftersom det inte blev behandlat när det blossade upp och tog ett tag att finna orsaken till de diffusa symtom han hade så blev han inte frisk förren han fick två hinkar pronutrin 1 år senare.

Om det var flytten eller maten som gav han det vet vi inte, det var säkert en kombination då han var superkäsnlig för melass, åt han det bara så lite i nån veckas tid så brakade bl.a. magen.
Han var den lugnaste killen utåt och la allt inom sig istället från början.

Ibland så räcker inte en sommar i hage med gräs för att läka utan de behöver medicin, å så länge de inte får den hjälpen så finns ju magsåret/katarren kvar. De kan gå flera år med det.

Blodproven visade negativt för parasiter. Njurar, lever och den biten såg bra ut. Han verkade dock ha en infektion i kroppen. I övrigt inga ledtrådar. :(

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
Hästvård Jag har en unghäst som haft ett gäng kolikanfall. Vissa svaga, men vi har haft ute veterinär fyra gånger senaste knappa två åren och ett...
Svar
16
· Visningar
6 633
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur