ludda

Trådstartare
Dere som har prøvd magnesium tilskudd til nerviga/ stressade hästar, hva har dere for erfaringer?
Virker det,og hvor lang tid må man bruke det for å merke noen skillnad i så fall?
Alle erfaringer negative/positive mottas med takk..:bow: :bow:

Sv: magnesium

jag har gett min häst magnesium i ett par dagar (köpte på granngården för ca 60kr, räcker i en månad), och jag har märkt en enorm skillnad! :banana: hon är MYCKET lugnare, förut var hon alltid jättestressad, het och stirrig. nu är hon bara pigg och glad. trodde värkligen inte att det skulle ha så stor effekt, menmen.. :)

mina andra erfarenheter av magnesiumtillskott är att vissa hästar blir lugnare, "spöken" försvinner mm och på vissa hästar så blir det inte så stor skillnad. så det varrierar nog från häst till häst.

jag har fått rekomendationer från vet. att bara ge extra magnesium periodvis, varför vet jag faktiskt inte.. men det har väl kanske bättre effekt då lr nåt.. :angel:

Så du merket forskjell bare på noen dager? Spennende.
kanskje det er slik at det bare gjør forskjell dersom hästen er i underskudd..?

Har hästen ingen brist på magnesium så borde ett tillskott intre visa ngn skillnad.

Finns det en brist så kan man säkert se mkt posivitva resultat med magnesiumtillskott. Att "stissiga" hästar sägs bli lugnare av magnesium beror ju oftast på att de stressar mer och svettas mer, och därmed har ett större behov av magnesium.

Men med en höanalys så ser du ju lätt om du behöver tillsätta extra magnesium.

Iflg forplanen har mitt sto ingen magnesiumbrist,men hun blir lett stressad/ rädd for saker.Hon svetter også ganske mye.kaver seg opp voldsomt hvis vi reiser noen sted.
Har sjekket henne noggrant hos vet.som ikke kunne finne noe galt,men som anbef. magn.tilskudd.(Hon var helt propell på klinikken:angel: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 195
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Etter at jeg brakk ryggen i vår så bruker jeg ofte tigerbalsam på ømme muskler i ryggen når jeg skal legge meg. Men balsamen setter seg...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Liten
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hei, Jeg fryser så jeg funderer på å kjøpe en ridkjol. Har sett på Börjes, Hööks, Jacson og Horze sin modeller. Horze sin tror jeg blir...
Svar
12
· Visningar
1 451
Senast: Sibylla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama