Magproblem.

Mia_R

Trådstartare
Min mage krånglar mer och mer och jag börjar fundera på att kontakta läkare. Jag har varit under stor stress en längre tid men det är inget ovanligt, nu känns det dock som magen helt har ballat ur och jag måste på toaletten flera gånger om dagen. Jag är lös i magen och det kommer akut, ibland känns det som mina tarmar håller på slå knut på sig själva och jag har varit tvungen vid några tillfällen att snabbt parkera bilen, hugga en toalettrulle ur handskfacket och rusa till skogs. Toalettbesök innan avfärd hemifrån och ändå måste jag som regel hitta en toalett bara nån timme senare. :down:

Inga nya matvanor, spelar ingen roll om jag äter mycket frukt och grönt, grovt bröd eller mycket kött. Det är löst, gul, slemmigt och ibland så får jag torka mig i evigheter för det slutar aldrig komma när jag tror jag är klar. :crazy:

Någon som varit med om något liknande och hur fick ni ordning på det?

Min mage krånglar mer och mer och jag börjar fundera på att kontakta läkare. Jag har varit under stor stress en längre tid men det är inget ovanligt, nu känns det dock som magen helt har ballat ur och jag måste på toaletten flera gånger om dagen. Jag är lös i magen och det kommer akut, ibland känns det som mina tarmar håller på slå knut på sig själva och jag har varit tvungen vid några tillfällen att snabbt parkera bilen, hugga en toalettrulle ur handskfacket och rusa till skogs. Toalettbesök innan avfärd hemifrån och ändå måste jag som regel hitta en toalett bara nån timme senare. :down:

Inga nya matvanor, spelar ingen roll om jag äter mycket frukt och grönt, grovt bröd eller mycket kött. Det är löst, gul, slemmigt och ibland så får jag torka mig i evigheter för det slutar aldrig komma när jag tror jag är klar. :crazy:

Låter som att tarmen är irriterad. Hade nog faktiskt sökt läkarhjälp för att utesluta saker som behöver behandling.

Låter som ett fall för vården!!

Under tiden kan du hjälpa till med en matsked potatismjöl utrört i vatten varje dag. Kapslar med magbakterier och kanske ProViva?

Sök läkare så fort som möjligt och ge dig inte förrän de tar dig på allvar. Det kan vara något enkelt, det kan vara något lite mer krångligt men i de flesta fall finns det effektiv hjälp att få.

Tills dess testa med ProbiMage och snäll mat, dvs inget vansinnigt kryddstarkt. Experimentera INTE med stoppande mediciner, de kan försvåra ev diagnos.

Jag har Morbus Crohn och hade sår i munnen, blodiga diarréer samt en analfistel innan jag fick en läkare som tog mig på allvar. Idag är jag mer eller mindre symptomfri tack vare mina mediciner.

Gult och slem låter som inflammation i tarmen.
Jag skulle undvika Proviva och produkter med mycket socker och färgämnen. Sådant kan snarare stressa tarmarna. Äta kokt mat och ljust bröd så att magen får lite respit. Det är svårt att ta reda på vad som stressar en mage när den är i pressad. Och vid vissa magåkommor så spelar det ingen roll vad man äter, typ Crohns.
Jag skulle som de ovan skriver ta kontakt med läkare. Nämn slemmet. Det är viktigt. När magen producerar slem är den mycket stressad.

Jag har IBS och får precis de symtomen du beskriver när jag är stressad. Det som har hjälpt har varit psykofarmaka och att lägga om livet. Jag dricker heller inte alkohol, kaffe och undviker chips samt fet mat. Mycket socker/vitt mjöl kan förvärra symptomen med. Då menar jag på en nivå om jag bara äter franskbröd och äter godis istället för mat. Min rekommendation är att äta allt och ta dig till en läkare, att börja labba med maten kan ge andra problem istället.

Jag har funderat över vad jag har ätit de senaste veckorna och kommit fram till att jag ätit mer bröd än vad jag brukar göra. Idag har jag enbart ätit kokta grönsaker och inget bröd och magen har varit helt normal. :) Jag ska hålla mig till kokta grönsaker över helgen eftersom jag jobbar nätter och orkar inte springa på toan hela tiden, i övrigt ska jag börja äta som vanligt igen men undvika bröd och se om bekymren återkommer efter helgen.

Jag har funderat över vad jag har ätit de senaste veckorna och kommit fram till att jag ätit mer bröd än vad jag brukar göra. Idag har jag enbart ätit kokta grönsaker och inget bröd och magen har varit helt normal. :) Jag ska hålla mig till kokta grönsaker över helgen eftersom jag jobbar nätter och orkar inte springa på toan hela tiden, i övrigt ska jag börja äta som vanligt igen men undvika bröd och se om bekymren återkommer efter helgen.
Gluten intolerans?

Såna symtom ska man inte försöka kurera själv. Kontakta din läkare så fort som möjligt. Du lär få lämna blod och avföringsprov. Slemmig avföring låter som inflammerad tarm. Jag har själv Ulcerös colit. Inget man kan lindra eller bota med huskurer. Var rädd om dig själv och lyssna på din kropp. 🌸

Såna symtom ska man inte försöka kurera själv. Kontakta din läkare så fort som möjligt. Du lär få lämna blod och avföringsprov. Slemmig avföring låter som inflammerad tarm. Jag har själv Ulcerös colit. Inget man kan lindra eller bota med huskurer. Var rädd om dig själv och lyssna på din kropp. 🌸
Det är helg, jag måste jobba och får inte tag på min husläkare nu, det är heller inte akut så det är ingen vits att åka till akuten heller. Om det fungerar med kokta grönsaker så får det fungera med kokta grönsaker över helgen. :up:

Gluten intolerans?
Jag har inte haft problem med det tidigare, men jag kommer för säkerhets skull ändå avstå de närmaste dagarna.

Helt rätt. Avstå från bröd om du blir bättre då. Men denna åtgärd i kombination med läkarbesök. Det är slemmet som är bekymmersamt. När magen producerar slem är tarmarna under ytterst press. Slem vad jag har förstått är något som tarmarna skapar, det är ingen restprodukt av bajs. Det är ett tydligt tecken på att tarmarna är i dåligt skick.

Som någon ovan skrev, helt tvärt emot mina råd, så är det med magar. Det som fungerar för en ibs-mage fungerar inte för nästa ibs-mage. För mig fungerar inte läkarens råd om mat, utan mina egna analyser om vad magen klarar. Jag har skitit på mig så många gånger att jag har varit tvungen att gå till botten med vad jag äter, hur jag äter (borde tugga maten mera ingående), när jag äter, varför jag äter ( alltså äter jag för att jag har sug i magen) etc.
Magar är svårt. Men man lär känna sig själv väldigt bra när man har magproblem.
Lycka till och berätta hur det går.

Helt rätt. Avstå från bröd om du blir bättre då. Men denna åtgärd i kombination med läkarbesök. Det är slemmet som är bekymmersamt. När magen producerar slem är tarmarna under ytterst press. Slem vad jag har förstått är något som tarmarna skapar, det är ingen restprodukt av bajs. Det är ett tydligt tecken på att tarmarna är i dåligt skick.

Som någon ovan skrev, helt tvärt emot mina råd, så är det med magar. Det som fungerar för en ibs-mage fungerar inte för nästa ibs-mage. För mig fungerar inte läkarens råd om mat, utan mina egna analyser om vad magen klarar. Jag har skitit på mig så många gånger att jag har varit tvungen att gå till botten med vad jag äter, hur jag äter (borde tugga maten mera ingående), när jag äter, varför jag äter ( alltså äter jag för att jag har sug i magen) etc.
Magar är svårt. Men man lär känna sig själv väldigt bra när man har magproblem.
Lycka till och berätta hur det går.

Ja, jag frågade min läkare om kosten och han ansåg att jag skulle äta det som stannade sas. Dvs ät det som magen är nöjd med. Givetvis är många hjälpta av stöd från dietist men som mer eller mindre fd anorektiker och nyfiken naturvetare har jag bra koll på kost vilket min läkare visste så dietist var liksom inte riktigt nödvändigt.

I mitt fall var glutenintolerans aldrig på kartan heller, min mage mår prima av vitt bröd. Den vill inte ha alltför mycket fibrer så grovt bröd äter jag i måttliga mängder medan pasta och vitt bröd går hur bra som helst.

Så där blir mim mage vid stress och för min del beror det på ibs. Jag har fått annat uteslutet av läkare, utöver att jag är glutenintolerant. Och läkare ska du ju till :)
För min mage är det kokt och gärna ånglok som gäller när jag är riktigt risig. Inga fullkornsprodukter och FODMAP har hjälpt mig mycket också. Finns listor på nätet med vad för mat som är högt och låg FODMAP och man ska satsa på låg. Kallas ibland ibs-diet med. Kanske kan lindra lite så länge.
Men jag håller med om att testa dig fram till vad som passar din mage.

Precis som några av er nämner så ska irriterade tarmar helst äta vitt bröd, klarar inte av att bryta ner fiber. Inga starka kryddor, alkohol, läsk, juice osv. Snäll mat. Men i mitt fall får jag skov när jag minst anar det oavsett medicinering och rätt kost.
Jag åkte nyss på en rejäl förkylning som drog igång ett nytt skov. Heja 😵
Ipren ska man också hålla sig ifrån tex.

Kontakta vården är mitt råd.

Jag blev så av stress.
Stress märks inte utåt på mej, jag märkte det knappt själv utan kroppen sa ifrån rent fysiskt för nånstans måste det ju ta vägen sas 🙈

I samband med det blev jag känslig för endel mat jag i normalfallet inte är känslig för. Mjölkprodukter, endel grönsaker osv.
Man får under den tiden äta det man fungerar med helt enkelt. Hellre få i sej nåt än att det går rakt igenom.

(Jag blev sängliggandes i flera veckor med magkramper och feber osv och konstaterades väl ha inflammerad tarm, men ingen behandling eller råd eller tips öht. I efterhand kanske lite konstigt.
Koloskopin tre månader senare visade ju inget eftersom jag heller inte hade problemen kvar då...)

Precis som några av er nämner så ska irriterade tarmar helst äta vitt bröd, klarar inte av att bryta ner fiber. Inga starka kryddor, alkohol, läsk, juice osv. Snäll mat. Men i mitt fall får jag skov när jag minst anar det oavsett medicinering och rätt kost.
Jag åkte nyss på en rejäl förkylning som drog igång ett nytt skov. Heja 😵
Ipren ska man också hålla sig ifrån tex.

Ja, ibumetin och acetylsalicylsyra är big no-no om man har problem med magen. Tyvärr är Paraflex också magretande vilket är något jag skulle behöva ta... så det är bara att ta fram vetevärmaren och ringa naprapaten alltför ofta :meh:

Jag har inte varit skovfri på länge... eller snarare är sjukdomen aktiv större delen av tiden men jag märker det inte tack vare medicinerna. Dock märker jag om jag är sen med att ta min spruta (1 ggr i veckan), då får jag känningar direkt.

Ja, ibumetin och acetylsalicylsyra är big no-no om man har problem med magen. Tyvärr är Paraflex också magretande vilket är något jag skulle behöva ta... så det är bara att ta fram vetevärmaren och ringa naprapaten alltför ofta :meh:

Jag har inte varit skovfri på länge... eller snarare är sjukdomen aktiv större delen av tiden men jag märker det inte tack vare medicinerna. Dock märker jag om jag är sen med att ta min spruta (1 ggr i veckan), då får jag känningar direkt.
Vad är det för spruta du får?

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka